Zarządzanie ochroną środowiska w ujęciu systemowym WF-OB-ZOSS
W ramach zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska, prezentowane w nurcie ujęcia systemowego. Kluczowe zagadnienia koncentrują się wokół aktualnego pola problemowego ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem procesu decyzyjnego prowadzonego w ramach działań na rzecz ochrony środowiska. Istotne miejsce zajmuje przy tym identyfikacja, wskazanie i określenie najistotniejszych uwarunkowań tego procesu. Struktura wykładu ugruntowana jest na problematyce przedmiotowej i metodologicznej. Konstrukcja i treść zajęć przemyślana została w taki sposób, aby zapewnić merytoryczne wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego.
W cyklu 2023/24_Z:
W ramach zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska, prezentowane w nurcie ujęcia systemowego. Kluczowe zagadnienia koncentrują się wokół aktualnego pola problemowego ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem procesu decyzyjnego prowadzonego w ramach działań na rzecz ochrony środowiska. Istotne miejsce zajmuje przy tym identyfikacja, wskazanie i określenie najistotniejszych uwarunkowań tego procesu. Struktura wykładu ugruntowana jest na problematyce przedmiotowej i metodologicznej. Konstrukcja i treść zajęć przemyślana została w taki sposób, aby zapewnić merytoryczne wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
W cyklu 2024/25_Z:
W ramach zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska, prezentowane w nurcie ujęcia systemowego. Kluczowe zagadnienia koncentrują się wokół aktualnego pola problemowego ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem procesu decyzyjnego prowadzonego w ramach działań na rzecz ochrony środowiska. Istotne miejsce zajmuje przy tym identyfikacja, wskazanie i określenie najistotniejszych uwarunkowań tego procesu. Struktura wykładu ugruntowana jest na problematyce przedmiotowej i metodologicznej. Konstrukcja i treść zajęć przemyślana została w taki sposób, aby zapewnić merytoryczne wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student charakteryzuje kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego
Student identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska
Student rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania
Student identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym
Umiejętności:
Student analizuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym
Student porównuje podejścia do zarządzania
Student proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem
Student wykrywa uwarunkowania procesu decyzyjnego w SZŚ
Kompetencje:
Student podejmuje dyskusję omawianych zagadnień
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii
Student jest zorientowany na wyjaśnianie problemów
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
Udział w wykładzie 30 godz.
przygotowanie do egzaminu 30 godz.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wymagania kumulują się w kolejnych ocenach
Wiedza:
Ocena 3 (dst): Student poprawnie charakteryzuje tylko niektóre zagadnienia ujęcia systemowego; tłumaczy czym jest podejście systemowe; rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania; identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym.
Ocena 4 (db): Student charakteryzuje kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego; właściwie identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska; opisuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym.
Ocena 5 (bdb): Student wyjaśnia kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego; potrafi opisać, jak elementy systemu wpływają na siebie nawzajem; w pełni identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska; rozróżnia i wyjaśnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania; wskazuje cechy charakterystyczne ujęcia systemowego.
Umiejętności:
Ocena 3 (dst): Student w ograniczonym stopniu analizuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym; porównuje podejścia do zarządzania; klasyfikuje instrumenty zarządzania środowiskiem.
Ocena 4 (db): Student poprawnie analizuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym; klasyfikuje uwarunkowania procesu decyzyjnego w SZŚ; proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem.
Ocena 5 (bdb): Student bardzo dobrze rekonstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym; formułuje propozycje działań naprawczych lub prewencyjnych, zgodnych z podejściem systemowym;
Kompetencje:
Ocena 3 (dst): Student niechętnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień; zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii; w ograniczonym stopniu jest zorientowany na wyjaśnianie problemów.
Ocena 4 (db): Student dyskutuje omawiane zagadnienia; jest zorientowany na wyjaśnianie problemów.
Ocena 5 (bdb): Student aktywnie włącza się w dyskusję omawianych zagadnień, zachowując krytycyzm w wyrażaniu opinii angażuje się w rozwiązywanie problemów.
Literatura
1. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127.
2. Embros G., Ojkofilia jako perspektywa lokalnych społeczności stających wobec powinności ochrony środowiska [w:] Ryszard F. Sadowski, Małgorzata Falencka-Jabłońska (red.), Przyroda wyzwaniem dla kultury. Społeczności lokalne wobec obszarów chronionych, IBL 2021, s. 115-127.
3. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101, https://doi.org/10.35784/pe.2021.1.10; e-ISSN: 2080-1971.
4. Andrzej Blikle (2014): Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion
5. Kieżun, Witold (1997): Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza; Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
6. Koźmiński, Andrzej K. i Piotrowski, Włodzimierz (red.) (2013): Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
7. Poskrobko, Bazyli; Baran, Agnieszka (2007): Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: