Zagrożona fauna w Polsce i na świecie WF-OB-ZFPS
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=38775 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=46069 (w cyklu 2024/25_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=52151 (w cyklu 2025/26_Z)
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z różnymi formami ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny w Polsce i na świecie. Umożliwia poznanie zagrożonej i ginącej fauny różnych środowisk, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice uwarunkowań środowiskowo-przyrodniczych. Pokazuje przyczyny leżące u podstaw małej liczebności wybranych gatunków zwierząt, oraz zaznajamia z czynnymi działaniami ochronnymi prowadzonymi w Polsce i na świecie
|
W cyklu 2023/24_Z:
1. Zajęcia informacyjno-organizacyjne: omówienie zasad, wymagań i oczekiwań |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot zaznajamia z różnymi formy ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny w Polsce i na Świecie. Umożliwia poznanie zagrożonej i ginącej fauny różnych środowisk, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice uwarunkowań środowiskowo-przyrodniczych. Pokazuje przyczyny leżące u podstaw małej liczebności wybranych gatunków zwierząt, oraz zaznajamia z czynnymi działaniami ochronnymi prowadzonymi w Polsce i na Świecie |
W cyklu 2025/26_Z:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z różnymi formami ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny w Polsce i na świecie. Umożliwia poznanie zagrożonej i ginącej fauny różnych środowisk, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice uwarunkowań środowiskowo-przyrodniczych. Pokazuje przyczyny leżące u podstaw małej liczebności wybranych gatunków zwierząt, oraz zaznajamia z czynnymi działaniami ochronnymi prowadzonymi w Polsce i na świecie |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: udział w wykładzie - 30
przygotowanie prezentacji i lektura źródeł - 30
przygotowanie do quizów / testów - 60
Suma godzin: 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS - 4
| W cyklu 2024/25_Z: udział w wykładzie - 30
przygotowanie prezentacji i lektura źródeł - 30
przygotowanie do quizów / testów - 60
Suma godzin: 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS - 4
| W cyklu 2025/26_Z: Kontakt z prowadzącym Liczba godzin
bezpośredni udział w zajęciach 30
praca własna
przygotowanie do zaliczenia:
- przygotowanie do quizów 15
lektura źródeł i przygotowanie
prezentacji 15
Razem liczba godzin / ECTS 60 / 2 | W cyklu 2022/23_Z: udział w wykładzie - 30
przygotowanie prezentacji i lektura źródeł - 30
przygotowanie do quizów / testów - 60
Suma godzin: 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS - 4
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW1 (OB2_W01) - student/ka rozpoznaje i rozróżnia wybrane gatunki ginącej fauny różnych środowisk (4-14)
EW2 (OB2_W16) - student/ka przedstawia skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze, w tym faunę; student wyjaśnia przyczyny i skutki wymierania różnych gatunków zwierząt (2-15)
EU1 (OB2_U8) - student/ka uzyskuje informacje ze sprawdzonych źródeł na temat ginących gatunków oraz krytycznie ocenia
różne formy ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny (2-14)
EU2 (OB2_U11) - student/ka posługuje się w prezentacji na wylosowany temat oraz w dyskusji specjalistyczną terminologią dotyczącą ochrony gatunkowej (2-14)
EK1 (OB2_K01) - student/ka przygotowując prezentację nie polega wyłącznie na własnej wiedzy, ale korzysta z wielu źródeł i podchodzi do nich krytycznie (2-14)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1.ocena z prezentacji przygotowanej indywidualnie lub w zespole przez studenta. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint a także umiejętność wyszukania dodatkowego materiału do prezentacji.
Ocena bardzo dobra – prezentacja przygotowana wyczerpująco, zawiera wszystkie elementy publikacji i najważniejsze treści, uzupełniona zdjęciami i wykresami, mówiona
Ocena dobra – prezentacja przygotowana poprawnie merytorycznie, brak równowagi między tekstem a oprawą graficzną, większość tekstu czytana
Ocena dostateczna – błędy merytoryczne, brak niektórych ważnych informacji z publikacji, przeczytana
2. oceny z quizów / testów (trzy quizy z rozpoznawania zagrożonej i ginącej fauny wybranych Gromad i/lub środowisk). Sposób oceniania: < 51% pkt z quizu – ocena 2; 51,1-55,0% - ocena 2+; 55,1-60,0% - ocena 3-; 60,1-65,0% - ocena 3; 65,1-70,0% - ocena 3+; 70,1-74,9% - ocena 4-; 75,0-80,0% - ocena 4; 80,1-85,0% - ocena 4+; 85,1-90% - ocena 5-; > 90% - ocena 5
3. aktywność na zajęciach
4. liczba nieobecności i spóźnień – dopuszczalne są dwie nieobecności
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z prezentacji i średniej z ocen z quizów. Do zaliczenia przedmiotu niezbędne jest zaliczenie każdego quizu /testu tj. uzyskanie minimum 55,1% punktów. Znacząca aktywność na zajęciach podwyższa ocenę z quizu zgodnie ze wzorem: ocena z quizu + (0,125 x liczba zajęć na których student był aktywny). Nieobecność i spóźnienia na zajęcia obniżają ocenę końcową zgodnie z zasadą: za trzecią i każdą kolejną nieobecność ocena semestralna obniżana jest o 0,5 x liczba kolejnych nieobecności; każde spóźnienie na zajęcia więcej niż 10 min = 0,5 nieobecności
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny (tomy 1-6) http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php
2. Bukaciński D., Bukacińska M. 2008. Threatened bird species of the middle Vistula River islands: status, necessity for protection and proposed activities. W: Uchmański J. (red) Theoretical and applied aspects of modern ecology. UKSW, Warszawa, s. 219-239.
3. Kot. H., Dombrowski A., Bukaciński D. 2017. Zagrożenia dla ptaków środkowej Wisły oraz ich siedlisk. W: Keller M., Kot H., Dombrowski A., Rowiński P., Chmielewski S., Bukaciński D (red) Ptaki środkowej Wisły, M-STO, Pionki, s. 671-683.
Literatura uzupełniająca:
Wybór literatury w zależności od wylosowanej prezentacji (lub inne ogólnodostępne pozycje o analogicznej tematyce) do uzgodnienia z prowadzącym
1. BirdLife International 2004. Birds in Europe. Population estimates, trends and conservation status. BirdLife Conservation Series No. 12. Cambridge UK
2. Blab J., Vogel H. Płazy i gady Europy Środkowej. Multico. Warszawa
3. De Fabianis V., M. 2009. Ginący Świat Zwierząt. Arkady, Warszawa
4. Gerstmeier R., Romig T. 2002. Słodkowodne ryby Europy. Przewodnik
5. Głowaciński Z. (red.) 2001. Polska czerwona księga zwierząt. PWRiL Warszawa
6. Mały słownik zoologiczny. Ryby. Gady i płazy. Ptaki. Ssaki (4 tomy)
7. McGavin G. 2007. Zagrożona Przyroda: gatunki które wkrótce wyginą. Bellona, Warszawa
8. Nowicki M., Sitnicki S. 2007. Ochrona środowiska w praktyce. EkoFundusz, Warszawa
9. Pawlaczyk P., Jermaczek A. NATURA 2000 – narzędzie ochrony przyrody. WWF. Warszawa
10. Pullin A.S. 2007. Biologiczne podstawy ochrony przyrody PWN. Warszawa
11. Sidło P.O., Błaszkowska B., Chylarecki P. 2004. Ostoje ptaków o randze europejskiej w Polsce. OTOP, Warszawa
12. Symonides E. 2008. Ochrona Przyrody. WUW Warszawa
13. Wilk T., Jujka M., Krogulec J., Chylarecki P. 2010. Ostoje ptaków o znaczeniu międzynarodowym w Polsce. OTOP, Marki
14. Wilk T., Chodkiewicz T., Sikora A., Chylarecki P., Kuczyński L. 2020. Czerwona lista ptaków Polski. OTOP, Marki (https://otop.org.pl/naszeprojekty/chronimy/czerwona-lista-ptakow-polski/)
|
W cyklu 2023/24_Z:
1. BirdLife International 2004. Birds in Europe. Population estimates, trends and conservation status. BirdLife Conservation Series No. 12. Cambridge UK |
W cyklu 2024/25_Z:
Wybór w zależności od wylosowanej prezentacji |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: