Zagrożona fauna w Polsce i na świecie WF-OB-ZFPS
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=31419 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=38775 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=46069 (w cyklu 2024/25_Z)
Przedmiot zaznajamia z różnymi formy ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny w Polsce i na Świecie. Umożliwia poznanie zagrożonej i ginącej fauny różnych środowisk, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice uwarunkowań środowiskowo-przyrodniczych. Pokazuje przyczyny leżące u podstaw małej liczebności wybranych gatunków zwierząt, oraz zaznajamia z czynnymi działaniami ochronnymi prowadzonymi w Polsce i na Świecie
Tematyka zajęć
Ochrona gatunkowa w Polsce i na świecie. Czerwone listy i księgi zwierząt, klasyfikacje i kategorie zagrożenia fauny według IUCN i SPEC
Restytucja i renaturalizacja jako forma ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny – blaski i cienie
Przegląd zagrożonej fauny bezkręgowców w Polsce
Przegląd zagrożonej fauny bezkręgowców na świecie
Charakterystyka kluczowych zagrożeń dla bezkręgowców, programy ochronne motyli i innych bezkręgowców w kraju i na świecie
Przegląd i charakterystyka zagrożonych ryb w Polsce i na świecie
Charakterystyka kluczowych zagrożeń ryb, programy ochrony ryb w Polsce i na świecie
Przegląd zagrożonych płazów i gadów w Polsce i na Świecie
Charakterystyka kluczowych zagrożeń dla płazów i gadów, programy ochrony płazów i gadów w Polsce i na Świecie
Przegląd zagrożonych ptaków w Polsce
Przegląd wymierających ptaków na świecie
Przegląd zagrożonych ssaków w Polsce
Przegląd wymierających ssaków na świecie
Charakterystyka kluczowych zagrożeń dla ptaków i ssaków, programy ochrony ptaków i ssaków w Polsce i na świecie
W cyklu 2021/22_Z:
1. Zajęcia informacyjno-organizacyjne: omówienie zasad, wymagań i oczekiwań |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Zajęcia informacyjno-organizacyjne: omówienie zasad, wymagań i oczekiwań |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Zajęcia informacyjno-organizacyjne: omówienie zasad, wymagań i oczekiwań |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
EK 1 - student przewiduje skutki ingerencji człowieka na środowisko przyrodnicze; student wyjaśnia przyczyny i skutki degradacji biologicznej środowiska, w tym wymierania gatunków roślin i zwierząt; student rozpoznaje i rozróżnia wybrane gatunki ginącej fauny różnych środowisk;
EK 2 - Student rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii i ochrony przyrody, w tym ochrony gatunkowej
2. Umiejętności:
EK 3 - Student przygotowuje indywidualnie lub zespołowo prezentację multimedialną i/lub referat na wybrany temat z zakresu ekologii zwierząt i ochrony przyrody; student wykorzystuje szerokie spektrum dostępnej wiedzy i form uzyskiwania informacji, w tym studiowanie publikacji naukowych, informacji w Internecie i środkach masowego przekazu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1)
ocena 2 (ndst): Student nie zna form ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny oraz nie potrafi wskazać podobieństw i różnic między nimi, nie potrafi rozpoznać i rozróżnić więcej niż 55% wymaganych gatunków zagrożonej fauny wybranych środowisk; student nie potrafi wskazać zagrożeń dla wybranych gatunków/grup gatunków, nie zna form aktywnych działań ochronnych; Student nie zna podstawowych terminów z zakresu ekologii i ochrony przyrody, w tym ochrony gatunkowej i obszarowej w języku obcym
ocena 3 (dst): student pobieżnie i niekompletnie charakteryzuje formy ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny, nie potrafi wymienić większości różnic i podobieństw między nimi; student rozpoznaje i rozróżnia nie więcej niż 65% wymaganych gatunków zagrożonej i ginącej fauny wybranych środowisk, w mocno ograniczonym zakresie wymienia występujące tam zagrożenia i aktywne działania ochronne; student ma mocno ograniczoną wiedzę nt. stanu i jakości ochrony gatunkowej wybranej grupy/gromady zwierząt, nie potrafi zaproponować potencjalnych rozwiązań ochronnych na przyszłość; Student jedynie w niewielkim zakresie zna podstawowe terminy z zakresu ekologii i ochrony przyrody, w tym ochrony gatunkowej i obszarowej w języku obcym
ocena 4 (db): student potrafi scharakteryzować formy ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny, potrafi wymienić większość różnic i podobieństw między nimi; student rozpoznaje i rozróżnia 70,1-85% wymaganych gatunków ginącej fauny wybranych środowisk, potrafi wskazać większość zagrożeń i działań ochronnych prowadzonych na tych obszarach; student ma ugruntowaną wiedzę nt. stanu i jakości ochrony gatunkowej wybranej grupy/gromady zwierząt, stara się zaproponować sensowne, potencjalne rozwiązania ochronne na przyszłość. Student zazwyczaj nie ma problemów ze znajomością podstawowych terminów z zakresu ekologii i ochrony przyrody, w tym ochrony gatunkowej i obszarowej w języku obcym
ocena 5 (bdb): student znakomicie orientuje się w specyfice różnych form i metod ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice między nimi; bardzo dobrze rozpoznaje zagrożone i ginące gatunki fauny wybranych środowisk (nie mniej niż 85,1% wymaganych gatunków), potrafi bez problemu wymienić zagrożenia dla przyrody i formy działań naprawczych, potrafi też zaproponować potencjalne, realne do zastosowania rozwiązania ochronne na przyszłość. Student nie ma żadnych problemów ze znajomością i posługiwaniem się słownictwem z zakresu ekologii i ochrony przyrody, w tym ochrony gatunkowej i obszarowej w języku obcym
Umiejętności (EK 2-4)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zdobyć i poprawnie przeanalizować informacji dostępnych w bibliotekach, Internecie i środkach masowego przekazu na zadany temat; nie potrafi przygotować prezentacji multimedialnej, zgodnej z wymogami takiej formy przekazu tj. ma duże problemy z zaplanowaniem czasu prezentacji, dokonaniem właściwej selekcji treści i wypracowaniem akceptowalnej formy ; student nie potrafi krytycznie ocenić informacji źródłowych dotyczących ochrony przyrody i środowiska oraz odnaleźć przyczyny zaistniałych zagrożeń i/lub sytuacji; student nie potrafi poddać krytyce i ocenić prezentacji przedstawianych przez innych, jak i zaproponować zmiany w treści, formie i sposobie przekazu mogące poprawić ich jakość.
ocena 3 (dst): student potrafi odnaleźć informacje dostępne w bibliotekach i Internecie na zadany temat, ma jednak trudności z ich analizą i interpretacją; student ma trudności z krytyczną oceną informacji dotyczących ochrony przyrody i środowiska oraz analizą przyczyn zaistniałych zagrożeń i/lub sytuacji; utworzona przez studenta prezentacja multimedialna, jedynie w ograniczonym zakresie spełnia wymogi takiego przekazu, w tym zaplanowanie czasu prezentacji, selekcji treści i opracowania przyswajalnej formy; student ma trudności z oceną innych prezentacji i zaproponowaniem zmian mogących poprawić ich jakość przekazu
ocena 4 (db): student potrafi odnaleźć, przeanalizować i zinterpretować informacje dostępne w bibliotekach i Internecie na zadany temat; student zazwyczaj potrafi krytycznie ocenić informacje źródłowe dotyczące ochrony przyrody i środowiska ma jednak trudności z przedstawieniem realnych przyczyn zaistniałych zagrożeń i/lub zaistniałych sytuacji; utworzona przez studenta prezentacja multimedialna, w dużym stopniu jest zgodna z wymogami takiego przekazu tj. dobrze jest zaplanowany czas i scenariusz prezentacji, a selekcja treści i forma przekazu nie budzą większych zastrzeżeń; student nie ma trudności z oceną innych prezentacji, nie zawsze jednak potrafi zaproponować zmiany, które wzmocniłyby jej treść merytorycznie i poprawiły jakość przekazu.
ocena 5 (bdb): student doskonale odnajduje, analizuje i interpretuje informacje dostępne w bibliotekach i Internecie na zadany temat; student potrafi krytycznie ocenić informacje źródłowe dotyczące ochrony przyrody i środowiska, potrafi też we wnikliwy i kreatywny sposób przeanalizować przyczyny zaistniałych zagrożeń i/lub sytuacji; utworzona przez studenta prezentacja multimedialna spełnia wszystkie wymogi takiego przekazu: czas, treść i forma prezentacji są bardzo dobrze zaplanowane. Student nie ma najmniejszych problemów z kreatywną oceną innych prezentacji i przedstawianiem sugestii mogących poprawić ich merytoryczną jakość i formę przekazu
Kompetencje (EK 5)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi pracować w zespole; ma olbrzymie trudności w zachowaniu krytycyzmu przy studiowaniu informacji z nie zweryfikowanych źródeł (Internet), nie przyjmuje uwag i komentarzy innych, nie chce lub nie potrafi wyrażać własnych opinii, nie jest punktualny i opuszcza dużo zajęć
ocena 3 (dst): student ma trudności z pracą w zespole, często bezkrytycznie przyjmuje informacje pochodzące z nie zweryfikowanych źródeł, nie zawsze akceptuje prawo innych do wyrażania uwag i komentarzy; nie jest aktywny i kreatywny w wyrażaniu własnych opinii, spóźnia się, często jest nieobecny.
ocena 4 (db): student dobrze pracuje w zespole, jest krytyczny w stosunku do informacji pochodzących z nie zweryfikowanych źródeł, docenia uwagi i komentarze innych, jest dosyć aktywny na zajęciach, stara się być kreatywnym w wyrażaniu opinii, sumiennie uczęszcza na zajęcia
ocena 5 (bdb): student znakomicie współpracuje w zespole, prezentowany przez studenta krytycyzm w stosunku do uzyskiwanych informacji jest wypadkową jakości źródła z którego pochodzą, w tym przede wszystkim dbałości o weryfikację podawanych informacji; student jest otwarty na uwagi i komentarzy innych, jest aktywny i kreatywny w wyrażaniu własnych opinii, nie spóźnia się, a zajęcia opuszcza wyjątkowo.
Metody oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z prezentacji przygotowanej indywidualnie lub w zespole przez studenta. Oceniana będzie forma, treść i sposób przedstawienia
2. oceny z quizów / testów (trzy quizy z rozpoznawania zagrożonej i ginącej fauny wybranych Gromad i/lub środowisk). Sposób oceniania: < 51% pkt z quizu – ocena 2; 51,1-55,0% - ocena 2+; 55,1-60,0% - ocena 3-; 60,1-65,0% - ocena 3; 65,1-70,0% - ocena 3+; 70,1-74,9% - ocena 4-; 75,0-80,0% - ocena 4; 80,1-85,0% - ocena 4+; 85,1-90% - ocena 5-; > 90% - ocena 5
3. aktywność na zajęciach
4. liczba nieobecności i spóźnień – dopuszczalne są dwie nieobecności
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z prezentacji i średniej z ocen z quizów. Do zaliczenia przedmiotu niezbędne jest zaliczenie każdego quizu /testu tj. uzyskanie minimum 55,1% punktów. Znacząca aktywność na zajęciach podwyższa ocenę z quizu zgodnie ze wzorem: ocena z quizu + (0,125 x liczba zajęć na których student był aktywny). Nieobecność i spóźnienia na zajęcia obniżają ocenę końcową zgodnie z zasadą: za trzecią i każdą kolejną nieobecność ocena semestralna obniżana jest o 0,5 x liczba kolejnych nieobecności; każde spóźnienie na zajęcia więcej niż 10 min = 0,5 nieobecności
Literatura
Wybór w zależności od wylosowanej prezentacji
BirdLife International 2004. Birds in Europe. Population estimates, trends and conservation status. BirdLife Conservation Series No. 12. Cambridge UK
Blab J., Vogel H. Płazy i gady Europy Środkowej. Multico. Warszawa
Bukaciński D., Bukacińska M. 2008. Threatened bird species of the middle Vistula River islands: status, necessity for protection and proposed activities. W: Uchmański J. (red) Theoretical and applied aspects of modern ecology. UKSW, Warszawa, s. 219-239.
De Fabianis V., M. 2009. Ginący Świat Zwierząt. Arkady, Warszawa
Gerstmeier R., Romig T. 2002. Słodkowodne ryby Europy. Przewodnik
Głowaciński Z. 1992. Czerwona lisa zwierząt ginących i zagrożonych w Polsce. ZOP i ZN PAN Kraków
Głowaciński Z. (red.) 2001. Polska czerwona księga zwierząt. PWRiL Warszawa
Kot. H., Dombrowski A., Bukaciński D. 2017. Zagrożenia dla ptaków środkowej Wisły oraz ich siedlisk. W: Keller M., Kot H., Dombrowski A., Rowiński P., Chmielewski S., Bukaciński D (red) Ptaki środkowej Wisły, M-STO, Pionki, ss. 671-683
Mały słownik zoologiczny. Ryby. Gady i płazy. Ptaki. Ssaki (4 tomy)
McGavin G. 2007. Zagrożona Przyroda: gatunki które wkrótce wyginą. Bellona, warszawa
Nowicki M., Sitnicki S. 2007. Ochrona środowiska w praktyce. EkoFundusz, Warszawa
Pawlaczyk P., Jermaczek A. NATURA 2000 – narzędzie ochrony przyrody. WWF. Warszawa
Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny (tomy 1-6) http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php
Pullin A.S. 2007. Biologiczne podstawy ochrony przyrody PWN. Warszawa
Sidło P.O., Błaszkowska B., Chylarecki P. 2004. Ostoje ptaków o randze europejskiej w Polsce. OTOP, Warszawa
Symonides E. 2008. Ochrona Przyrody. WUW Warszawa
Wilk T., Jujka M., Krogulec J., Chylarecki P. 2010. Ostoje ptaków o znaczeniu międzynarodowym w Polsce. OTOP, Marki
W cyklu 2021/22_Z:
1. BirdLife International 2004. Birds in Europe. Population estimates, trends and conservation status. BirdLife Conservation Series No. 12. Cambridge UK |
W cyklu 2022/23_Z:
1. BirdLife International 2004. Birds in Europe. Population estimates, trends and conservation status. BirdLife Conservation Series No. 12. Cambridge UK |
W cyklu 2023/24_Z:
1. BirdLife International 2004. Birds in Europe. Population estimates, trends and conservation status. BirdLife Conservation Series No. 12. Cambridge UK |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
podstawowa znajomość fauny, zwłaszcza gatunków zagrożonych i ginących, znajomość zagadnień dotyczących ochrony gatunkowej i obszarowej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: