Wybrane zagadnienia z Ekologii człowieka WF-OB-WZEC
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g)
2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)
3. Wybrane reguły ekologiczne. (2g)
4. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)
5. Zarys ekologii współczesnych naczelnych. (2g)
6. Specyfika rzędu Primates. (2g)
7. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (2g)
8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)
9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g)
10. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)
11. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g)
12. Epiedemie w przeszłości i współcześnie. (2g)
13. Wybrane choroby cywilizacyjne. (2g)
14. Kultura i jej wpływ na funkcjonowanie naszego gatunku. (3g)
W cyklu 2024/25_L:
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna historię powstania kosmosu i życia na Ziemi; dostrzega rozwój świata żywego; wymienia i definiuje związki między poszczególnymi grupami organizmów; charakteryzuje przełomowe procesy kształtujące powstanie i rozwój życia na Ziemi, tłumaczy funkcjonowanie poszczególnych procesów ekologicznych, objaśnia związki miedzy osobnikami, biocenozami, ekosystemami.
Umiejętności: Student opisuje procesy przebiegające w kosmosie i geosferze; dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii i ewolucji.
Kompetencje: Student rozwija świadomość o funkcjonowaniu geosfery i biosfery, dostrzega i ocenia procesy zmian w geosferze i biosferze, ocenia swoje kompetencje, dba o rzetelność swojej pracy, wniosków i decyzji.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz. [1ECTS]
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 30 godz. [1ECTS]
aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji: 30 godz. [1ECTS]
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: test (jednorazowy wybór)
90%-100% bdb
79%-89% db
56%%-88% dst
0%-55% ndst
Literatura
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.
2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.
3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.
6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.
7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.
8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.
9) Strzałko J., Ostoja-Zagórski J., 1995, Ekologia populacji ludzkich. Wyd. UAM, Poznań.
W cyklu 2024/25_L:
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: