Wstęp do ekologii człowieka WF-OB-WZEC
1. Zagadnienia wstępne: pojęcia gatunku, specjacji, niszy… (2h)
2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2h)
3. Adaptacja, adiustacja i adaptabilność. (2h)
4. Reguły ekologiczne. (2h)
5. Zarys ekologii współczesnych naczelnych. (2h)
6. Specyfika rzędu Primates. (2h)
7. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (2h)
8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2h)
9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka człowieka neandertalskiego. (2h)
10. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2h)
11. Rewolucja neolityczna i jej biologiczne i kulturowe konsekwencje. (2h)
12. Epidemie w przeszłości i współcześnie. (2h)
13. Wybrane choroby cywilizacyjne (WHO). (4h)
14. Kultura i jej wpływ na funkcjonowanie naszego gatunku. (2h)
|
W cyklu 2024/25_L:
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) |
W cyklu 2025/26_L:
1. Zagadnienia wstępne: pojęcia gatunku, specjacji, niszy… (2h) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 Wymienia reguły ekologiczne, wymienia teorie dotyczące powstania dwunożności, wielkiego mózgu, wymienia choroby cywilizacyjne i ich przyczyny, cechy naczelnych. Temat zajęć:1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. (OB1_W17)
W2 Wymienia i opisuje choroby cywilizacyjne oraz epidemie i ich przyczyny, wymienia przyczyny i skutki rewolucji neolitycznej. Temat zajęć: 10, 11, 12, 13, 14. (OB1_W18)
W3 Poprawnie definiuje takie terminy jak gatunek, specjacja, nisza itd. Temat zajęć: 1, 2, 3, 4. (OB1_W05)
U1 Utrwala i poszerza treści prezentowanych na wykładzie przez lekturę pozycji książkowych. Temat zajęć:1-14. (OB1_U03)
U2 Poprawnie wymienia kluczowe wydarzenia z ewolucji człowieka. Temat zajęć: 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13. (OB1_U10)
udział w zajęciach 30h/1ECTS
przygotowanie do zajęć – indywidualne powtórzenie materiału, lektura wskazanych pozycji 20h + przygotowanie do zaliczenia 10h 30h/1ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: test (jednorazowy wybór)
90%-100% bdb
79%-89% db
56%%-88% dst
0%-55% ndst
Literatura
Wolański N., 2006. Ekologia człowieka, t 1, PWN, Warszawa
Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.
Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.
Na indywidualną prośbę studenta prowadzący udostępni inną literaturę.
|
W cyklu 2024/25_L:
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. |
W cyklu 2025/26_L:
Wolański N., 2006. Ekologia człowieka, t 1, PWN, Warszawa Na indywidualną prośbę studenta prowadzący udostępni inną literaturę. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: