Współczesne technologie i ich oddziaływanie na środowisko WF-OB-WSTOS
Przedmiot „Współczesne technologie i ich wpływ na środowisko” obejmuje 30 godzin i jest podzielony na piętnaście dwugodzinnych spotkań. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z różnymi technologiami (stosowanymi surowcami, uzyskiwanymi produktami, głównymi operacjami i procesami jednostkowymi, powstającymi odpadami/produktami ubocznymi itp.) oraz odziaływaniem tych technologii (w tym pozyskiwania surowców czy samych produktów) na środowisko. Spotkania mają formę mieszaną wykładów konwencjonalnych oraz konwersatoryjnych i seminaryjnych (opracowywanych przez studentów w tym z wybranej przez studenta technologii). W ramach zajęć zostaną omówione wybrane technologie przemysłowe organiczne i nieorganiczne np. technologia wydobycia ropy naftowej, produkcja kwasu siarkowego, leków, nawozów, zagadnienia związane z przemysłem tekstylnym czy spożywczym. Przedstawione zostaną schematy wybranych technologii i omówione zostanie ich potencjalne oddziaływanie na środowisko.
Metody dydaktyczne
W ramach przedmiotu realizowane będą wykłady konwencjonalne, konwersatoryjne i seminaryjne realizowane przez studentów. Po prezentacjach prowadzona będzie dyskusja dotycząca danej technologii i jej wpływu na środowisko i zdrowie ludzi.
Treści programowe
1. Zajęcia organizacyjne
2. Ogólne problemy eksploatacyjne zakładów przemysłu chemicznego
3. Technologie wybrane przez studentów i prowadzącego na zajęciach organizacyjnych
|
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot Współczesne technologie i ich oddziaływanie na środowisko obejmuje 30 godzin i podzielonych na piętnaście dwugodzinnych spotkań. Spotkania te będą miały formę mieszaną wykładów konwencjonalnych oraz konwersatoryjnych i wykładów seminaryjnych (opracowywanych przez studentów) w tym z wybranej przez studenta technologii. W ramach zajęć zostaną omówione wybrane technologie przemysłowe organiczne i nieorganiczne np. technologia wydobycia ropy naftowej, produkcja kwasu siarkowego, leków, nawozów, zagadnienia związane z przemysłem tekstylnym czy spożywczym. Przedstawione zostaną schematy wybranych technologii i omówione zostanie ich potencjalne oddziaływanie na środowisko. |
W cyklu 2024/25_L:
Przedmiot Współczesne technologie i ich oddziaływanie na środowisko obejmuje 30 godzin i podzielonych na piętnaście dwugodzinnych spotkań. Spotkania te będą miały formę mieszaną wykładów konwencjonalnych oraz konwersatoryjnych i wykładów seminaryjnych (opracowywanych przez studentów) w tym z wybranej przez studenta technologii. W ramach zajęć zostaną omówione wybrane technologie przemysłowe organiczne i nieorganiczne np. technologia wydobycia ropy naftowej, produkcja kwasu siarkowego, leków, nawozów, zagadnienia związane z przemysłem tekstylnym czy spożywczym. Przedstawione zostaną schematy wybranych technologii i omówione zostanie ich potencjalne oddziaływanie na środowisko. |
W cyklu 2025/26_L:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z różnymi technologiami (stosowanymi surowcami, uzyskiwanymi produktami, głównymi operacjami i procesami jednostkowymi, powstającymi odpadami/produktami ubocznymi itp.) oraz odziaływaniem tych technologii (w tym pozyskiwania surowców czy samych produktów) na środowisko. Spotkania mają formę mieszaną wykładów konwencjonalnych oraz konwersatoryjnych i seminaryjnych (opracowywanych przez studentów w tym z wybranej przez studenta technologii). W ramach zajęć zostaną omówione wybrane technologie przemysłowe organiczne i nieorganiczne np. technologia wydobycia ropy naftowej, produkcja kwasu siarkowego, leków, nawozów, zagadnienia związane z przemysłem tekstylnym czy spożywczym. Przedstawione zostaną schematy wybranych technologii i omówione zostanie ich potencjalne oddziaływanie na środowisko. Metody dydaktyczne: Treści programowe: |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: 1 ECTS =. 25-30 godzin
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 30 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
| W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS
1 ECTS =. 25-30 godzin
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium zaliczającego: 30 godz.
konsultacje: 5 godzin
przygotowanie do wykładów: 15 godzin
suma godzin: 80 [80/30(25)=3]
liczba ECTS: 3
| W cyklu 2024/25_L: Opis ECTS
1 ECTS =. 25-30 godzin
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium zaliczającego: 30 godz.
konsultacje: 5 godzin
przygotowanie do wykładów: 15 godzin
suma godzin: 80 [80/30(25)=3]
liczba ECTS: 3
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student opisuje wybraną technologię, stosuje poprawne słownictwo, określa wpływ elementów danej technologii na środowisko i zdrowie człowieka, porównuje współczesne i dawniejsze rozwiązania stosowane w danej technologii (T.03)
Student analizuje wpływ elementów danej technologii na środowisko i zdrowie człowieka, formułuje poprawnie wnioski, wysławia się w sposób zrozumiały, argumentuje swoje stanowisko (T.03)
1 ECTS =. 25-30 godzin
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 30 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Dopuszcza się 2 nieobecności usprawiedliwione. Studenci przygotowują po dwie prezentacje dotyczące wybranych przez siebie na zajęciach organizacyjnych technologii. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia z ocen z przedstawianych prezentacji. Przy wystawianiu oceny brane są pod uwagę takie cechy prezentacji jak: pracochłonność, przejrzystość, zrozumiałość, odwołania do literatury, sposób wypowiedzi itp.
Literatura
Literatura podstawowa – brak
Literatura uzupełniająca:
1. (red.) Greń P., Skalski D., Kosmala J., Śledzik W. Przestrzeń technologiczna i środowisko. T. 2, Środowisko - technologia i energia - bezpieczeństwo. Wydawnictwo Naukowe FNCE; Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu; Poznań, Chomęcice, Wałcz 2021
2. (red.) Gajdek G., Puchalski C. Uwarunkowania produkcji żywności. Cz. 3.
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; Rzeszów 2022
3. Matuszewska A., Owczuk M., Biernat K. Current Trends in Waste Plastics’ Liquefaction into Fuel Fraction: A Review. Energies 2022, 15, 2719
|
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa – pozycje: 1, 2, 3. 1. Molenda Jacek: Technologia chemiczna. WSiP, Warszawa 1997. |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura podstawowa – pozycje: 1, 2, 3. 1. Molenda Jacek: Technologia chemiczna. WSiP, Warszawa 1997. |
W cyklu 2025/26_L:
Literatura podstawowa – Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_L:
Studentów obowiązuje znajomość podstawowych procesów omawianych w ramach przedmiotu "Podstawy inżynierii procesowej" |
W cyklu 2024/25_L:
Studentów obowiązuje znajomość podstawowych procesów omawianych w ramach przedmiotu "Podstawy inżynierii procesowej" |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: