Terenowe metody badawcze w ekologii ptaków WF-OB-TMBP
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=32399 (w cyklu 2022/23_L)
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Prezentuje metody badań terenowych w zakresie biologii i ekologii rozrodu, wyboru siedliska gniazdowania, wykorzystania zasobów pokarmowych, systemów kojarzenia, zachowania się, wędrówek, itp. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych na gatunku. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy.
1. Czym zajmuje się ekologia rozrodu. Podstawy pojęć z zakresu ekologii i behawioru ptaków
2. Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne
3. Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie
4. Monitoring – po co liczymy ptaki lęgowe?
5. Biologia i ekologia rozrodu ptaków – metody badania w terenie
6. Wybiórczość siedliskowa i wybór miejsca na gniazdo – metody badania w terenie
7. Miejsca i sposoby żerowania – metody badania ekologii żerowania
8. Jak badamy presję drapieżników?
9. Po co obrączkujemy ptaki – obrączkowanie obrączkami metalowymi i kolorowymi
10. Po co i w jaki sposób odławiamy ptaki - jakie dane możemy uzyskać po złapaniu osobnika?
11. Po co pobieramy krew – metody pobierania i konserwacji?
12. Życie w kolonii – co dają nam badania behawioralne?
13. Metody badania zachowania się ptaków – co możemy obserwować w terenie
14. W jaki sposób badania biologii, ekologii i zachowania się ptaków pomagają w skutecznej ochronie gatunku i jego siedliska
gniazdowania
W cyklu 2022/23_L:
1. Organizacja zajęć. Czym zajmuje się ekologia rozrodu. Podstawy pojęć z zakresu ekologii i behawioru ptaków |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS
Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w części audytoryjnej 5
Przygotowanie do części terenowej 10
Udział w części terenowej 30
Studiowanie literatury do części audytoryjnej 15
Studiowanie literatury do części terenowej 10
Przygotowanie prezentacji 30
Przygotowanie raportu 20
Suma godzin 120 [120/30 (25) = 3]
Liczba ECTS 4 | W cyklu 2024/25_L: Opis ECTS
Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w części terenowej 30
Przygotowanie prezentacji 30
Suma godzin 60 [60/30 = 2]
Liczba ECTS 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Wiedza:
EK1 Student rozpoznaje podstawowe zachowania lęgowe ptaków; zna poziomy organizacji życia, bioróżnorodności biologicznej i wzajemne oddziaływania organizmów na środowisko na przykładzie wysp na Wiśle i zamieszkujących je ptaków;
EK2 Student zna główne kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru nauk przyrodniczych i ochrony przyrody; zna metody badawcze z zakresu ekologii i zachowania się zwierząt;
EK3 Student rozumie i wyjaśnia związki między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony; rozumie zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania środowiska; potrafi wyjaśnić znaczenie badań terenowych dla planowania ochrony gatunku
2.Umiejętności
EK4 Student wykonuje proste zadania terenowe indywidualnie i zespołowo;
EK5 Student pracując w zespole i wykorzystując doświadczenia ekspertów potrafi podejmować działania na rzecz ochrony przyrody
EK6 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej; aktywnie uczestniczy w dyskusji
3.Kompetencje:
EK7 Student podejmuje pracę w terenie, wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach; efektywnie współdziała w pracy zespołowej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
EK 1-3 oraz EK 6
Oceniana jest prezentacja multimedialna, streszczająca artykuł lub zagadnienie związane z tematem zajęć. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint oraz umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji
EK 4-5 i EK 7: Oceniane jest uczestnictwo w pracy terenowej w szczególności inicjatywa, samodzielność oraz umiejętność pracy w zespole
Oceniana jest aktywność podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji)
Literatura
1. Krebs Ch.J. Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN
Literatura uzupełniająca:
Artykuły w języku angielskim dotyczące metod badań ekologii rozrodu i zachowania się zwierząt
W cyklu 2022/23_L:
1. Krebs Ch. J., Davies N.B. 1997. Behavioural Ecology: An Evolutionary Approach, Blackwell Scientific Publ. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_L:
1. Krebs Ch.J. Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: