Systemy zarządzania środowiskowego WF-OB-SYZS
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. Uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student charakteryzuje ujęcie systemowe
Student identyfikuje uwarunkowania procesu decyzyjnego
Student wyjaśnia główne obszary wymagania Normy ISO 14001:2015
Umiejętności:
Student objaśnia specyfikę ujęcia systemowego
Student uzasadnia uwarunkowania procesu zarządzania
Student opracowuje główne wymagania normy ISO 14001:2015
Kompetencje:
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii
Student jest otwarty na różne ujęcia prezentowanej problematyki
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
Udział w wykładzie 30 godz.
przygotowanie do egzaminu 30 godz.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie scharakteryzować ujęcia systemowego, nie potrafi identyfikować uwarunkowań procesu decyzyjnego, nie jest w stanie wyjaśnić głównych wymagań Normy ISO 14001:2015,
Ocena 3 (dst): student poprawnie charakteryzuje tylko niektóre elementy ujęcia systemowego, poprawnie identyfikuje tylko niektóre uwarunkowania procesu decyzyjnego, wyjaśnia tylko niektóre obszary wymagań Normy ISO 14001:2015,
Ocena 4 (db): student poprawnie charakteryzuje ujęcie systemowe, właściwie identyfikuje uwarunkowania procesu decyzyjnego, właściwie wyjaśnia główne obszary wymagań Normy ISO 14001:2015,
Ocena 5 (bdb): student samodzielnie charakteryzuje ujęcie systemowe, znakomicie identyfikuje uwarunkowania procesu decyzyjnego, doskonale wyjaśnia główne obszary wymagania Normy ISO 14001:2015,
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie objaśnia specyfiki ujęcia systemowego, nie uzasadnia uwarunkowań procesu zarządzania, nie jest w stanie opracować głównych wymagań normy ISO 14001:2015,
Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu objaśnia specyfikę ujęcia systemowego, w ograniczonym stopniu uzasadnia uwarunkowania procesu zarządzania, opracowuje niektóre wymagania normy ISO 14001:2015,
Ocena 4 (db): student dobrze objaśnia specyfikę ujęcia systemowego, uzasadnia uwarunkowania procesu zarządzania, właściwie opracowuje główne wymagania normy ISO 14001:2015,
Ocena 5 (bdb): student objaśnia specyfikę ujęcia systemowego, bardzo dobrze uzasadnia uwarunkowania procesu zarządzania, fachowo opracowuje główne wymagania normy ISO 14001:2015,
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii, nie jest otwarty na różne ujęcia prezentowanej problematyki,
Ocena 3 (dst): student nie zawsze zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, czasami uwzględnia różne ujęcia prezentowanej problematyki,
Ocena 4 (db): student często zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest otwarty na różne ujęcia prezentowanej problematyki,
Ocena 5 (bdb): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, zawsze jest otwarty na różne ujęcia prezentowanej problematyki,
Literatura
1. Poskrobko, Bazyli; Baran, Agnieszka (2007): Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2. Górka, Kazimierz; Poskrobko, Bazyli; Radecki, Wojciech (1998): Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne. wyd. 3. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
3. Borys, Tadeusz; Rogala, Piotr. (Red.) (2011): Doskonalenie sformalizowanych systemów zarządzania. Warszawa: Difin.
4. Borys, Tadeusz; Rogala, Piotr. (Red.) (2012): Systemy zarządzania jakością i środowiskiem. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego; Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
5. Ejdys, Joanna (2005): Zintegrowane systemy zarządzania. Białystok: Wydawnictwa Politechniki Białostockiej.
6. Matuszak-Flejszman, Alina (2007): System zarządzania środowiskowego w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
7. Matuszak-Flejszman, Alina (2010): Determinanty doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
8. Embros G., Procedury jako narzędzie doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 12(2014)3, Warszawa 2014, s. 137- 162.
9. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość kluczowych zagadnień dotyczących ochrony środowiska oraz podejścia systemowego |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa znajomość kluczowych zagadnień dotyczących ochrony środowiska oraz podejścia systemowego |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa znajomość kluczowych zagadnień dotyczących ochrony środowiska oraz podejścia systemowego |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa znajomość kluczowych zagadnień dotyczących ochrony środowiska oraz podejścia systemowego |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: