Chemical Compounds in the Human Environment WF-OB-SUHC
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AD21rE47_i8gr13H0gcnC9MCDLFaClrh_v4DZEMTPu0E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=59485357-4561-42eb-b36c-60323a834da4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aYf7_AxtcpG4NMcWC_wCY4dGijwUBK5Ov8zN-hwJ7W_M1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=fd45e8e0-d459-4e3d-922f-4579767b9f83&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
Treść kursu:
Skład chemiczny organizmów podzielony na związki organiczne i nieorganiczne.
Wchłanianie substancji toksycznych oraz bioakumulacja.
Pobieranie toksyn, biotransformacja i eliminacja.
Chemia kosmetyków: produkty syntetyczne i naturalne do zastosowań kosmetycznych. Regulacje dotyczące kosmetyków.
Powszechnie stosowane substancje uzależniające.
Toksyczne zagrożenia w codziennych produktach, od zabawek po meble.
Skład chemiczny i właściwości odpadów. Pozyskiwanie metanu poprzez beztlenowe trawienie komunalnych odpadów stałych.
Produkty zdrowotne pochodzenia naturalnego.
Aktywność antybakteryjna, przeciwgrzybicza i przeciwwirusowa wybranych substancji chemicznych obecnych w środowisku człowieka.
Zastosowania analiz izotopowych.
Pierwiastki śladowe w tkankach ludzkich.
Znaczenie chemii środowiskowej dla zdrowia człowieka i bezpieczeństwa środowiska.
Elementy statystyki w naukach o środowisku.
|
W cyklu 2024/25_Z:
Treść kursu: Skład chemiczny organizmów podzielony na związki organiczne i nieorganiczne. |
W cyklu 2025/26_Z:
Treść kursu: Skład chemiczny organizmów podzielony na związki organiczne i nieorganiczne. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
• zna skutki zanieczyszczenia środowiska substancjami chemicznymi oraz ich wpływ na zdrowie człowieka,
• zna metody badawcze wykorzystujące analizę pierwiastków i izotopów w ekologii człowieka,
• potrafi zidentyfikować/ scharakteryzować główne grupy ksenobiotyków,
• zna naturalnie występujące substancje chemiczne o pozytywnym wpływie na organizm ludzki,
• posiada podstawową wiedzę statystyczną dotyczącą formułowania i weryfikacji hipotez na podstawie analizy danych,
• prawidłowo rozpoznaje angielskie terminy związane z tematyką wykładów.
Od roku akad. 2025/26 obowiązują:
OB2_W01 -Student wymienia i opisuje główne składniki chemiczne organizmów oraz wyjaśnia różnice między związkami organicznymi i nieorganicznymi występującymi w środowisku człowieka. (tematy zajęć: 1)
OB2_W02 - Student charakteryzuje zaawansowane metody analizy chemicznej, w tym analizy izotopowe i techniki oznaczania śladowych pierwiastków w tkankach ludzkich i środowisku. (tematy zajęć: 10, 11)
OB2_W04 - Student stosuje podstawowe elementy statystyki środowiskowej do opracowania wyników badań nad zanieczyszczeniami chemicznymi i ich wpływem na zdrowie. (tematy zajęć: 15)
OB2_W05 - Student wyjaśnia skutki obecności substancji toksycznych w środowisku i ich wpływ na organizmy żywe, w tym człowieka, z uwzględnieniem aspektów etycznych. (tematy zajęć: 2, 3, 12, 13, 14)
OB2_W06 - identyfikuje, analizuje i charakteryzuje zagrożenia wynikające z obecności substancji toksycznych w środowisku i produktach codziennego użytku, w tym w żywności, wodzie, powietrzu i odpadach, z uwzględnieniem aspektów bioakumulacji, transformacji chemicznej i regulacji prawnych, w kontekście wyzwań cywilizacyjnych i zrównoważonego rozwoju (tematy zajęć: 4, 5, 6, 8, 9, 12, 13)
OB2_W09 - Student posługuje się specjalistyczną terminologią chemiczną i toksykologiczną w języku angielskim w kontekście środowiska człowieka. (tematy zajęć: 1-15)
OB2_W16 - Student identyfikuje skutki środowiskowe wynikające z antropopresji chemicznej, w tym obecności trwałych zanieczyszczeń organicznych (POPs) i toksyn w produktach codziennego użytku. (tematy zajęć: 6, 13)
OB2_W17 - Student wyjaśnia współczesne problemy cywilizacyjne związane z używkami, kosmetykami, oraz produktami chemicznymi w środowisku człowieka, a także ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo. (tematy zajęć: 4, 5, 8, 9, 14)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z egzaminu zawierającego pytania otwarte i zamknięte
Kryteria oceniania:
Ocena:
bardzo dobry (5): 100–90%
dobry plus (4+): 89–80%
dobry (4): 80–70%
dostateczny plus (3+): 69–61%
dostateczny (3): 60–51%
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. S. E. Manahan Toxicological Chemistry and Biochemistry
2. Environmental health science : recognition, evaluation, and control of chemical health hazards / Morton Lippmann, Richard B. Schlesinger. 2018
Literatura uzupełniająca
1. Environmental toxicology / edited by Luis M. Botana. 2018
2. Karykowska, A., Konczewski, P., Kwiatkowska, B., Witan, J., Lisowska-Gaczorek, A., & Szostek, K. (2023). The diet of the human groups buried in a late-and post-Medieval rural parish cemetery in Libkovice (Czech Republic);
|
W cyklu 2024/25_Z:
Manahan S.E. „Fundamentals of Environmental and Toxicological Chemistry: Sustainable Science” (2013) |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: