Środowiskowe uwarunkowania fizjologii roślin i zwierząt WF-OB-SUFRZ
Celem wykładu i ćwiczeń jest zapoznanie studentów z przystosowaniami roślin i zwierząt do różnych warunków środowiskowych, w tym przede wszystkim do czynników stresowych (biotycznych i abiotycznych) będących skutkiem m.in. zanieczyszczenia środowiska. Przedstawione zostaną mechanizmy adaptacyjne (fizjologiczne i morfologiczne) roślin i zwierząt, będące odpowiedzią na stres środowiskowy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
1. Student zna ogólne uwarunkowania środowiskowe życia oraz wpływ czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie organizmów żywych.
2.Student definiuje podstawowe potrzeby życiowe roślin i zwierząt oraz procesy fizjologiczne niezbędne do zaspokojenia tych potrzeb.
3. Student opisuje związki pomiędzy strukturą/budową a funkcją organów roślin/narządów zwierząt.
4. Student zna fizjologiczne podstawy tolerancji roślin i zwierząt na stres środowiskowy.
5.Student potrafi ocenić zagrożenia występujące w środowisku na podstawie zmian w morfologii i modyfikacji procesów fizjologicznych u roślin. oraz zmian w zachowaniu się zwierząt.
Umiejętności:
1. Student pod nadzorem opiekuna potrafi przeprowadzić prosty eksperyment stosując podstawowe techniki i narzędzia badawcze ilustrujące procesy fizjologiczne roślin i zwierząt.
2. Student potrafi analizować otrzymane wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.
Kompetencje:
1. Student potrafi pracować w zespole;
2. Student zachowuje bezpieczeństwo podczas pracy w laboratorium badawczym i jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt podczas ćwiczeń.
ECTS:
- udział w wykładach i ćwiczeniach - 30
- przygotowanie sprawozdań pisemnych z ćwiczeń - 30
- przygotowanie do ćwiczeń (zapoznanie z instrukcjami i materiałami teoretycznymi na e-learningu) - 15
- przygotowanie do kolokwium końcowego i sprawdzianów cząstkowych - 20
- konsultacje - 5
SUMA GODZIN 100 [100:25(30) = 4]
LICZBA ECTS - 4
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Szmidt-Jaworska A, Kopcewicz J. 2020. Fizjologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Kopcewicz J., Lewak S. (red). 2012. Fizjologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Podbielkowski Z., Podbielkowska M. 1992. Przystosowanie roślin do środowiska. WSiP, Warszawa.
4. Schmidt-Nielsen K. 2008. Fizjologia zwierząt. Adaptacje do środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN. (lub starsze wydania)
5. McLaughlin D, Stamford J, White D. 2012. Fizjologia człowieka. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
6. Sadowski B. 2006. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN.
7. Harborne J.B. 1997. Ekologia biochemiczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa (lub nowsze wydania).
9. Starck Z., Chołuj D., Niemyska B. 1995. Fizjologiczne reakcje roślin na niekorzystne czynniki środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
zajęcia wymagają od studentów podstawowych wiadomości z zakresu ekologii, biochemii i ekotoksykologii |
W cyklu 2022/23_Z:
zajęcia wymagają od studentów podstawowych wiadomości z zakresu ekologii, biochemii i ekotoksykologii |
W cyklu 2023/24_Z:
zajęcia wymagają od studentów podstawowych wiadomości z zakresu ekologii, biochemii i ekotoksykologii |
W cyklu 2024/25_Z:
zajęcia wymagają od studentów podstawowych wiadomości z zakresu ekologii, biochemii i ekotoksykologii |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: