Bird Ecology and Conservation WF-OB-SUBE
Wykład:
1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków.
2. Metody pracy terenowej z ptakami – kwestie etyczne i prawne, bezpieczeństwo w terenie
3. Liczenia ptaków – dlaczego liczymy ptaki?
4. Biologia i ekologia ptaków lęgowych – metody badań terenowych
5. Dlaczego i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanym ptakiem?
6. Dlaczego obrączkujemy ptaki - metalowe obrączki i kolorowe opaski oraz inne metody indywidualnego znakowania
7. Dlaczego pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania
8. Dieta i żerowanie – metody badań ekologii żerowiskowej
9. Selekcja siedliskowa i wybór siedlisk lęgowych – metody badań terenowych
10. Badania behawioralne ptaków – co możemy zaobserwować w terenie?
11. Zarządzanie ochroną zagrożonych ptaków
12. Zarządzanie siedliskiem
13. Życie w koloniach mew i rybitw
14. Czynna ochrona mew i rybitw na środkowej Wiśle – studium przypadku
15. Podsumowanie kursu
W cyklu 2021/22_L:
Lecture: |
W cyklu 2022/23_L:
Wykład: |
W cyklu 2023/24_L:
1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków. |
W cyklu 2024/25_L:
1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Aktywność studenta godziny pracy studenta
Uczestniczenie w wykładzie 15
Uczestniczenie w ćwiczeniach 15
Przegląd literatury do wykładu 35
Przegląd literatury do ćwiczeń 35
Przygotowanie prezentacji 45
Przygotowanie raportu 45
Razem 180 godzin [180/30 = 6]
Liczba ECTS 6 | W cyklu 2023/24_L: Aktywność studenta godziny pracy studenta
Uczestniczenie w wykładzie 30
Przegląd literatury do wykładu 70
Przygotowanie prezentacji 80
Razem 180 godzin [180/30 = 6]
Liczba ECTS 6 | W cyklu 2024/25_L: Aktywność studenta godziny pracy studenta
Uczestniczenie w wykładzie 30
Przegląd literatury do wykładu 70
Przygotowanie prezentacji 80
Razem 180 godzin [180/30 = 6]
Liczba ECTS 6 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza: EK1 - Student rozpoznaje specjalistyczne pojęcia w języku obcym z zakresu ekologii, zachowania i ochrony gatunkowej
2. Umiejętności: EK2 - student potrafi korzystać ze źródeł informacji w języku obcym, EK3 – student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); EK4 – student potrafi przygotowywać prezentację multimedialną w języku obcym na temat związany ze studiowana specjalnością
3. Kompetencje: EK5 - Pogłębia swoje umiejętności językowe w studiowanej dziedzinie oraz samodzielne wykorzystywanie w tym celu dostępnych źródeł
Kryteria oceniania
Na ocenę bdb (5) EK1-EK5 student bardzo dobrze tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym, sprawnie i prawidłowo wykorzystuje źródła informacji w języku obcym (nie tylko z wylosowanego artykułu) do przedstawianej prezentacji, student biegle posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim);
Na ocenę dobrą (4) EK1-EK5 student dobrze tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym chociaż pojawiają się błędy w interpretacji terminów specjalistycznych, prawidłowo wykorzystuje źródła informacji w języku obcym (wylosowany artykuł) do przedstawianej prezentacji, student posługuje się w stopniu dobrym terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim);
Na ocenę dostateczną (3) EK1-EK5 student tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym ale pojawia się wiele błędów językowych, stara się wykorzystywać źródła informacji w języku obcym (wylosowany artykuł) do przedstawianej prezentacji, student posługuje się w stopniu dostatecznym terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim);
Na ocenę niedostateczną (2) EK1-EK5 student nie potrafi prawidłowo przetłumaczyć wylosowanego artykułu w języku obcym, student nie potrafi wykorzystać źródła informacji w języku obcym (wylosowany artykuł) do przedstawianej prezentacji, student nie potrafi posługiwać się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim);
Literatura
Wykład
1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP
2. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.
3. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press.
Artykuły dotyczące badań ekologii ptaków, zachowania się ptaków i aktywnej ochrony ptaków
Ćwiczenia:
Bruun B.1970. Birds of Europe. McGraw-Hill Book Company lub inne przewodniki do oznaczania gatunków ptaków europejskich
Artykuły dotyczące ekologii ptaków, różnorodności awifauny w terenach miejskich i zurbanizowanych, w parkach i lasach miejskich
W cyklu 2021/22_L:
Lecture: |
W cyklu 2022/23_L:
Wykład |
W cyklu 2023/24_L:
1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP |
W cyklu 2024/25_L:
1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
basic knowledge of zoology and ecology of animals, knowledge of English terms in the field of zoology and ecology |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: