Bird Ecology and Conservation WF-OB-SUBE
Zajęcia koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle.Studenci zapoznają się z literaturą naukową dotycząca biologi, ekologii i ochrony ptaków ćwicząc znajomość języka angielskiego w tej dziedzinie
  
| W cyklu 2023/24_L: 1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków.  | W cyklu 2024/25_L:  Zajęcia koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. Studenci zapoznają się z literaturą naukową dotycząca biologi, ekologii i ochrony ptaków ćwicząc znajomość języka angielskiego w tej dziedzinie | 
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
| W cyklu 2022/23_L: Aktywność studenta			 	godziny pracy studenta
Uczestniczenie w wykładzie				15   
Uczestniczenie w ćwiczeniach				15
Przegląd literatury do wykładu				35
Przegląd literatury do ćwiczeń				35                                               
Przygotowanie prezentacji					45
Przygotowanie raportu					45
Razem 180 godzin [180/30 = 6]	
Liczba  ECTS			6 | W cyklu 2023/24_L: Aktywność studenta			 	godziny pracy studenta
Uczestniczenie w wykładzie				30   
Przegląd literatury do wykładu				70
Przygotowanie prezentacji				80
Razem 180 godzin [180/30 = 6]	
Liczba  ECTS			6 | W cyklu 2024/25_L: Aktywność studenta			 	godziny pracy studenta
Uczestniczenie w wykładzie				30   
Przegląd literatury do prezentacji			30
Przygotowanie prezentacji				30
Razem 90 godzin [90/30 = 3]	
Liczba  ECTS			3 | 
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności: EK2 - student potrafi korzystać ze źródeł informacji w języku obcym, EK3 – student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim);  EK4 – student potrafi przygotowywać prezentację multimedialną w języku obcym na temat związany ze studiowana specjalnością
Kompetencje: EK5 - Pogłębia swoje umiejętności językowe w studiowanej dziedzinie oraz samodzielne wykorzystywanie w tym celu dostępnych źródeł
Kryteria oceniania
Na ocenę bdb (5) EK1-EK5 student bardzo dobrze tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym, sprawnie i prawidłowo wykorzystuje źródła informacji w języku obcym (nie tylko z wylosowanego artykułu) do przedstawianej prezentacji, student biegle posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); 
Na ocenę dobrą (4) EK1-EK5 student dobrze tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym chociaż pojawiają się błędy w interpretacji terminów specjalistycznych, prawidłowo wykorzystuje źródła informacji w języku obcym (wylosowany artykuł) do przedstawianej prezentacji, student posługuje się w stopniu dobrym terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); 
Na ocenę dostateczną (3) EK1-EK5 student tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym ale pojawia się wiele  błędów językowych, stara się wykorzystywać źródła informacji w języku obcym (wylosowany artykuł) do przedstawianej prezentacji, student posługuje się w stopniu dostatecznym terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); 
Literatura
Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.
Bukaciński D., Bukacińska M. 2015.Key Species of Waders on the Middle Vistula River: biology, ecology, conservation and occurrence. Monographs. STOP, Warsaw, 128 s.
Bukaciński D., Bukacińska M., Buczyński A. 2018. Threats and  the active protection of birds in a riverbed: postulates for the  strategy of  the preservation of the middle Vistula River avifauna. Studia Ecologiae et Bioethicae 16: 5-23
Bukacińska M., D. Bukaciński. 1993. The effect of habitat structure and nest density on territory size and territorial behaviour in the black headed gull (Larus ridibundus). Ethology 94: 306 316.
Bukaciński D., Bukacińska M. 1993. Colony site and nest site selection in the Black headed Gull (Larus ridibundus) at the middle course of the Vistula River.      Ring 15: 208-215.
Bukaciński D., Bukacińska M., Spaans A.L. 1998. Experimental evidence for the relationship between food supply, parental effort and chick survival in the Lesser Black backed Gulls Larus fuscus. Ibis 140: 422-430.
Inne artykuły dotyczące badań ekologii ptaków, zachowania się ptaków i aktywnej ochrony ptaków dostarczane przez wykładowcę
| W cyklu 2023/24_L: 1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP | W cyklu 2024/25_L: Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Bukaciński D., Bukacińska M. 2015.Key Species of Waders on the Middle Vistula River: biology, ecology, conservation and occurrence. Monographs. STOP, Warsaw, 128 s. Inne artykuły dotyczące badań ekologii ptaków, zachowania się ptaków i aktywnej ochrony ptaków dostarczane przez wykładowcę | 
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: