Podstawy nauczania przyrody i edukacji ekologicznej WF-OB-SPPEE
Treści merytoryczne:
1. Przedmiot przyroda i edukacja ekologiczna. Przyroda jako przedmiot zintegrowany. Analiza treści programowych. Programy nauczania, charakterystyka wybranych programów. Autorskie programy nauczania przyrody i edukacji ekologicznej. Przykłady,
2. Podręczniki do nauczania przyrody i edukacji ekologicznej. Zeszyty ćwiczeń. Prezentacja wybranych podręczników i zeszytów ćwiczeń,
3. Przygotowanie nauczyciela do lekcji przyrody i edukacji ekologicznej. Rozkład materiału. Scenariusz lekcji. Charakterystyka przykładowych rozkładów materiału i scenariuszy lekcji,
4. Specyfika lekcji z przyrody i edukacji ekologicznej, jej przebieg. Omówienie przykładów,
5. Zasady dydaktyki w nauczaniu przyrody i edukacji ekologicznej. Wykorzystanie zasady poglądowości w procesie nauczania-uczenia się. Przykłady,
6. Metodyka nauczania przyrody i edukacji ekologicznej. Metody aktywizujące pracę ucznia i nauczyciela,
7. Metody niekonwencjonalne w nauczaniu przyrody,
8. Środki dydaktyczne w edukacji ekologicznej i nauczaniu przyrody. Zasady stosowania,
9. Ogród i hodowla szkolna. Wykorzystanie w nauczaniu przyrody i kształtowaniu postaw proekologicznych uczniów,
10. Wyjście przyrodnicze. Wycieczka szkolna. Lekcja w terenie jako forma aktywizująca pracę uczniów. Wykorzystanie emocji w procesie nauczania-uczenia. Przykłady,
11. Ścieżka międzyprzedmiotowa jako jedna z możliwości nauczania edukacji ekologicznej w szkole. Sposób realizacji i charakterystyka programu wybranej ekologicznej ścieżki edukacyjnej,
12. Zasady budowy i wykorzystania w edukacji ekologicznej terenowych ścieżek przyrodniczych. Ścieżki na trasach turystycznych. Wybrane przykłady ścieżek i ich charakterystyka,
13. Monitoring przez uczniów środowiska naturalnego w najbliższej okolicy. Promowanie osiągnięć przyrodniczych uczniów w zakresie edukacji ekologicznej,
14. Współpraca z organizacjami w szkole i instytucjami poza szkołą w kreowaniu przyrodniczo-ekologicznych działań edukacyjnych,
15. Szkolny Program Kształcenia Ekologicznego i Program Ekorozwoju Gminy jako przykład współpracy w działalności proekologicznej,
Metody oceny: Obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch prac z zakresu merytorycznego przedmiotu, egzamin pisemny z możliwością uzupełnienia ustnego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
- Wiedza: student potrafi tworzyć programy nauczania z zakresu edukacji środowiskowej,
- Umiejętności: student układa programy nauczania z zakresu edukacji środowiskowej oraz potrafi praktycznie przeprowadzić jednostkę lekcyjną (szkolenie) na każdym poziomie nauczania (dzieci, młodzież, dorośli),
- Kompetencje: student jest chętny do promocji zasad ochrony środowiska, docenia rolę edukacji ekologicznej i zdrowotnej.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
samodzielna lektura tekstów - 20
przygotowanie do egzaminu - 10
suma godzin 60 [60:30(25)=2]
liczba ECTS - 2
Kryteria oceniania
Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:
Ocena bardzo dobra:
- 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania. Systematycznie i czynnie uczestniczy w procesie studiowania przez cały semestr.
Ocena dobra:
- 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, nie prognozuje to jednak żadnych kłopotów w opanowaniu treści kształcenia.
Ocena dostateczna:
- 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student opanował jedynie podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, może to utrudnić opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych.
Ocena niedostateczna:
- 50 - 59% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, co uniemożliwia mu opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Angiel J. : Tworzymy szkołę przyjazną środowisku, Fundacja GAP Polska, Podkowa Leśna-Olsztyn 2003,
2. Angiel J. : Zieloną ścieżką przez geografię. Edukacja ekologiczna w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000,
3. Arciszewska E., Dylak S. : Nauczanie przyrody, CODN, Warszawa 2000,
4. Błasiak W. : Wiedza fizyczna i jej przekaz. Problemy studiów nauczycielskich, WSiP, Kraków 1999,
5. Blaszczyk E. : Przyroda : Szkoła podstawowa kl. VI, WSiP, Warszawa 2001,
6. Brophy J. : Motywowanie uczniów do nauki, PWN, Warszawa 2002,
7. Brudnik E., Moszczyńska A., Owczarska B. : Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000,
8. Cichy D. : Kształcenie ekologiczne dorosłych. Zeszyty Naukowe PAN, Warszawa 1998,
9. Cichy D. : Edukacja środowiskowa. Agenda 21, Warszawa 1997,
10. Czartoszewski J. : Edukacja Ekologiczna na progu XXI wieku, Wydawnictwo Verbinum, Warszawa 2001,
11. Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D. : Ochrona środowiska przyrodniczego, Warszawa 2001,
12. Dołęga J., Sandner J. : Świadomość i edukacja ekologiczna, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1998,
13. Frątczakowie E.J. : Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Bydgoszcz 1999,
14. Gardner H. : Inteligencje wielorakie, Media Rodzina, Poznań 1999,
15. Grodzińska-Jurczak M., Jamka R. : Edukacja Ekologiczna. Zbiór materiałów dla nauczycieli i studentów, Studio Wydawnicze Opal PG, Kraków 2000,
Literatura uzupełniająca:
1. Janiuk R. : Społeczne znaczenie wiedzy przyrodniczej, UMCS, Lublin 2002,
2. Kalinowska A. : Edukacja ekologiczna teraz ekologia. Program nauczania w zakresie podstawowym, Wydawnictwo Mac Edukacja, Kielce 2002,
3. Kakol J. : Edukacja ekologiczna w szkole podstawowej. Ścieżka miedzyprzedmiotowa, WSiP, warszawa 2002,
4. Kruszewski K. : Sztuka nauczania-czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1998,
5. Mordawski J. : Przyroda : Przewodnik metodyczny do klasy IV, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk 2000,
6. Mordawski J. Przyroda : Przewodnik metodyczny dla klasy V, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk 2000,
7. Odum E. : Ekologia-Wybrane aspekty świadomości ekologicznej, Warszawa 1999,
8. Palińska M. : Jak realizować międzyprzedmiotową ścieżkę ekologiczną w szkole podstawowej i gimnazjum, Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Włocławek 2001,
9. Parczewska T. : Edukacja ekologiczna w przedszkolu, UMCS, Lublin 2009,
10. Stawicka B., Ruciński S. : Ekologia mieszczucha. Atrakcyjne metody prowadzania edukacji ekologicznej w szkole, Ośrodek Działań Edukacyjnych Źródła, Łódź 1998,
11. Stawiński W., Walosik A. : Dydaktyka biologii i ochrony środowiska, PWN, Warszawa 2006,
12. Szpilska A. : Poznajemy tajemnice przyrody, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000,
13. Trząski L. : Edukacja ekologiczna, Katowice 2003,
14. Tuszyńska L. : Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003,
15. Tuszyńska L. : Edukacja ekologiczna. Dla nauczycieli i studentów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2006,
16. Znaniecki P. : Moje środowisko. Program miedzyprzedmiotowej edukacji gimnazjalnej, Stowarzyszenie na rzecz Ekorozwoju Agro-Group, Białystok 2002,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: