Symbioza w przyrodzie WF-OB-SP
1. Symbioza Euprymna scolopes i Vibrio fisherii
2. Mikroflora człowieka
3. Przeżuwacze i bakterie celulolityczne
4. Bakterie wiążące azot i rośliny motylkowe
5. Mikoryza
a) Ektomikoryza
b) Endomikoryza
6. Grzyby i glony w porostach
7. Rurkoczułkowce Riftia pachyptila i ich symbiotyczne bakterie
8. Symbiotyczna współpraca bakterii i nicieni
9. Korale i ich symbionty
10. Bleskotka i drzewo figowe
11. Zapylacze i rośliny kwiatowe
12. Endosymbiotyczna teoria Lynn-Margulis
W cyklu 2025/26_Z:
1. Symbioza w przyrodzie: wstęp, pojęcia ogólne, relacje protekcjonistyczne i antagonistyczne, obligatoryjność symbiozy: mutualizm a protokooperacja 2h |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym (j. angielski) w zakresie
ochrony środowiska
- wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo
- planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązywania
zadanego problemu w ochronie środowiska
- potrafi wnikliwie i krytycznie oceniać informacje o środowisku
- dostrzega słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań
Od roku akad. 2025/26
obowiązują:
OB2_W03: Student wykonuje analizę konceptualną i semiotyczną, wyjaśniając kluczowe pojęcia związane z symbiozą oraz wskazuje ich znaczenia w różnych kontekstach: biologicznym, filozoficznym i etycznym
OB2_W03: Student interpretuje wybrane teksty metafizyczne, etyczne i biologiczne dotyczące symbiozy, wydobywając z nich znaczenia i zależności między teoriami oraz koncepcjami
OB2_W03: Student przeprowadza interdyscyplinarne studium przypadku wybranych przykładów symbiozy, integrując wiedzę z biologii, filozofii i etyki
OB2_W03: Student stosuje metody komparatywne do porównywania różnych podejść teoretycznych i filozoficznych dotyczących symbiozy, identyfikując różnice i podobieństwa
OB2_W05: Student wskazuje i omawia przyczyny oraz skutki degradacji środowiska przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów etycznych
OB2_U04: Student identyfikuje i analizuje filozoficzne aspekty i konteksty zjawisk przyrodniczych, stosując odpowiednie metody analizy tekstu i argumentacji
OB2_K08: Student wykazuje gotowość do angażowania się w działania na rzecz bezpieczeństwa ekologicznego oraz rozpoznaje znaczenie etyczne takich działań
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 90 godz.
suma godzin: 120[120/30(25)=4]
liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy (pisemny) – 50%
Referat ustny – 50%:
- poprawność merytoryczna prezentacji – 30%
- struktura i klarowność prezentacji – 15%
- sposób prezentacji – 5%
ocena dst (3) – 50-59% (całości, po zsumowaniu liczby % z egzaminu pisemnego i referatu ustnego)
ocena dst+ (3,5) – 60-69%
ocena db (4) – 70-79%
ocena db+ (4,5) – 80-89%
ocena bdb (5) – 90-100%
Obecność nie jest obowiązkowa.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Chwalińska M., Karnkowska A. (2024): Razem raźniej – symbiozy w świecie mikroorganizmów. Kosmos. Problemy nauk Biologicznych, 73(3): 379–398 (https://doi.org/10.36921/kos.2024_3031). Artykuł dostępny w internecie, link: file:///E:/!!!!Dokumenty%202023/SYLABUSY/Salek.pdf
Literatura dodatkowa:
Zbigniew Wyżewski, Gerard Podedworny, Ewa Panek (2019): Relacje symbiozy w przyrodzie. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań (literatura dostępna u prowadzącego)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: