Seminarium magisterskie: Bioindykacja i biomonitoring WF-OB-SMBIB
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb7f2509c2aa4ce9a07635075523fa0f%40thread.tacv2/conversations?groupId=d5f9310c-c2a0-4986-a9ce-0877983f6526&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3al_-pc1mpH8QoXSRRdDxFvmLx5nqOVKPMeNjMamG0CkI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=620674eb-bf86-446a-b0ea-74302fffff3e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb7f2509c2aa4ce9a07635075523fa0f%40thread.tacv2/conversations?groupId=d5f9310c-c2a0-4986-a9ce-0877983f6526&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3al_-pc1mpH8QoXSRRdDxFvmLx5nqOVKPMeNjMamG0CkI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=620674eb-bf86-446a-b0ea-74302fffff3e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania właściwości żywych organizmów roślinnych i zwierzęcych do oceny stanu oraz zmian zachodzących w środowisku.
Omówienie cech organizmów bioindykacyjnych. Przegląd grup zwierząt oraz roślin stosowanych w bioindykacji – omówienie ich możliwości i ograniczenia.
Przedstawienie studentom różnych problemów badawczych w rozwiązaniu których metody bioindykacyjne odgrywają ważną rolę
Wybór tematyki badawczej planowanej pracy dyplomowej
Metoda naukowa, obserwacja i eksperyment, hipoteza badawcza i jej weryfikacja;
Planowanie eksperymentów i/lub badań terenowych, wielkość i liczebność próbki, ilość powtórzeń itp.
Omówienie konstrukcji eksperymentalnej pracy dyplomowej: abstrakt, wstęp, materiał i metody (obiekt badań, teren badań), wyniki, dyskusja, streszczenie, podziękowania, bibliografia; umiejętność doboru i sposoby cytowania literatury, ilustracje graficzne pracy (tabele, wykresy, zestawienia itp.),
Gromadzenie podstawowej literatury powiązanej z tematyką pracy dyplomowej
Prowadzenie badań (pobieranie prób, zakładanie eksperymentu, obserwacje makroskopowe lub mikroskopowe, pomiary, analizy) związane z realizacją pracy dyplomowej.
Gromadzenie i przechowywanie wyników obserwacji i eksperymentów, wykonanie i opis zdjęć
Analiza statystyczna wyników badań, zasady przygotowywania i opisu tabel, wykresów, zestawień, tekstowy opis wyników, umiejętność formułowania wniosków,
Ochrona praw autorskich; jak ustrzec się plagiatu?
Prezentacja i redagowanie ostatecznej wersji pracy dyplomowej
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1 - student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia: bioindykacja, bioindykator, ocena jakości środowiska
EK2 - student wymienia bioindykatory z różnych grup taksonomicznych roślin i zwierząt
EK3 - wykazuje znajomość zasad planowania doświadczeń terenowych i laboratoryjnych oraz prowadzenia obserwacji przyrodniczych, zna reguły przygotowywania opracowań naukowo-badawczych
UMIEJĘTNOŚCI
EK4 - umie dobrać odpowiednich bioindykatorów i uzasadnia ich zastosowania do oceny stanu środowiska w konkretnej sytuacji
EK5 - umie zaplanować i przeprowadzić prosty eksperyment z wykorzystaniem indykatorów roślinnych lub zwierzęcych
KOMPETENCJE
EK6 - postrzega relacje pomiędzy organizmami żywymi a stanem środowiska
EK7 - wykazuje się aktywnością badawczą w poszukiwaniu przyczyn problemów ekologicznych,
EK8 - wykazuje postawę proekologiczną w życiu codziennym
1 ECTS = 30 godz.
udział w seminarium = 30 godz;
zaplanowanie i przeprowadzenie doświadczenia/obserwacji = 60godz.
opracowanie wyników, bibliografia, szkic pracy = 30godz.
Suma: 120godz.= 4 ECTS
Kryteria oceniania
Ocena :
1 semestr:
obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności -20%
aktywność i samodzielność podczas wykonania pracy - 30%
przygotowanie prezentacji planowanej pracy (cel, przegląd literatury, materiał i metody, wstępne wyniki) - 50%
2 semestr:
obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności -20%
aktywność i samodzielność podczas pisania pracy - 30%
przygotowanie poszczególnych rozdziałów oraz ostatecznej wersji pracy magisterskiej w terminie wyznaczonym przez prowadzącego -50%
Literatura
Zimny H. Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring. ARW Grzegorczyk, Warszawa, 2006.
Dynowska M., Ciecierska H., (red.) Biologiczne metody oceny stanu środowiska, Tom I, Ekosystemy lądowe Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 2013.
Ciecierska H., Dynowska M. (red.) Biologiczne metody oceny stanu środowiska, Tom II, Ekosystemy wodne Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 2013.
Wysocki C., Sikorski P. Fitosocjologia stosowana. Wyd. SGGW, 449 str. 2002.
Zimny H. Ekologia ogólna. ARW Grzegorczyk, Warszawa, 217 str. 2002.
Roo-Zielińska E. Fitoindykacja jako narzędzie oceny środowiska fizycznogeograficznego. Podstawy teoretyczne i analiza porównawcza stosowanych metod. Prace geograficzne 199. IGiPZ PAN, Warszawa, 2004.
Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U. Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski. Instytut Botaniki PAN, Kraków, 2002.
Krawczyk J., Letachowicz B., Klink A., Krawczyk A. Wykorzystanie wybranych gatunkow roślin i porostów do oceny zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi. Zesz. Probl. Post. Nauk Roln. 501, 227-234. 2004
Chudzicka E., Skibińska E. Monitoring and role of terrestrial invertebrates in bioindicatory evaluation of environment condition and changes. Memorabilia Zool. 51: 3-12. 1998.
Paoletti M.G. Invertebrate biodiversity as bioindicators of sustainable landscapes: practical use of invertebrates to assess sustainable land use. Elsevier, 446 str. 1999.
Weiner J. - Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny. PWN Warszawa 1998, 2000, 2006. 152 str.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych |
W cyklu 2021/22_L:
student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych |
W cyklu 2022/23_Z:
student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych |
W cyklu 2022/23_L:
student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: