Seminarium magisterskie: Antropologia ekologiczna WF-OB-SMAE
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aNyXU776GbAAdK7-xIhKeHLyiUyv-z1ef8vXGk9WA_Jk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a968e2f8-0f65-4170-8f40-d9dc8817a997&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd38474334c847ac9d6d2f2d1147e5ff%40thread.tacv2/conversations?groupId=733b745b-6e4e-4656-82c1-2cf761db6e48&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd38474334c847ac9d6d2f2d1147e5ff%40thread.tacv2/conversations?groupId=733b745b-6e4e-4656-82c1-2cf761db6e48&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
Treści merytoryczne:
SEMESTR I
1/ Utrwalenie zasad metodyki pisarstwa naukowego (6 godz.)
- budowanie struktury pracy
- typy streszczania tekstów
- zasady sporządzania przypisów
2/ Problematyka biologicznej relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym (6 godz.)
- przyroda w człowieku i człowiek w przyrodzie
- kultura jako szczególna forma życia
- zagadnienie chorób cywilizacyjnych
3/ Problematyka psychicznej relacji człowieka do środowiska naturalnego (6 godz.)
- etologiczny postulat estetyki ekologicznej
- filozoficzny projekt estetyki ekologicznej
- zagadnienie cywilizacjnej destrukcji człowieczeństwa
4/ Problematyka etycznej ralacji człowieka do środowiska (6 godz.)
- geneza etyki środowiskowej
- odmiany etyki środowiskowej
- zagadnienie etosu ekologicznego przetrwania ludzkości
5/ Problematyka aktualnie realizowanych prac magisterskich (6 godz.)
- od Homo oekonomicus do Homo oekologicus
- pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego
SEMESTR II
1/ Problematyka uwikłania człowieka w kryzys ekologiczny (12 godz.)
- identyfikacja kryzysu ekologicznego
- zakresy ludzkiego doświadczania kryzysu ekologicznego
- cywilizacyjne przyczyny kryzysu ekologicznego
- grzechy śmiertelne cywilizowanej ludzkości
2/ Problematyka antropolgicznych aspektów techniki(10 godz.)
- geneza techniki
- odmiany techniki
- od techniki do technologii
3/ Problematyka aktualnie ralizowanych prac magisterskich (8 godz.)
- ekologiczny wymiar bezpieczeństwa państwa
- ekologiczne "Szczyty Ziemi"
- lokalne zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju
- pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego
Metody oceny:
Podstawę zaliczenia seminarium stanowi obecność na zajęciach, wygłoszenie referatu i semestralna praca pisemna.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2021/22_L:
SEMESTR I |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning z podziałem na grupy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi.
Umiejętności: student sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawia zebranych danych; potrafi krytycznie oceniać informacje o środowisku.
Kompetencje: student dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy
Kryteria oceniania
ECTS:
udział w seminarium online na platformie Teams. Kod dostępu - jlsnv1y - 60
przygotowanie do seminarium - 60
konsultacje - 50
przygotowanie pracy pisemnej - 130
SUMA GODZIN 300 [300 : 60 = 5]
LICZBA ECTS - 5
Literatura
1/ Birnbacher D., Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, przekł. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Warszawa 1999.
2/ Böhme G., Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne, przekł. P. Domański, Warszawa 1998.
3/ Böhme G., Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, przekł. J. Merecki, Warszawa 2002.
4/ Hałaczek B., Co ekologię z bioetyką łączy, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)2, 136-158.
5/ Łepko Z., Etologiczne inspiracje ekofilozofii, w: Dołęga J. M., Czartoszewski J. W., Skowroński A. (red.), Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, Warszawa 2001, 135-164.
6/ Łepko Z., Ku ekofilozofii, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)1, 21-34.
7/ Sadowski R., Łepko Z. (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od Raportu Brundtland, Towarzystwo Na-ukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2017, ss. 665.
W cyklu 2021/22_Z:
1/ Birnbacher D., Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, przekł. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Warszawa 1999. |
W cyklu 2021/22_L:
1/ Birnbacher D., Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, przekł. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Warszawa 1999. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi. |
W cyklu 2021/22_L:
Wiedza z zakresu ekologii i różnych odmian antropologii, w szczególności antropologii biologicznej, kulturowej i filozoficznej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: