Różnorodność fauny Polski WF-OB-RFP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ArOeZquwsRBIG_UPY9ArHGXWiDbslIA1A-GmehmjTSio1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ec96b88-dc64-4267-b349-55b9d36a3b18&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Ao0XFs_tssNdOpA8Ue2BMitn6kVJw6hLUhglmzhiJctk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=89d0bcb9-d24f-41c8-bed1-8eddc10b1cd4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
Treści merytoryczne:
1.Co jest różnorodność biologiczna? Metody oceny i pomiaru różnorodności biologicznej.
2.Konwencja o różnorodności biologicznej i jej realizacja w Polsce.
3.Rożnorodność gatunkowa i ekologiczna jednokomórkowców zwierzęcych.
4.Krajowe jamochłony, płaźińce i pierścienice.
5.Zróżnicowanie taksonomiczne i ekologiczne nicieni; gatunki pasożytnicze, szkodliwe gospodarczo, wskaźnikowe.
6.Bogactwo gatunkowe stawonogów. Krajowe skorupiaki i wije; gatunki chronione i inwazyjne.
7, 8.Różnorodność owadów Polski. Metamorfoza i cykle rozwojowe. Gatunki zagrożone, chronione, szkodniki lasów, pól i magazynów. Pasożyty człowieka i zwierząt. Owady wykorzystywane gospodarczo. Ekologiczna rola owadów. Owady społeczne.
9.Różnorodność biologiczna pajęczaków; krajowe gatunki chronione. Ekologiczna rola pospolitych pajęczaków. Pasożyty człowieka i zwierząt gospodarskich.
10.Zróżnicowanie gatunkowe i ekologiczne krajowych mięczaków; gatunki chronione i inwazyjne.
11.Bogactwo gatunkowe ryb słodkowodnych Gatunki zagrożone i chronione.
12.Krajowe gatunki płazów i gadów. Metody ochrony zagrozonych gatunków; ochrona siedlisk.
13,14.Ptaki Polski; ochrona gatunkowa i ochrona siedlisk; gatunki łowne i wykorzystywane gospodarczo.
15.Zróżnicowanie gatunkowe krajowych ssaków. Restytucja wybranych gatunków.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
OB2_W09 - Student klasyfikuje i określa mechanizmy, zasady i wartości dotyczące zrównoważonego rozwoju w kontekście ochrony fauny Polski
OB2_W10 - Student identyfikuje i wymienia problemy dylematy współczesnej cywilizacji
umiejętności
OB2_U01 - Student wykonuje i wyznacza zadania badawcze indywidualnie
OB2_U09 - Student planuje i dobiera prawidłowe metody i techniki do rozwiązywania danego problemu w zakresie ochrony różnorodności fauny Polski
kompetencje
OB2_K08 - Student prawidłowo argumentuje potrzebę dbania o rzetelność i wiarygodność pracy w zakresie ochrony fauny Polski
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, tematyczne prezentacje studenckie połączone z dyskusją, wykład powiązany z demonstracją, film dokumentalny.
Metody oceniania.
Na początku semestru studenci otrzymują do wyboru 3 opcje zaliczenia przedmiotu:
1. przygotowanie przez uczestnika zajęć 1 prezentacji na temat wskazany przez prowadzącego oraz obecność na co najmniej 12 zajęciach
2. Przygotowanie przez uczestnika zajęć 2 prezentacji na temat wskazany przez prowadzącego
3. Zaliczenie końcowego sprawdzianu obejmującego całość tematyki zajęć.
W ocenie prezentacji uwzględnia się klarowność przedstawienia, zgodność z tematem, odpowiednie proporcje tekstu i ilustracji, umiejętność korzystania ze źródeł, referowanie a nie czytanie tekstu w prezentowanych slajdach i in.
Ocena z testu wystawiona jest na podstawie uzyskanej liczby punktów Poprawne odpowiedzi na:
- 0 - 50% odpowiedzi poprawnych ocena ndst.
- 51-60% pytań w teście sprawdzającym - ocena dst,
- 61-70% - ocena dobra,
- 71-100% - ocena bdb,
Literatura
1.W. Bogdanowicz, E. Chudzicka, I. Pilipiuk, E. Skibińska (red.) - Fauna Polski, charakterystyka i wykaz gatunków. Tom I-III. Muzeum i Instytut Zoologii PAN 2008.
2.P.Sterry, A.Cleave, A,Clements, P.Goodfellow - Ptaki Europy, przewodnik. Świat Książki, Warszawa 2007; 416 pp.
3.R.Gerstmeier, T.Romig - Przewodnik, Słodkowodne Ryby Europy. Multico, Sp.z o.o., Warszawa 2002; 366pp.
4.H.Bellmann - Owady. Multico Sp.zo.o. Warszawa 2007; 445pp.
5.T.Lafranchis - Motyle dzienne, przewodnik terenowy i klucz do oznaczania. Multico Sp.z o.o. Warszawa 2007, 380pp.
6.P.Busse (red.) - Mały słownik zoologiczny. Ptaki, t.I/II. Wiedza Powszechna, Warszawa 1990; 800 pp.
7.W.Juszczyk - Mały słownik zoologiczny. Gady i płazy. Wiedza Powszechna, Warszawa 1978; 262 pp.
8.Mały słownik zoologiczny. Ryby. Wiedza Powszechna, Warszawa 1980; 310 pp.
9.H.Sandner - Mały słownik zoologiczny. Owady. Wiedza Powszechna, Warszawa 1979; 295 pp.
10.K.Kowalski (red.) - Mały słownik zoologiczny. Ssaki. Wiedza Powszechna, Warszawa 1975; 454pp.
11.Mały słownik zoologiczny. Bezkręgowce. Wiedza Powszechna, Warszawa 1976; 454pp.
12.A.Kołodziejczyk, P.Koperski - Bezkręgowce słodkowodne Polski.Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Wyd. UW, Warszawa 2000; 250pp.
13.A.Stańczykowska - Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. Wyd. Szkolne i Pedagog. Warszawa 1979; 340pp.
14.R.Andrzejewski, A.Weigle (red.) - Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochr.Środow. WArszawa2003; 284pp.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: