Rejestracja i oznakowanie chemikaliów WF-OB-REJO
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf5da63471cc46cc82c7bfc75acba879%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=492604a4-f9bb-485e-aa2c-a9dcd3cda5fd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf5da63471cc46cc82c7bfc75acba879%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=492604a4-f9bb-485e-aa2c-a9dcd3cda5fd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf5da63471cc46cc82c7bfc75acba879%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=492604a4-f9bb-485e-aa2c-a9dcd3cda5fd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf5da63471cc46cc82c7bfc75acba879%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=492604a4-f9bb-485e-aa2c-a9dcd3cda5fd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
W ramach systemowego ujęcia ochrony środowiska uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów dotyczących rejestracji substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne w kontekście zarządzania systemowego środowiska i ochrony zdrowia i życia człowieka.
W cyklu 2021/22_Z:
Rozporządzenia: Reach i CLP. Substancje i mieszaniny sklasyfikowane jako niebezpieczne. Budowa i opis karty charakterystyki. Karty charakterystyki i ich znaczenie w zakładach pracy. Klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Zasady oznakowania substancji |
W cyklu 2022/23_Z:
Rozporządzenia: Reach i CLP. Substancje i mieszaniny sklasyfikowane jako niebezpieczne. Budowa i opis karty charakterystyki. Karty charakterystyki i ich znaczenie w zakładach pracy. Klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Zasady oznakowania substancji |
W cyklu 2023/24_Z:
Rozporządzenia: Reach i CLP. Substancje i mieszaniny sklasyfikowane jako niebezpieczne. Budowa i opis karty charakterystyki. Karty charakterystyki i ich znaczenie w zakładach pracy. Klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Zasady oznakowania substancji |
W cyklu 2024/25_Z:
Rozporządzenia: Reach i CLP. Substancje i mieszaniny sklasyfikowane jako niebezpieczne. Budowa i opis karty charakterystyki. Karty charakterystyki i ich znaczenie w zakładach pracy. Klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Zasady oznakowania substancji |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student identyfikuje uwarunkowania, strukturę i komponenty procesu decyzyjnego. Student wskazuje praktyczne kwestie w kontekście omawianych zagadnień.
Umiejętności:
Student objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście rejestracji substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Student analizuje praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień. Student klasyfikuje uwarunkowania procesu decyzyjnego.
Kompetencje:
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Student jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki.
ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]
udział w ćwiczeniach 30 godz.,
przygotowanie referatu: 15 godz.,
przygotowanie do kolokwium 15 godz.,
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się: ocena z referatu, aktywne uczestnictwo w zajęciach ("plusy za aktywność"), ocena z kolokwium końcowego. Dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione . Weryfikacja - indywidualna ocena aktywności na zajęciach. Wymagania kumulują się w kolejnych stopniach oceny.
Wiedza:
Ocena 3 (dst):student potrafi wyjaśnić, czym jest podejście systemowe w kontekście REACH i CLP, klasyfikuje uwarunkowania procesu decyzyjnego, wskazanie praktycznych kwestii sprawia mu trudność.
Ocena 4 (db): student wymienia kluczowe komponenty strategii REACH i CLP, dyskutuje uwarunkowania tego procesu, analizuje konkretne przypadki.
Ocena 5 (bdb): student precyzyjnie charakteryzuje ujęcie strategii systemowej REACH i CLP, potrafi wskazać skutki wdrożenia strategii systemowej REACH i CLP.
Umiejętności:
Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu analizuje kluczowe zagadnienia w kontekście REACH i CLP, proponuje alternatywne rozwiązania praktyczne w kontekście omawianych zagadnień.
Ocena 4 (db): student porządkuje komponenty strategii, analizuje uwarunkowania REACH i CLP dyskutuje uwarunkowania tego procesu, analizuje konkretne przypadki, poddaje krytyce praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień.
Ocena 5 (bdb): student ocenia, w jakim stopniu podejście systemowe przyczynia się do prawidłowej rejestracji chemikaliów, proponuje działania lub rozwiązania zgodne z podejściem systemowym, projektuje prosty model rejestracji substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne dla wybranego modelu.
Kompetencje:
Ocena 3 (dst): student w wielu wypadkach zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, bywa otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki,
Ocena 4 (db): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki,
Ocena 5 (bdb): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, zawsze jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1.Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/W.
2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 wdraża w Unii Europejskiej zasady klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin chemicznych zawarte w Globalnie Zharmonizowanym Systemie Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (GHS). Rozporządzenie nr 1272/2008 zwane jest rozporządzeniem CLP – Classification, Labelling and Packaging.
W cyklu 2021/22_Z:
1.Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/W. |
W cyklu 2022/23_Z:
1.Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/W. |
W cyklu 2023/24_Z:
1.Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/W. |
W cyklu 2024/25_Z:
1.Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/W. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość definicji substancji i mieszaniny sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Rodzaje i klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Analiza zapisów zawartych w kartach charakterystyki substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Oznakowanie substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. |
W cyklu 2022/23_Z:
Znajomość definicji substancji i mieszaniny sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Rodzaje i klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Analiza zapisów zawartych w kartach charakterystyki substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Oznakowanie substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. |
W cyklu 2023/24_Z:
Znajomość definicji substancji i mieszaniny sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Rodzaje i klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Analiza zapisów zawartych w kartach charakterystyki substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Oznakowanie substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. |
W cyklu 2024/25_Z:
Znajomość definicji substancji i mieszaniny sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Rodzaje i klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Analiza zapisów zawartych w kartach charakterystyki substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Oznakowanie substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: