Projektowanie i realizacja badań naukowych WF-OB-PRBN
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGFLa0qDNq6Aa8YWqr-A5u5NQAd2amGZUawP_mmdNIw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b773d7-5e48-43f8-a80f-ec5998fa3001&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGFLa0qDNq6Aa8YWqr-A5u5NQAd2amGZUawP_mmdNIw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b773d7-5e48-43f8-a80f-ec5998fa3001&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Temat/blok zajęć i liczba godzin
1. zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN) 2 godz.
2. zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych 2 godz.
3. wprowadzenie do projektów i zasada badań podstawowych 2 godz.
4. cele projektu, stawianie hipotez naukowych, zadania badawcze 2 godz.
5. konstruowanie streszczenia projektu i harmonogramów projektów naukowych 2 godz.
6. konstruowanie budżetu projektów naukowych cz. 1 2 godz.
7. konstruowanie budżetu projektów naukowych cz. 2, ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych, komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną
2 godz.
8. Etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez 2 godz.
9. Zapoznanie z działaniem programu statystycznego STATGRAPHIC CENTURION, statystyki podstawowe, graficzna prezentacja wyników analiz statystycznych 2 godz.
10. Testy badające rozkład z próby oraz analiza wartości odstających (test Shapiro-Wilk, test Kolmogorova Smirnova, test Levene'a) 2 godz.
11. Parametryczne metody statystyczne - m.in. testy t studenta 2 godz.
12. Testy parametryczne ANOVA, testy a propri i a posteriori (test Dunnetta i Bonferroniego)
2 godz.
13. Nieparametryczne metody statystyczne (test U Manna-Whitneya, test Kruskala Wallisa)
2 godz.
14. Analiza zmiennych jakościowych (test Chi2)
2 godz.
15. Analiza regresji prosta (metoda najmniejszych kwadratów) i wielokrotna
2 godz.
Łącznie godzin: 30
W cyklu 2023/24_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
W cyklu 2024/25_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
W cyklu 2025/26_Z:
Temat/blok zajęć i liczba godzin |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_Z: ECTS 3
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadnie 2: przygotowanie projektu badawczego- 30h
zadanie 3: praca własna - 25h
| W cyklu 2024/25_Z: ECTS 3
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadnie 2: przygotowanie projektu badawczego- 30h
zadanie 3: praca własna - 25h
| W cyklu 2023/24_Z: ECTS 3
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadnie 2: przygotowanie projektu badawczego- 30h
zadanie 3: praca własna - 25h
| W cyklu 2025/26_Z: Opis nakładu pracy studenta w ECTS
1.bezpośredni kontakt z prowadzącym - udział w zajęciach - 30 godz.
2. praca własna - przygotowanie do zajęć, praca z pakietem statystycznym -15 godz., przygotowanie do zaliczenia, projekt indywidualny 15 godz.
Łącznie: 60 godz./2 ECTS
| W cyklu 2022/23_Z: ECTS 3
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadnie 2: przygotowanie projektu badawczego- 30h
zadanie 3: praca własna - 25h
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe:
W_01 Student wykonuje weryfikację hipotez statystycznych. Student prawidłowo objaśnia uzyskane wyniki analiz i stosuje wnioskowanie statystyczne. Tematy zajęć: (8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15). Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Prezentacja na zajęciach
W_02 Student wykonuje szczegółowy projekt naukowy. Student konstruuje streszczenia i opisy naukowe projektu, harmonogramów projektów naukowych oraz budżetu projektów naukowych. Student stosuje zasady ewaluacji i rozliczania projektów naukowych, komercjalizacja wyników badań oraz zarządzania swoją własnością intelektualną. Tematy zajęć: (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Projekt indywidualny
U_01 Student wykonuje testy badające rozkład z próby oraz analiza wartości odstających. Student prawidłowo dobiera i stosuje parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne oraz objaśnia analizy związków między cechami. Tematy zajęć: (10, 11, 12, 13, 14, 15).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Prezentacja na zajęciach
U_02 Student przygotowuje zadania badawcze, cele projektu. Tematy zajęć: (2, 3, 4).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Projekt indywidualny
K_01 Student krytycznie diagnozuje błędy statystyczne w badaniach naukowych oraz przedstawiać wiarygodne wyniki badań. Student przedstawia wiarygodne harmonogramy i kosztorysy projektów badawczych. Tematy zajęć: (5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się- Projekt indywidualny, Prezentacja na zajęciach
K_02 Student planuje przygotować aplikację grantową. Student rozwija swój warsztat naukowy w pakietach statystycznych. Tematy zajęć: (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się- Projekt indywidualny, Prezentacja na zajęciach
Efekty kierunkowe:
W_01 Absolwent zna metody i narzędzia statystyczne w zakresie stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania (OB2_W04)
W_02 Absolwent zna metodologię przygotowania pracy naukowej z zakresu nauk przyrodniczych
(OB2_W07)
U_01 Absolwent potrafi dobierać właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub praktycznego (OB2_U01)
U_02 Absolwent potrafi stosować zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej, samodzielnie i w zespole (OB2_U02)
K_01 Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w tym dostrzegania słabych i mocnych stron swoich umiejętności, postaw i działań (OB2_K01)
K_02 Absolwent jest gotów do poszerzania i doskonalenia swoich umiejętności zawodowych (OB2_K07)
Kryteria oceniania
Kryteria oceny końcowej:
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową części projektowej (50%) i statystycznej (50%).
Student nie powinien opuścić więcej niż dwóch zajęć.
Część projektowa: przygotowanie projektu badawczego.
Warunkiem zaliczenia części projektowej jest przygotowanie projektu badawczego wraz z kosztorysem badań w postaci pliku Word lub pdf. Przesłanie projektu do końca semestru.
Część statystyczna: egzamin polegający na sprawdzeniu czy student nabył umiejętność wyboru odpowiedniego testu statystycznego do analizy struktury danych i obróbki tych danych przy użyciu programu STATGRAPHIC CENTURION. W trakcie zajęć odbędą się częściowe zaliczenia materiału w postaci zastosowania praktycznego poznanych procedur (prezentacja na komputerach). Ta część egzaminu zostaje przeprowadzone w czasie rzeczywistym, przy stanowisku komputerowym z użyciem pakietu statystycznego STATGRAPHIC CENTURION. Warunkiem zaliczenia części statystycznej jest uzyskanie pozytywnej oceny z co najmniej jednego testu statystycznego – wykonanie analizy statystycznej z użyciem wskazanego testu statystycznego.
Kryteria oceniania:
Ocena bardzo dobry- projekt badawczy w całości przygotowany poprawnie, zawierający wszystkie elementy strukturalne z dobrze przygotowanym kosztorysem; bezbłędnie i samodzielnie wykonana analiza statystyczna wraz jej interpretacją
Ocena dobry plus – projekt badawczy przygotowany poprawnie lecz drobne błędy w kosztorysie; samodzielnie wykonana analiza statystyczna i interpretacja wyników (dopuszczalne drobne błędy)
Ocena dobry – projekt badawczy przygotowany poprawnie lecz podstawowe błędy w kosztorysie; samodzielnie wykonana analiza statystyczna i interpretacja wyników z niewielką pomocą prowadzącego
Ocena dostateczny plus – Drobne błędy w treści projektu wraz z podstawowymi błędami w kosztorysie; samodzielnie wykonana analiza statystyczna lecz interpretacja wykonana z dużą pomocą prowadzącego
Ocena dostateczny – Błędy w streszczeniu projektu (metody/cele pracy), błędy w przygotowaniu zadań badawczych, błędy w kosztorysie; analiza statystyczna oraz interpretacja wyników wykonana z pomocą prowadzącego
Literatura
Literatura uzupełniająca
Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury
1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987.
2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989.
3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016
4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977.
5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005
6. Statgraphics, Inrtersoftland.
7. Szostek K., i inni. 2005. Metody opracowania i prezentacji wyników. [w:] Dziecko Żywieckie, K. Kaczanowski (ed.), Wyd. PiT Kraków. pp. 17-19.
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
W cyklu 2025/26_Z:
Umiejętność stosowania obliczeń statystycznych (Excel, SPSS, Statistica) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: