Projektowanie i realizacja badań naukowych WF-OB-PRBN
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGFLa0qDNq6Aa8YWqr-A5u5NQAd2amGZUawP_mmdNIw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b773d7-5e48-43f8-a80f-ec5998fa3001&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGFLa0qDNq6Aa8YWqr-A5u5NQAd2amGZUawP_mmdNIw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b773d7-5e48-43f8-a80f-ec5998fa3001&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGFLa0qDNq6Aa8YWqr-A5u5NQAd2amGZUawP_mmdNIw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b773d7-5e48-43f8-a80f-ec5998fa3001&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGFLa0qDNq6Aa8YWqr-A5u5NQAd2amGZUawP_mmdNIw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b773d7-5e48-43f8-a80f-ec5998fa3001&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych:
zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN)
zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych
biblioteki i czasopisma naukowe dostępne przez Internet
konstruowanie budżetów i harmonogramów projektów naukowych
ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych
komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną
Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym:
Zajęcia dotyczące odpowiedniego doboru metod analiz statystycznych w kontekście rozwiązania problemu badawczego i interpretacji wyników badań
etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez
parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (ANOVA, MANOVA, hipotezy a
priori i a posteriori, analiza regresji prosta i wielokrotna, test Chi2, testy badające rozkład próby)
wielowymiarowe metody statystyczne (analiza skupień, ogólny model liniowy)
Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizę danego rodzaju wolno jest wykonać, interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz w pracach magisterskich, artykułach i innego rodzaju publikacjach.
W cyklu 2021/22_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
W cyklu 2022/23_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
W cyklu 2023/24_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
W cyklu 2024/25_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
OB2_W02 -student zna metody badawcze z wybranych nauk z dziedzin nauk przyrodniczych, społecznych i humanistycznych
OB2_W05 – student zna metody i narzędzia statystyczne w zakresie stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania
OB2_W11 – student zna metodologię przygotowania pracy naukowej
W zakresie umiejętności:
OB2_U01- student potrafi wykonywać i opisywać zadania badawcze indywidualnie i zespołowo
OB2_U02 – student potrafi dobierać właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub praktycznego
OB2_U03 – student potrafi stosować zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej, samodzielnie i w zespole
OB2_U09 – student potrafi planować i wykorzystywać odpowiednie metody i techniki do rozwiązywania danego problemu w ochronie środowiska
W zakresie kompetencji:
OB2_K02 – student poszerzania i doskonali swoje umiejętności zawodowe
OB2_K08 – student dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy
W ramach kursu student przygotowuje projekt badawczy zawierający:
-zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN), zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych, biblioteki i czasopisma naukowe dostępne przez Internet, konstruowanie budżetów i harmonogramów projektów naukowych, ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych, komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną (OB2_W11, OB2_U01, OB2_U03, OB2_U09, OB2_K02, OB2_K08)
Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym:
- Zajęcia dotyczące odpowiedniego doboru metod analiz statystycznych w kontekście rozwiązania problemu badawczego i interpretacji wyników badań, etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez, parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (ANOVA, MANOVA, hipotezy a priori i a posteriori, analiza regresji prosta i wielokrotna, test Chi2, testy badające rozkład próby), wielowymiarowe metody statystyczne (analiza skupień, ogólny model liniowy) (OB2_W02, OB2_W05, OB2_U02, OB2_U03, OB2_U09, OB2_K08)
Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizę danego rodzaju wolno jest wykonać, interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz w pracach magisterskich, artykułach i innego rodzaju publikacjach.
ECTS 3
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadnie 2: przygotowanie projektu badawczego- 30h
zadanie 3: praca własna - 25h
Kryteria oceniania
Część projektowa: przygotowanie projektu badawczego.
Warunkiem zaliczenia części projektowej jest przygotowanie projektu badawczego wraz z kosztorysem badań w postaci pliku Word lub pdf. Przesłanie projektu przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Kryteria oceny projektu badawczego:
Ocena bardzo dobry- projekt w całości przygotowany poprawnie, zawierający wszystkie elementy strukturalne z dobrze przygotowanym kosztorysem.
Ocena dobry plus – projekt przygotowany poprawnie lecz drobne błędy w kosztorysie
Ocena dobry – Projekt przygotowany poprawnie lecz podstawowe błędy w kosztorysie
Ocena dostateczny plus – Drobne błędy w treści projektu wraz z podstawowymi błędami w kosztorysie
Ocena dostateczny – Błędy w streszczeniu projektu (metody/cele pracy), błędy w przygotowaniu zadań badawczych, błędy w kosztorysie.
Ocena niedostateczny – brak przesłanego projektu lub formalne i strukturalne błędy w kosztorysie, brak literatury, brak celów badań, brak hipotez badawczych, brak opisanej metoda badawcza/metodyka oraz wpływu spodziewanych rezultatów na rozwój nauki, cywilizacji, społeczeństwa, brak koncepcji i planu badań.
Część statystyczna: egzamin polegający na sprawdzeniu czy student nabył umiejętność wyboru odpowiedniego testu statystycznego do analizy struktury danych i obróbki tych danych przy użyciu programu STATGRAPHIC CENTURION. W trakcie kursu odbędą się częściowe zaliczenia materiału w postaci zastosowania praktycznego poznanych procedur (prezentacja na komputerach).
Ta część egzaminu zostaje przeprowadzone w czasie rzeczywistym, przy stanowisku komputerowym z użyciem pakietu statystycznego STATGRAPHIC CENTURION. Warunkiem zaliczenia części statystycznej jest uzyskanie pozytywnej oceny z co najmniej jednego testu statystycznego – wykonanie analizy statystycznej z użyciem wskazanego testu statystycznego według następującej skali ocen:
Ocena bardzo dobry - bezbłędnie i samodzielnie wykonana analiza statystyczna wraz jej interpretacją
Ocena dobry plus - samodzielnie wykonana analiza statystyczna i interpretacja wyników (dopuszczalne drobne błędy)
Ocena dobry – samodzielnie wykonana analiza statystyczna i interpretacja wyników z niewielką pomocą prowadzącego
Ocena dostateczny plus- samodzielnie wykonana analiza statystyczna lecz interpretacja wykonana z dużą pomocą prowadzącego
Ocena dostateczny – analiza statystyczna oraz interpretacja wyników wykonana z pomocą prowadzącego
Ocena niedostateczny - Student nie potrafi wykonać testu statystycznego wraz z interpretacją wyników.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią części projektowej i statystycznej
Student nie powinien opuścić więcej niż dwóch zajęć
Literatura
Literatura uzupełniająca
Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury
1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987.
2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989.
3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016
4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977.
5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005
6. Statgraphics, Inrtersoftland.
7. Szostek K., i inni. 2005. Metody opracowania i prezentacji wyników. [w:] Dziecko Żywieckie, K. Kaczanowski (ed.), Wyd. PiT Kraków. pp. 17-19.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: