Planowanie przestrzenne WF-OB-PP
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi zasadami, teoriami i sposobami prawidłowego rozmieszczenie w przestrzeni elementów antropogenicznych (zagospodarowania przestrzennego) z jednoczesnym poszanowaniem praw przyrody i zachowaniem walorów krajobrazowych. W trakcie wykładu student zdobywa wiedzę na temat zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, ładu przestrzennego, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce, a także sposobu opracowania i problematyki dokumentów planistycznych sporządzanych w skali: krajowej, regionalnej i lokalnej (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki środowiska przyrodniczego i kulturowego).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student wie czym zajmuje się planowanie przestrzenne i jaką rolą odgrywa ono w procesie ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego; dostrzega związki między elementami środowiskowymi i skutki działalności ludzkiej w przyrodzie; ma wiedzę i potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki degradacji środowiska; zna prawne i polityczne aspekty planowania przestrzennego, narzędzia zarządzania środowiskiem w zakresie planowania przestrzennego.
Umiejętności:
Potrafi ocenić skutki środowiskowe w planach zagospodarowania przestrzennego, dostrzega słabe i mocne strony działań podejmowanych w zakresie gospodarki przestrzennej; wykonuje i opisuje zadania badawcze związane z analizą i interpretacją ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju oraz wybranych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie referatu/prezentacji i konsultacje: 15 godz.
przygotowanie do kolokwiów i egzaminu: 30 godz.
suma godzin: 120 [120/30(25)=4]
liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Ogólny opis metod dydaktycznych:
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu planowania przestrzennego, wyjaśnienie metod pracy: pracy projektowej, referatu/prezentacji, dyskusji naukowej
Wykład problemowy – omówienie jakiegoś szczegółowego zagadnienia czy problemu z zakresu planowania przestrzennego
Indywidualna lektura tekstów – lektura tekstów oraz aktów prawnych z zakresu planowania przestrzennego (obowiązkowo przed ćwiczeniami w ramach indywidualnego przygotowania do zajęć)
Analiza treści tekstu – przeprowadzana wspólnie podczas ćwiczeń w celu uzyskania poprawnych wniosków oraz wyjaśnienia kwestii niezrozumiałych
Dyskusja - wspólne podsumowanie zaprezentowanego materiału, formułowanie konstruktywnych wniosków
Praca projektowa – student zostanie przydzielony do jednej z pięciu grup tematycznych; każdej grupie zostaje przypisany jeden szczegółowy temat w ramach ogólnego tematu projektu; opracowując zadane zagadnienie, studenci mają obowiązek przygotować referat/prezentację wyników swojej pracy (na około 15 min) i przedstawić go na wyznaczonych ćwiczeniach; po prezentacji referatu odbywa się wspólna dyskusja; prowadzący zajęcia na bieżąco koordynuje każdy etap prowadzonego projektu
Prezentacja multimedialna – prezentacja treści wykładu w programie Power Point
E-learning - kurs na platformie (m.in. materiały z zajęć oraz testy sprawdzające wiedzę)
Ogólny opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
Referat tematyczny – sposobem weryfikacji wyników kształcenia będzie ocena jakości przygotowanych prac w ramach pracy projektowej (referat/prezentacja); oceniana będzie umiejętność dobrania prezentowanych treści i źródeł wykorzystanych do przygotowywanego zagadnienia, język, styl i spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczna
Kolokwium pisemne –oceny z kolokwiów pisemnych
Egzamin końcowy – ocena z egzaminu
Kryteria oceniania podane zostały w dalszych częściach sylabusa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: