Research methods in anthropology and human ecology. From the field to the lab WF-OB-PORM
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aYUXTlktBPL30hs-gJ0U-Rpr2tlBDOMR_ddwnEVXagCU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ec92537d-230c-440a-b031-bfbd73897b75&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aYUXTlktBPL30hs-gJ0U-Rpr2tlBDOMR_ddwnEVXagCU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ec92537d-230c-440a-b031-bfbd73897b75&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aYUXTlktBPL30hs-gJ0U-Rpr2tlBDOMR_ddwnEVXagCU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ec92537d-230c-440a-b031-bfbd73897b75&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
Jakie są największe problemy, przed którymi stoi ludzkość w XXI wieku? Głód? Regionalne niedobory wody? Globalne pandemie, w tym zespół nabytego niedoboru odporności? Zaspokojenie światowego zapotrzebowania na energię? Globalne ocieplenie? Globalny kryzys finansowy? Międzynarodowy terroryzm? Odpowiedź brzmi: wszystkie te zagrożenia- i jeszcze więcej. Coraz częściej naukowcy zajmujący się problematyką zrównoważonego rozwoju oraz relacją człowieka ze środowiskiem naturalnym dostrzegają, że człowiek jest częścią przyrody- i zawsze nią był. Dlatego współczesne wyzwania wymagają nowego, bardziej zintegrowanego, transdyscyplinarnego spojrzenia na to, jak ludzie w przeszłości wchodzili w interakcje z resztą środowiska naturalnego.
Ocena potrzeb współczesnego człowieka w kontekście zrównoważonego rozwoju częściowo wynika z biologicznych podstaw, adaptacji oraz wzorców zachowań, jakie ludzie przejawiali w przeszłości. Dzięki metodom laboratoryjnym jesteśmy w stanie odtworzyć te informacje i wyciągać wnioski dotyczące funkcjonowania człowieka w środowisku- zarówno dawniej, jak i dziś. Na przykład w ramach kursu studenci uczą się, jak zrekonstruować dietę przodków oraz dyskutują nad tym, czym jest „zrównoważona dieta” na podstawie danych o ludziach żyjących setki lat temu.
Treści prezentowane podczas zajęć koncentrują się na badaniach człowieka prowadzonych na podstawie szczątków szkieletowych. Celem kursu jest przekazanie wiedzy o tym, w jaki sposób społeczeństwa ludzkie wchodziły w interakcje z ekosystemami oraz jakie metody pozwalają nam to ustalić.
W cyklu 2024/25_L:
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: (po angielsku) 6 ECTS = 1 ECTS (lecture) + 2 ECTS (participation in the discussion during the classes)+ 3 ECTS (mastering the Essential FTIR software and preparation for tests) | W cyklu 2024/25_L: 1 punkt ECTS odpowiada 25–30 godzinom nakładu pracy studenta. | W cyklu 2022/23_Z: (po angielsku) 6 ECTS = 1 ECTS (lecture) + 2 ECTS (participation in the discussion during the classes)+ 3 ECTS (mastering the Essential FTIR software and preparation for tests) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wyjaśnia zależności i współzależności pomiędzy różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych, w szczególności tymi, które dotyczą ożywionych i nieożywionych składników przyrody.
Student potrafi zastosować podstawową wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii do opisu procesów zachodzących w środowisku naturalnym.
Wykazuje znajomość terminologii oraz metod stosowanych w badaniach przyrodniczych. Charakteryzuje techniki izotopowe wykorzystywane do badania komponentów środowiska i potrafi łączyć wiedzę z różnych dziedzin nauk przyrodniczych w celu rozwiązywania problemów środowiskowych oraz zagadnień związanych z relacjami człowiek–środowisko.
Kryteria oceniania
1. obecność na wykładzie (70%)
2. Test końcowy (100-90% bardzo dobry, 80-70% dobry, 60-50% dostateczny, poniżej 50% niedostateczny).
Literatura
literatura dostępna u prowadzącego, lub przekazywane na każdych zajęciach łącza do najnowszych publikacji naukowych w trybie otwartego dostępu
W cyklu 2024/25_L:
Dodatkowa literatura dostępna dla zainteresowanych u prowadzącego: York, R. (2006). Ecological paradoxes: William Stanley Jevons and the paperless office. Human Ecology Review, 143-147. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: