Animal Behaviour WF-OB-POAB
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afe837159cc034439880aa476da09da82%40thread.tacv2/conversations?groupII (w cyklu 2021/22_Z)
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne):
1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku
2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.
3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.
Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne)
4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi
5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.
6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.
Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne):
7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście.
8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.
9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.
Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):
10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.
11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.
12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.
Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):
13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?
14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?
Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):
15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2024/25_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2025/26_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Konsultacje programowe 30 godzin
Razem 60 godzin
Praca własna:
1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin
2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin
Razem 120 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS
| W cyklu 2023/24_Z: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Konsultacje programowe 30 godzin
Razem 60 godzin
Praca własna:
1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin
2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin
Razem 120 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS
| W cyklu 2022/23_Z: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Konsultacje programowe 30 godzin
Razem 60 godzin
Praca własna:
1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin
2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin
Razem 120 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS
| W cyklu 2021/22_Z: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Konsultacje programowe 30 godzin
Razem 60 godzin
Praca własna:
1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin
2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin
Razem 120 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W – 9: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoność zachowania zwierząt oraz potencjalne zagrożenia wpływające na zachowania zwierząt, a także zna
podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie kontroli, analizy zachowań zwierząt
Umiejętności:
U – 1: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz dokonuje pomiarów i ocenia ich wiarygodność
U – 9: student planuje i organizuje pracę indywidualną oraz w zespole, przyjmując w niej różne role, dokonuje obserwacji dotyczących zachowania zwierząt
Kompetencje:
K – 4: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna wybranego zagadnienia
na ocenę 5- wyczerpujące omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę oraz własne wnioski
na ocenę 4 - omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę
na ocenę 3 - poprawne omówienie zagadnienia
na ocenę2 , brak prezentacji
Literatura
Literatura obowiązkowa:
studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem
Literatura uzupełniająca
Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711.
Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668.
Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530.
Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole
and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
zajęcia tylko stacjonarne |
W cyklu 2023/24_Z:
zajęcia tylko stacjonarne |
W cyklu 2024/25_Z:
zajęcia tylko stacjonarne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: