Perspektywa cyklu życia w ochronie środowiska WF-OB-PCZ
W sytuacji kryzysu ekologicznego na pierwszy plan wysuwają się w obszarze problemowym ochrony środowiska zagadnienia dotyczące wzajemnych relacji człowiek - środowisko. Relacje te związane są ściśle ze wzajemnym oddziaływaniem człowieka ze środowiskiem. Oddziaływanie człowieka (działanie ukierunkowane) na środowisko przenosi punkt ciężkości w obszar związany z, szeroko rozumianym, procesem decyzyjnym. Proces decyzyjny przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna uwarunkowania i wskazania dotyczące ujmowania ochrony środowiska w cyklu życia
Student identyfikuje praktyczne kwestie związane z omawianymi zagadnieniami
Umiejętności:
Student objaśnia kluczowe uwarunkowania ochrony środowiska ujmowanej w perspektywie cyklu życia
Student analizuje praktyczne kwestie związane z poruszanymi zagadnieniami
Kompetencje:
Student dyskutuje omawiane zagadnienia
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii
Student jest zorientowany na rozwiązywanie problemów
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
udział w zajęciach 30 godz.
przygotowanie referatu 15 godz.
przygotowanie do kolokwium 15 godz.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie zna uwarunkowań i reguł związanych z ujmowaniem ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia, nie potrafi identyfikować praktycznych kwestii związanych z omawianymi zagadnieniami,
Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu uwarunkowania i reguły dotyczące ochrony środowiska ujętej w perspektywę cyklu życia, poprawnie identyfikuje tylko niektóre praktyczne kwestie związane z omawianymi zagadnieniami,
Ocena 4 (db): student zna uwarunkowania i reguły ujęcia ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia, właściwie identyfikuje praktyczne kwestie związane z omawianymi zagadnieniami,
Ocena 5 (bdb): student doskonale zna uwarunkowania i reguły związane z ochroną środowiska w cyklu życia, znakomicie identyfikuje praktyczne kwestie związane z omawianymi zagadnieniami,
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie objaśnia kluczowych uwarunkowań kwestii dotyczących ujęcia ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia, nie analizuje praktycznych kwestii związanych z poruszanymi zagadnieniami,
Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu objaśnia kluczowe uwarunkowania ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia, pobieżnie analizuje praktyczne kwestie związane z poruszanymi zagadnieniami,
Ocena 4 (db): student właściwie objaśnia kluczowe uwarunkowania i reguły dotyczące ochrony środowiska ujmowanej z perspektywy cyklu życia, poprawnie analizuje praktyczne kwestie związane z poruszanymi zagadnieniami,
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze objaśnia kluczowe uwarunkowania i reguły związane z ujmowaniem ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia , szczegółowo analizuje praktyczne kwestie związane z poruszanymi zagadnieniami,
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie dyskutuje omawianych zagadnień, nie zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii, jest zorientowany na rozwiązywanie problemów
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu dyskutuje omawiane zagadnienia, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, podejmuje próby rozwiązywania problemów
Ocena 4 (db): student dyskutuje omawiane zagadnienia, często zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest zorientowany na rozwiązywanie problemów
Ocena 5 (bdb): student dyskutuje omawiane zagadnienia, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, rozwiązuje pojawiające się problemy
Na ocenę końcową składają się: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie wystąpienia z użyciem prezentacji na wybrany temat, ewentualne oceny cząstkowe będące wynikiem sprawdzania wiedzy etapowej oraz ustna wypowiedź w czasie kolokwium.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Embros, Grzegorz. 2008. “An Attempt to Classify Environmental Pollution in the Context of the Causes of the Ecological Crisis.” [Próba klasyfikacji zanieczyszczeń środowiska w kontekście przyczyn kryzysu ekologicznego]. In a Holistic Approach to Environment Conservation, edited by Ryszard Sadowski and Jacek Tomczyk, 115–31. Warszawa: Wydaw. UKSW.
Embros, Grzegorz. 2018. “Las W Ujęciu Systemowym. Słabe I Mocne Strony.” Studia Ecologiae et Bioethicae 16 (3): 31–41.
Embros, Grzegorz. 2021. “Decision-Making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection.” Problemy Ekorozwoju 16 (1): 91–101.
Embros, Grzegorz. 2020. “Ojkofilia Jako Perspektywa Lokalnych Społeczności Stających Wobec Powinności Ochrony Środowiska.” In Przyroda Wyzwaniem Dla Kultury. Społeczności Lokalne Wobec Obszarów Chronionych, red. Ryszard Sadowski and Małgorzata Falencka-Jabłońska, 115–27.
NORMA ISO 14044 ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE- OCENA CYKLU ŻYCIA- WYMAGANIA I WYTYCZNE
W cyklu 2024/25_L:
Embros, Grzegorz. 2008. “An Attempt to Classify Environmental Pollution in the Context of the Causes of the Ecological Crisis.” [Próba klasyfikacji zanieczyszczeń środowiska w kontekście przyczyn kryzysu ekologicznego]. In a Holistic Approach to Environment Conservation, edited by Ryszard Sadowski and Jacek Tomczyk, 115–31. Warszawa: Wydaw. UKSW. Embros, Grzegorz. 2018. “Las W Ujęciu Systemowym. Słabe i Mocne Strony.” Studia Ecologiae et Bioethicae 16 (3): 31–41. Embros, Grzegorz. 2021. “Decision-Making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection.” Problemy Ekorozwoju 16 (1): 91–101. Embros, Grzegorz. 2020. “Ojkofilia Jako Perspektywa Lokalnych Społeczności Stających Wobec Powinności Ochrony Środowiska.” In Przyroda Wyzwaniem Dla Kultury. Społeczności Lokalne Wobec Obszarów Chronionych, red. Ryszard Sadowski and Małgorzata Falencka-Jabłońska, 115–27. NORMA ISO 14044 ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE- OCENA CYKLU ŻYCIA- WYMAGANIA I WYTYCZNE |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
W cyklu 2024/25_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: