Konwersatorium: Ochrona własności intelektualnej WF-OB-OWI
Zajęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej mają uświadomić studentom, że w codziennym życiu i obrocie cywilnoprawnym występują niezwykle istotne dobra niematerialne (intelektualne), czyli dobra nieposiadające postaci materialnej, stanowiące jednak wynik twórczości artystycznej, naukowej i wynalazczej.
Zajęcia dotyczą prawnych i etycznych aspektów ochrony własności intelektualnej. Ich celem jest zapoznanie studentów z treścią prawa własności przemysłowej oraz prawa autorskiego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma wiedzę o normach prawnych ochrony własności intelektualnej , konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania – indywidualne i społeczne; prezentuje stanowiska zwolenników oraz przeciwników IP.
Umiejętności:
Student wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych na temat IP; stosuje wiedzę prawną w praktyce.
Kompetencje:
Student rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za ochronę własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.):
Student nie ma wiedzy o normach prawnych ochrony własności intelektualnej, konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania – indywidualne i społeczne
Nie ma wiedzy na temat stosowania prawa w warunkach codziennego życia; nie ma wiedzy na temat organizacji ochrony własności intelektualnej
- na ocenę 3 (dst.):
Student ma wiedzę o normach prawnych ochrony własności intelektualnej, konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania – indywidualne i społeczne
Ma wiedzę na temat stosowania prawa w warunkach codziennego życia
- na ocenę 4 (db.):
Student ma wiedzę o normach prawnych ochrony własności intelektualnej, konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania – indywidualne i społeczne; ma wiedzę na temat stosowania prawa w warunkach codziennego życia; ma wiedzę na temat organizacji ochrony własności intelektualnej
- na ocenę 5 (bdb.):
Student ma szeroką wiedzę o normach prawnych ochrony własności intelektualnej, konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania – indywidualne i społeczne; ma wiedzę na temat stosowania prawa w warunkach codziennego życia; ma wiedzę na temat organizacji ochrony własności intelektualnej
Literatura
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. O prawie autorskim i prawach pokrewnych - Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 8.
Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej – Dz.U. 2001 nr 49 poz. 508.
Barta Janusz ( red.), Własność intelektualna: nowe problemy, nowe spojrzenie, UJ , Kraków 1999
Dereń Aldona Małgorzata, Własność intelektualna i przemysłowa: kompendium wiedzy, DWSZ, Nysa 2007
Strzeszewski Czesław, Własność zagadnienie społeczno-moralne, Warszawa, ODiSS, 1981
Spooner Lysander, A Letter to scientists and inventors, on the science of justice, and their right of perpetual property in their discoveries and inventions, [w:] The Collected Works of Lysander Spooner, tom 3, M & S Press, Weston 1971
Spooner Lysander, The law of intellectual property; or an essay on the right of authors and inventors to a perpetual property in their ideas, [w:] The Collected Works of Lysander Spooner, tom 3, , M & S Press, Weston 1971
Palmer Tom G., Are patents and copyrights morally justified? The philosophy of property rights and ideal objects, [w:] Harvard journal of law & public policy, r. 13, nr 3, 1990
Rand Ayn, Patents and Copyrights, [w:] Capitalism: the unknown ideal, New American Library, New York 1967
Rothbard Murray N., The ethics of liberty, New York University Press, New York 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: