Ocena oddziaływania na środowisko w procesie inwestycyjnym WF-OB-OSPI
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=43756¬ifyeditingon=1
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad586b2de46224ca981835c67b45f61f6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6a900ea-9e56-4eeb-950e-2f77f9aab043&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Oceny oddziaływania na środowisko są jednym z podstawowych instrumentów prewencyjnej ochrony środowiska. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stanowi jedno z podstawowych rozstrzygnięć w procesie inwestycyjnym. W ramach zajęć zostanie przedstawiona geneza ocen oddziaływania, ich rozwój w prawie międzynarodowym, jak również unijnym.
W części dotyczące prawa polskiego szczegółowo zostaną omówione regulacje dotyczące strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, oceny oddziaływania na obszar Natura 2000, transgranicznej oceny oddziaływania.
Przedstawiony zostanie przebieg postępowania, udział społeczeństwa postępowaniu, dokumenty przygotowywanie przez inwestora, funkcje decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - z uwzględnieniem różnic dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco i potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Posługuje się terminologią charakteryzującą oceny oddziaływania na środowisko oraz proces inwestycyjny
2. Zna znaczenie ocen oddziaływania jako instrumentu prewencyjnej ochrony środowiska
B. Umiejętności
3. Potrafi wskazać różne procedury dotyczące ocen oddziaływania, jak również scharakteryzować każdą z nich w zależności od rodzaju procesu inwestycyjnego
4. Potrafi zidentyfikować przedsięwzięcia podlegające ocenie oraz wskazać właściwą podstawę prawną postępowania ocenowego
C. Kompetencje społeczne
5. Rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy, dostrzega słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań
Opis ECTS:
aktywność Studenta liczba godzin/nakład pracy
udział w wykładzie na platformie elearningowej 30
konsultacje 10
praca własna nad aktami 25
przygotowanie do egzaminu 10
SUMA GODZIN 75
LICZBA ECTS 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Ocena niedostateczna
A.
1. Nie zna terminologii charakteryzującej oceny oddziaływania na środowisko
2. Nie zna znaczenia ocen oddziaływania jako instrumentu prewencyjnej ochrony środowiska
B.
3. Nie potrafi rozróżnić różnych procedur dotyczących ocen oddziaływania na środowisko, ani wskazać cech charakterystycznych każdej z nich
4. Nie potrafi zidentyfikować przedsięwzięć podlegających ocenie oraz wskazać właściwej podstawy prawnej postępowania ocenowego
C.
5. Nie rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia wiedzy, nie dostrzega słabych i mocnych stron swoich umiejętności, postaw i działań
Ocena dostateczna
A.
1. Słabo zna terminologię charakteryzującą oceny oddziaływania na środowisko
2. Słabo rozpoznaje znaczenie ocen oddziaływania na środowisko w prewencyjnej ochronie środowiska
B.
3. Słabo rozpoznaje różne procedury dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, ogólnie wskazuje cechy charakterystyczne każdej z nich
4. Słabo identyfikuje przedsięwzięcia podlegające ocenie oraz wskazuje właściwą podstawę prawną postępowania ocenowego
C.
5. Słabo rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy, słabo rozpoznaje mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań.
Ocena dobra
A.
1. Dobrze posługuje się terminologią dotyczącą ocen oddziaływania na środowisko
2. Dobrze zna znaczenie ocen oddziaływania jako instrumentu prewencyjnej ochrony środowiska
B.
3. Prawidłowo rozpoznaje różne procedury dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, wskazuje podstawowe cechy charakterystyczne każdej z nich
4. Dobrze identyfikuje przedsięwzięcia podlegające ocenie oraz prawidłowo wskazuje właściwą podstawę prawną postępowania ocenowego
C.
5. Rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy, rozpoznaje mocne i słabe strony swoich umiejętności, postaw i działań.
Ocena bardzo dobra
A.
1. Bardzo dobrze zna i sprawnie posługuje się terminologią dotyczącą ocen oddziaływania na środowisko
2. Bardzo dobrze zna i identyfikuje na znaczenie ocen oddziaływania jako instrumentu prewencyjnej ochrony środowiska
B.
3. Bardzo dobrze rozpoznaje różne procedury dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, rozumie ich znaczenie i wskazuje cechy charakterystyczne każdej z nich
4. Biegle identyfikuje przedsięwzięcia podlegające ocenie oraz wskazuje właściwą podstawę prawną postępowania ocenowego w zależności od rodzaju przedsięwzięcia.
C.
5. Postawa wskazuje na rozumienie ciągłego kształcenia, szczególnie słabych stron swoich umiejętności, postaw i działań, które rozpoznaje bardzo dobrze oraz doskonalenia cech mocnych.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Zamieszczona na platformie moodle oraz
Akty prawne
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, aktualna wersja
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, aktualna wersja
Konwencja EKG ONZ o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r., Dz.U. 2003, nr 78, poz.706
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r., Dz.U. 1999 nr 96 poz. 1110
M. Pchałek, M. Behnke, Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w prawie polskim i UE, Warszawa 2009
G. Dobrowolski, Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, Toruń 2011
W cyklu 2022/23_Z:
Zamieszczona na platformie moodle oraz Konwencja EKG ONZ o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r., Dz.U. 2003, nr 78, poz.706 M. Pchałek, M. Behnke, Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w prawie polskim i UE, Warszawa 2009 |
W cyklu 2023/24_L:
Zamieszczona na platformie moodle oraz Konwencja EKG ONZ o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r., Dz.U. 2003, nr 78, poz.706 M. Pchałek, M. Behnke, Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w prawie polskim i UE, Warszawa 2009 |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
podstawowa wiedza z zakresu prawa ochrony środowiska |
W cyklu 2023/24_L:
podstawowa wiedza z zakresu prawa ochrony środowiska |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: