Zajęcia terenowe: Ochrona przyrody WF-OB-OP3
Treści merytoryczne:
1. Definicja ochrony środowiska i ochrony przyrody, motywy ochronne, wartości
2. Historia ochrony przyrody, porażki i sukcesy
3. Przyroda jako zbiór wartości:
3.1 Ekonomicznych
3.2 Poznawczych (naukowych)
3.3 Edukacyjnych
3.4 Estetycznych
4 Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody
5 Metody oceny oraz ochrony żywych zasobów przyrody
6 Ochrona przyrody w Polsce:
6.1 Ochrona obszarowa i ochrona indywidualna
6.2 Ochrona gatunkowa - porażki i wyzwania
6.3 Ochrona in situ, ex situ, introdukcja, restytucja, różnorodność biologiczna (praktyka w Polsce)
6.4 Akty prawne
6.5 Gatunki obce i inwazje przyrodnicze
6.6 Pozaustawowe formy ochrony
7 Międzynarodowa działalność na rzecz ochrony przyrody:
7.1 Konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności
7.2 NATURA 2000
7.3 Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej
8 Podmioty ochrony przyrody (organy, instytucje, ruchy i organizacje ekologiczne),
9 Problemy dotyczące realizacji ochrony przyrody
10 Konflikty ekologiczne – przyczyny, sposoby ich rozwiązania
11 Turystyka a ochrona przyrody
12 Polityka ekologiczna a ochrona przyrody w Polsce
13 Rola kultury ekologicznej w ochronie przyrody
Metody oceny:
Kolokwium końcowe, samodzielna prezentacja, aktywne uczestnictwo w zajęciach w terenie oraz praca pisemna archiwizowana w e-learningu. Obowiązuje materiał przedstawiony na zajęciach oraz lektura. Obecność studentów na zajęciach obowiązkowa.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: EK_1 – identyfikuje podstawowe procesy wpływające na różnorodność biologiczną, EK_2 – charakteryzuje zależności między ochroną przyrody a innymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, EK_3 – zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody
Umiejętności: EK_4 – korzysta i weryfikuje materiały źródłowe dotyczące ochrony przyrody, EK_5 – przedstawia instrumenty prawne w ochronie przyrody
Kompetencje: EK_6 Zachowuje ostrożność w doborze literatury przedmiotu, EK_7 – ma świadomość potrzeby utrwalania i aktualizowania swojej wiedzy
ECTS:
udział w zajęciach - 45
przygotowanie do ćwiczeń i testów - 20
przygotowanie pracy pisemnej - 30
konsultacje - 15
SUMA GODZIN 110 [105 : 30 (25) = 4]
LICZBA ECTS - 4
Literatura
1. Chmielewski T. (red.), 2004, Problemy organizacji i funkcjonowania systemu ostoi siedliskowych Natura 2000. Warszawa-Lublin.
2. Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D., 1997, Ochrona środowiska przyrodniczego. Białystok.
3. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., 2001, Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne. Warszawa.
4. Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z., Mirek Z. (red.), 2002, Mówić o ochronie przyrody. Zintegrowana wizja ochrony przyrody. Podręcznik dla studentów. Kraków.
5. Grzegorczyk M, (red.), Integralna ochrona przyrody, Kraków 2007.
6. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. (red.), 2003, Ekologiczna sieć NATURA 2000, Kraków.
7. Pudlis E., 2003, 13 wrót do leśnego królestwa. Przewodnik po Leśnych Kompleksach Promocyjnych. Warszawa.
8. Radziejowski J. (red.), 1996, Obszary chronione w Polsce. Warszawa.
9. Radziejowski J. (red.), 1998, Obszary chronione w Polsce, aneks, Warszawa.
10. Rąkowski G., 2000, Transgraniczne obszary chronione na wschodnim pograniczu polski. Warszawa.
11. Pullin A. S., 2005, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Warszawa.
12. Macnaghten P., Urry J., 2005, Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Warszawa.
13. 2000, Ochrona przyrody a turystyka. Turystyka w Parkach Narodowych (pr. Zbiorowa), Rzeszów.
14. Grzegorczyk M., 2005, Akademia Ochrony Przyrody 2004/2005, Kraków.
15. Grzegorczyk M., 2006, Akademia Ochrony Przyrody 2005/2006, Kraków.
16. Czartoszewski J. W. (red.), Edukacja ekologiczna na progu XXI wieku. Stan * możliwości * programy, Verbinum, Warszawa 2001.
17. Czartoszewski J. W., Leśniewska J., (red.), Edukacja w naturze, czyli jak pokochać, poznać, zrozumieć i chronić przyrodę, Verbinum, Warszawa 2002.
18. Czartoszewski J. W., (red.), Etyka środowiskowa wyzwaniem XXI wieku, Verbinum, Warszawa 2002.
19. Czartoszewski J. W., Kotowski J. M., (red.), Wychowanie do poszanowania środowiska społeczno-przyrodniczego, Verbinum, Warszawa 2003.
20. Czartoszewski J. W., (red.), Konflikty społeczno-przyrodnicze, Verbinum, Warszawa 2003.
21. Czartoszewski J. W., (red.), Ochrona życia i zdrowia człowieka w nauczaniu Jana Pawła II, UKSW, Warszawa 2006.
22. Czartoszewski J. W., Grzegorzewicz E., Świderski A. W., (red.), Problemy XXI wieku. Prawo ochrony środowiska i agrobiznes, UKSW, Warszawa 2005.
23. Zawadzka D., Ochrona przyrody w Lasach Państwowych, Warszawa 2002.
24. Symonides E. Ochrona przyrody, Warszawa 2008.
25. Studia Ecologiae et Bioethicae 1/2003, 2/2004, 3/2005, 4/2006, 5/2007, 6/2008.
25. Kapuściński R., Ochrona przyrody w lasach, Poradnik dla pracowników Lasów Państwowych, Warszawa 2008.
26. Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z., Rośliny chronione, Warszawa 2006.
27. Latawiec M, Analiza historyczna ustawowych form ochrony przyrody w Polsce, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: