Odnawialne źródła energii WF-OB-ODZE
Przedmiot „Odnawialne źródła energii” ma na celu zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania sektora OZE w Polsce i Unii Europejskiej. W ramach zajęć omówione zostaną kluczowe akty prawne regulujące wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł, procedury administracyjne związane z realizacją inwestycji (np. pozwolenia, decyzje), systemy wsparcia oraz obowiązki przedsiębiorców. Zajęcia uwzględniają również aktualne wyzwania prawne związane z transformacją energetyczną, polityką klimatyczną UE oraz rozwojem nowych technologii (takich jak agrofotowoltaika czy magazyny energii). Wprowadzenie obejmuje również przegląd podstawowych rodzajów odnawialnych źródeł energii, ich znaczenia i barier administracyjnych.
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiotem wykładu będą w szczególności zagadnienia dotyczące: - ram prawnych OZE, - kierunków rozwoju OZE w Polsce, - systemu wsparcia pośredniego i bezpośredniego OZE w Polsce, - barier rozwoju OZE w Polsce, - procesu inwestycyjnego OZE. |
W cyklu 2024/25_L:
Przedmiotem wykładu będą w szczególności zagadnienia dotyczące: - ram prawnych OZE, - kierunków rozwoju OZE w Polsce, - systemu wsparcia pośredniego i bezpośredniego OZE w Polsce, - barier rozwoju OZE w Polsce, - procesu inwestycyjnego OZE. |
W cyklu 2025/26_L:
Przedmiotem wykładu będą w szczególności zagadnienia dotyczące: - ram prawnych OZE, - kierunków rozwoju OZE w Polsce, - systemu wsparcia pośredniego i bezpośredniego OZE w Polsce, - barier rozwoju OZE w Polsce, - procesu inwestycyjnego OZE. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: 2 ECTS udział w zajęciach 30
udział w zaliczeniach poza zajęciami 2
przygotowanie do zajęć
(czytanie, praca pisemna, tłumaczenie, ...) 16
przygotowanie do zaliczenia
(np. czytanie, prezentacja, projekt, ...) 12
| W cyklu 2024/25_L: 4 ECTS = 100 h
30h wykład
35 h przygotowanie do zajęć
35 h przygotowanie do egzaminu
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
OB2_W01 analizuje komponenty środowiska w kontekście ich powiązań z procesami pozyskiwania energii odnawialnej,
– ocenia wzajemne zależności między elementami środowiska a funkcjonowaniem instalacji OZE
OB2_U05 – przewiduje i analizuje skutki środowiskowe związane z funkcjonowaniem systemów OZE w skali lokalnej i globalnej
OB2_U07 – identyfikuje mocne i słabe strony standardowych rozwiązań w dziedzinie energetyki odnawialnej
OB2_K01 – ocenia poziom własnej wiedzy w zakresie podstaw prawnych OZE oraz identyfikuje obszary wymagające pogłębienia
– porównuje różne instrumenty wsparcia i regulacje pod kątem ich praktycznego zastosowania
– reflektuje nad skutkami wybranych rozwiązań prawnych dla środowiska i społeczeństwa
OB2_K02 – korzysta ze źródeł prawnych i ekspertyz w analizie problemów związanych z inwestycjami OZE
– identyfikuje sytuacje wymagające konsultacji z ekspertami (np. prawnymi, technicznymi, środowiskowymi)
– wykorzystuje wiedzę z zakresu prawa w praktycznym rozwiązywaniu problemów administracyjnych
OB2_K03 – tworzy wstępne koncepcje działań inwestycyjnych w OZE z uwzględnieniem wymogów prawnych
– analizuje ryzyka regulacyjne związane z inwestowaniem w odnawialne źródła energii
– wdraża podstawowe strategie prawno-organizacyjne dla inicjatyw OZE
Efekty kształcenia:
A. Wiedza
1. Posługuje się podstawową terminologią w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zna podstawowe regulacje prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii
2. Potrafi charakteryzować odnawialne źródeł energii
3. Charakteryzuje instrumenty prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty, konstruuje proste normy prawne na podstawie przepisów prawa)
5. Przyporządkowuje instrumenty prawne do określonego zdarzenia, wskazując rozwiązanie prawne problemu
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla rozwoju i funkcjonowania odnawialnych źródeł energii
7. Pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Kryteria oceniania
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Poprawnie operuje kilkoma terminami oraz zna kilka podstawowych regulacji prawnych dotyczących odnawialnych źródeł energii
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę odnawialnych źródeł energii
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty i mechanizmy prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii
B. Umiejętności
4. Dostatecznie potrafi zinterpretować podstawowe przepisy aktów prawa, posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje akty prawa
5. Dostatecznie potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia norm prawnych dla rozwoju i funkcjonowania odnawialnych źródeł energii
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Operuje podstawową terminologię, instrumenty i mechanizmy prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę odnawialnych źródeł energii,
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty i mechanizmy prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty)
5. Dobrze potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla rozwoju i funkcjonowania odnawialnych źródeł energii, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Sprawnie operuje podstawową terminologię dotyczącą odnawialnych źródeł energii oraz zna regulacje prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę odnawialnych źródeł energii, potrafi powiązać je z instrumentami
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty i mechanizmy prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii
B. Umiejętności
4. Sprawnie interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski, analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty, konstruuje proste normy prawne na podstawie przepisów prawa
5. Potrafi prawidłowo zastosować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia norm prawnych dla odnawialnych źródeł energii , zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Literatura
W cyklu 2023/24_L:
- ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne - ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii materiały zostaną zamieszczone na platformie teams |
W cyklu 2024/25_L:
- materiały zostaną zamieszczone na platformie Teams o odnawialnych źródłach energii. Komentarz, Warszawa 2016. 2) Bohdan A., Przybylska M., Podstawy prawne odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami w Polsce, Warszawa 2015 |
W cyklu 2025/26_L:
- materiały zostaną zamieszczone na platformie Teams o odnawialnych źródłach energii. Komentarz, Warszawa 2016. 2) Bohdan A., Przybylska M., Podstawy prawne odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami w Polsce, Warszawa 2015 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: