Metodyka nauczania przyrody i edukacji ekologicznej - zajęcia terenowe WF-OB-O-MEE
Założenia:
Przedmiot powinien przygotowywać studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej oraz oraz do zaprojektowania i realizacji ścieżki przedmiotowej edukacja ekologiczna w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum.
Cel ćwiczeń:
Studenci powinni skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod, aktywnych technik nauczania i środków dydaktycznych, a także badać i oceniać osiągnięcia uczniów oraz własną praktykę.
Treść ćwiczeń:
1. Przedmiot nauczania, jego zadania i konteksty psychologiczne, społeczne. Znaczenie przedmiotu w życiu codziennym i zawodowym. Analiza Podstawy Programowej Przyroda w szkole podstawowej oraz Edukacja Ekologiczna w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Przyrodnicze i ekologiczne kompetencje ucznia,
2. Ścieżki edukacyjne w nowoczesnym systemie dydaktyczno-wychowawczym. Aktywizujące metody nauczania przyrody i ekologii,
3. Konstrukcja i realizacja programu ścieżki edukacja przyrodnicza i ekologiczna,
4. Opracowanie programu wyjścia dydaktyczno-naukowego:
- na Dzień Ziemi,
- do Ogrodów Łazienek Królewskich,
- do Miejskiego Ogrodu Zoologicznego,
- do Ogrodu Botanicznego UW.
5. Wyjście dydaktyczno-naukowe:
- na Dzień Ziemi,
- do Ogrodów Łazienek Królewskich,
- do Miejskiego Ogrodu Zoologicznego,
- do Ogrodu Botanicznego UW.
6. Opracowanie konspektów lekcji prowadzonych metodami aktywizującymi
7. Opracowanie przewodnika dydaktycznego po okolicach uczelni (szkoły) z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
8. Badanie środowiska naturalnego z wykorzystaniem prostych metod bioindykacji,
9. Podsumowanie zajęć. Prezentowanie prac przygotowanych przez studentów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
K_W18 - student potrafi tworzyć programy nauczania z zakresu edukacji środowiskowej,
K_U13 - student układa programy nauczania z zakresu edukacji środowiskowej oraz potrafi praktycznie przeprowadzić jednostkę lekcyjną (szkolenie) na każdym poziomie nauczania (dzieci, młodzież, dorośli),
K_K05 - student wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska.
Student uczestniczy:
1. W przygotowaniu zajęć terenowych na Uczelni,
2. Przygotowuje samodzielnie referat lub sylabus na zajęcia terenowe,
3. Uczestniczy w zajęciach terenowych,
4. Sporządza sprawozdanie z odbytych zajęć terenowych,
5. Przygotowuje się do kolokwium końcowego,
- kolokwium końcowe.
ECTS:
Udział w zajęciach terenowych - 15,
Samodzielna lektura tekstów - 15,
Przygotowanie do wystąpień - 15,
Przygotowanie do kolokwium końcowego -15,
suma godzin - 60 [60:30(25)=2],
Liczba ECTS - 2
Kryteria oceniania
Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:
Ocena bardzo dobra:
- 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych. Student w pełni opanował materiał programowy i umiejętności,
Ocena dobra:
- 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych.
- Student ma niewielkie braki w zakresie wiedzy i umiejętności z treści programowych,
Ocena dostateczna:
- 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych.
- Wiedza studenta jest niepełna, wyrywkowa i fragmentaryczna,
Ocena niedostateczna:
- 50 - 59% wiadomości, umiejętności i rozumienia treści programowych.
- Student ma poważne braki w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności określonych w treściach programowych,
W ocenianiu będzie również brana pod uwagę obecność studenta na zajęciach według zasad ustalonych ze studentami na pierwszych i drugich zajęciach w semestrze, udział i zaangażowanie studenta w przygotowanie, przeprowadzenie oraz opracowanie sprawozdania z przebiegu zajęć ćwiczeniowych i terenowych. Podsumowaniem przedmiotu będzie kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bleja - Sosna B., 1999, Kim jestem, kim mogę być? Ścieżki edukacyjne, szkoła podstawowa klasa IV-VI. Toruń,
2. Chmielniak J., 2003, Realizacja ścieżek metodą projektu. Nowa Szkoła nr 4.,
3. Cichy D., 1996, Szkoła ekologiczna, funkcjonowanie i perspektywy rozwoju. Krosno,
4. Czartoszewski J.W., 2001, Edukacja ekologiczna na progu XXI wieku. Warszawa,
5. Czartoszewski J. W., Leśniewska J., (red.), Edukacja w naturze, czyli jak pokochać, poznać, zrozumieć i chronić przyrodę, Verbinum, Warszawa 2002,
6. Domański T., Pietraszak T., Doradca metodyczny - nauczyciel przyrody. Rumia 2001,
7. Iwicka A., Walenta B., Jak stworzyć szkolny plan realizacji ścieżek między przedmiotowych. Piotrków Trybunalski 2001,
8. Kulisiewicz C., Dydaktyka ogólna. Warszawa 2000,
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998,
9. Pacholska M., Ścieżki edukacyjne dla klas IV-VI. Poradnik dla nauczyciela. Poznań 2001,
10. Walkiewicz M., Jak realizować ścieżki edukacyjne w gimnazjum? Nowa Szkoła nr 3., 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Angiel J.: Zieloną ścieżką przez geografię, Edukacja ekologiczna w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000,
2. Frątczakowie E.J.: Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Bydgoszcz 1999,
3. Kąkol J.: Edukacja ekologiczna w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 2002,
4. Morawski J.: Przyroda: Przewodnik metodyczny dla klasy V, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk 2000,
5. Tuszyńska L.: Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: