Niechemiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami WF-OB-NMOR
Celem wykładu jest przedstawienie i omówienie szerokiego spektrum alternatywnych do chemicznych metod, pozwalających na skuteczną ochronę roślin przed szkodnikami i chorobami. Wykład ma na celu zrozumienie i propagowanie zasad integrowanej ochrony roślin, w której metody niechemiczne odgrywają kluczową rolę, zastępując lub ograniczając stosowanie chemicznych środków ochrony roślin, minimalizując tym samym ich negatywny wpływ na środowisko, zdrowie ludzi i zwierząt oraz bioróżnorodność.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w zajęciach – 30
przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej - 20
samodzielna analiza materiałów źródłowych niezbędna do przygotowania prezentacji – 20
konsultacje - 10
przygotowanie do dyskusji - przestudiowanie i analiza artykułów i materiałów zaproponowanych przez prowadzącego -30
suma godzin 110 [110:30(25)=4]
liczba ECTS - 4
| W cyklu 2024/25_Z: ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w zajęciach – 30
przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej - 20
samodzielna analiza materiałów źródłowych niezbędna do przygotowania prezentacji – 20
konsultacje - 10
przygotowanie do dyskusji - przestudiowanie i analiza artykułów i materiałów zaproponowanych przez prowadzącego -30
suma godzin 110 [110:30(25)=4]
liczba ECTS - 4
| W cyklu 2025/26_Z: Bezpośredni kontakt: 1 ECTS
- udział w zajęciach, udział w zaliczeniach poza zajęciami: 25-30h =1 ECTS
Praca własna: 1 ECTS
- przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej w tym analiza artykułów i materiałów zaproponowanych przez prowadzącego - 20h
- przygotowanie do zaliczenia - 10h
Łącznie liczba ECTS=2 |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
OB2_W05
-Student/ka opisuje skutki nadmiernego stosowania pestycydów i wyjaśnia na czym polegają niechemiczne i integrowane metody zwalczania szkodników i chorób roślin.
- Student/ka definiuje zależności pomiędzy organizmami szkodliwymi a ich wrogami naturalnym
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: kolokwium pisemne
OB2_W17
- Student/ka definiuje zasady Dobrej Praktyki w Ochronie Roślin w kontekście celów zrównoważonego rozwoju
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: kolokwium pisemne
OB2_U12
- Student/ka dobiera, analizuje i interpretuje rezultaty badań dotyczących stosowania różnych metod ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami z różnych źródeł (literatura fachowa, czasopisma fachowe i popularno-naukowe, internet).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: prezentacja/referat studenta
OB2_K08
- Student/ka ocenia ryzyka i zagrożenia dla środowiska związane ze stosowaniem pestycydów w ochronie roślin dla bezpieczeństwa żywności, dla bioróżnorodności, dla ochrony gleb, wód
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: prezentacja/referat studenta
Kryteria oceniania
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Suter H., Graber C. 1995. Biologiczna ochrona roślin/tł. z niem. Henryk Sandner. Warszawa : "Multico"
2. Bohmer B., Wohanka W., 2006. Choroby i szkodniki roślin uprawnych. Rozpoznawanie, zapobieganie, leczenie. Wyd. Weltbild Media.
3. Tyburski J., Żakowska-Biemans S.,2007. Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego. Wyd. SGGW, Warszawa.
4. Prószyński S., Wolny S.,2009. Przewodnik Dobrej Praktyki Ochrony Roślin. IOR–PIB Poznań.
Literatura uzupełniająca
1. Wybrane artykuły z czasopism polskich i zagranicznych o tematyce związanej z ochroną roślin dostępne w kursie na platformie Moodle .
2. Sierpińska A,., Skrzecz I. 2012. Kierunki rozwoju patologii owadów w Polsce pod red. Iwony Skrzecz i Alicji Sierpińskiej. Wyd. Instytutu Badawczego Leśnictwa, Sękocin Stary.
3. Augustyniuk-Kram, A., Kram K.J 2012. ‘Entomopathogenic Fungi as an Important Natural Regulator of Insect Outbreaks in Forests (Review)’. Forest Ecosystems - More than Just Trees. InTech. doi:10.5772/30596.
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
W cyklu 2024/25_Z:
podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
W cyklu 2025/26_Z:
podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: