Metody wyceny i parametryzacji środowiska przyrodniczego WF-OB-MWYC
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23150 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=31368 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae57i_F_gOquT300iOuhjNMtnZHkXaLOhCXSa06hOCig1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=552fed1e-53f5-43d9-b778-8efff4e55788&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Przedmiot wykładany jest z zastosowaniem nowoczesnych multimedialnych oraz interaktywnych technik informatycznych. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma testowa oraz do interaktywnego kontaktu z wykładowcą.
Podstawy przyrodniczej regionalizacji kraju na wybranych przykładach. Metodyka podziału. Podstawowe jednostki systemowe w naukach przyrodniczych (ekosystem, zlewnia, geosystem).
Podstawowe źródła informacji o środowisku przyrodniczym: Dostępność informacji o środowisku, kartograficzne źródła danych (mapy, skale), zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne, źródła danych opisowych, badania terenowe, inwentaryzacja środowiska przyrodniczego jako źródło kompleksowej informacji w procesie zarządzania zasobami w myśl idei zrównoważonego rozwoju,
Charakterystyka komponentów środowiska przyrodniczego i sposób ich wykorzystania w procesie waloryzacji środowiska: budowa geologiczna (typy gruntów, dokumentacje geologiczne), ukształtowanie powierzchni terenu, typy gleb, hydrologia, klimat, komponenty biotyczne (roślinność potencjalna i rzeczywista), lasy, użytki zielone, tereny zrekultywowane, Ocena i waloryzacja wybranych elementów środowiska przyrodniczego: Podstawy metodologiczne ocen (pozycjonowanie, waloryzacja), Problematyka środowiska przyrodniczego w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju gmin. Oceny oddziaływania na środowisko.
W cyklu 2021/22_Z:
Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Przedmiot wykładany jest z zastosowaniem nowoczesnych multimedialnych oraz interaktywnych technik informatycznych. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma testowa oraz do interaktywnego kontaktu z wykładowcą. |
W cyklu 2022/23_Z:
Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Przedmiot wykładany jest z zastosowaniem nowoczesnych multimedialnych oraz interaktywnych technik informatycznych. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma testowa oraz do interaktywnego kontaktu z wykładowcą. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student powinien posiadać pogłębioną wiedzę w zakresie przedmiotu Metody wyceny i parametryzacji środowiska przyrodniczego podstaw elementów środowiska przyrodniczego stanowiących składowe procesu waloryzacji przyrodniczej. Posiadać umiejętności pozyskiwania danych przyrodniczych ich wagowej oceny na potrzeby planowania środowiskowego z uwzględnieniem potrzeb ochrony krajobrazu w ramach polityki strategii rozwoju podstawowych jednostek administracyjnych kraju.
Umiejętności: Student powinien znać warsztat niezbędny w pozyskiwaniu danych elementów środowiska przyrodniczego. Powinien umieć przeprowadzać analizę dostępnych danych pod kątem potrzeb parametryzacji środowiska przyrodniczego. Student powinien znać zasady gromadzenia oraz udostępniania złożonych danych wybranych elementów środowiska przyrodniczego w celu podejmowania decyzji w obszarze zarządzania i planowania krajobrazowego.
Kompetencje: Student powinien potrafić pracować samodzielnie, korzystać ze źródeł naukowych, w tym Internetu oraz prawidłowo rozwiązywać naukowe zadania problemowe w oparciu o wiedzę i swoją kreatywność.
Zajęcia w roku akademickim 2023/24 będą prowadzone w trybie on-line.
Zaliczenia ćwiczeń odbywać się będą w trybie on-line.
Egzamin oraz inne zaliczenia w postaci testów odbywać się będą on-line na platformie Moodle.
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na podstawie realizowanych projektów, a następnie bronionych na zajęciach warsztatowych.
Ćwiczenia zaliczane są w oparciu o zrealizowany projekt oraz sprawdzanej wiedzy w formie ustnej. Warunkiem zaliczenia wykładów i ćwiczeń jest regularne uczęszczanie na zajęcia oraz aktywność w systemie e-learning (pobieranie materiałów źródłowych, dyskusja merytoryczna. Student w ramach przedmiotu zobowiązany jest do realizacji ćwiczeń o charakterze projektu. Oceniana jest aktywność zarówno na ćwiczeniach, jak i w dedykowanym przedmiotowi systemie e-learning. Umiejętność samodzielnej pracy nad projektami. Oceniany jest poziom wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych podczas wykonywania projektów ćwiczeń przedmiotowych.
Wykłady i ćwiczenia realizowane są w sposób zdalny przy wykorzystaniu uczelnianej platformy Moodle, Teams Meeting oraz platformy multimedialnej Laboratorium.
Zarówno wykłady, jak i ćwiczenia rozpoczynają się zgodnie z planem podanym w USOS na platformie Moodle w danym kursie przedmiotu.
W ramach kolejnego wykładu, czy ćwiczenia w kursie przedmiotu podany jest link do platformy z treścią wykładu (z aktualnym hasłem) oraz link do audio-video platformy Teams Meeting. Uwaga wykłady są realizowane w formie online.
Ćwiczenia w ramach kursów odbywają się na platformie Moodle. Zadania są gromadzone do oceny w module Zadania.
Ćwiczenia są zaliczane podczas kontaktu audio-video poprzez platformę Teams Meeting.
Testy zaliczeniowe z ćwiczeń oraz egzamin są realizowane w oparciu o platformę Moodle.
Łączenie do systemu Teams Meeting oraz platformy multimedialnej Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS, z każdego kursu na platformie Moodle w oparciu o aktualny link do wykładu.Wykłady oraz ćwiczenia w ramach przedmiotu prowadzone są on-line.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach monitorowana w systemie. Dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwienia.
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach online realizacja ćwiczeń i projektów umieszczonych w systemie zadaniowym Moodle. Zaliczenie ćwiczeń online w terminie dopuszcza do końcowego testowego realizowanego w systemie Moodle.
Dodatkowe informacje dotyczące spraw związanych z procesem edukacji będą publikowane w systemie Moodle.
Literatura
Balon J., Porządki przestrzenne: syntetyczna wizja krajobrazu, "Problemy Ekologii Krajobrazu" 2009, t. 23, s. 61-70.
Bartkowski T., Nowy etap dyskusji nad pojęciem krajobrazu, "Czasopismo Geograficzne" 1985, z. LVI, t. 1.
Bartkowski T., 1977: Metody badań geografii fizycznej, PWN, Warszawa-Poznań. Bolejko K., 2009: Wewnątrz horyzontu, Urania, PA 6: 258.
Chmielewski T.J., 2012, Systemy krajobrazowe, Struktura - Funkcjonowanie – Planowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
Chojnicki Z. (red.), 1999: Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii. Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, ss. 264.
Chojnicki Z., 2005: Problematyka metodologiczna przedmiotu geografii [w:] Podstawowe idee i koncepcje w geografii. Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie (red.): W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski. Zakład Geografii Społecznej i Turystyki, UMK.
Chojnicki 2007: Geografia wobec problemów współczesnego świata [w:]: Podstawowe idee i koncepcje w geografii Geografia a przemiany współczesnego świata. Bydgoszcz, T. 3: 15-25.
Cosgrove D., Jackson P., 1987: New directions in cultural geography, Area, 19: 95-101 Czepczyński M., 2006: Transformations of Central European cultural landscapes. Between circulations and iconography. Bulletin of Geography socio-economic series, no 6. Toruń: 5-15.
Czepczyński M., 2007: Podejścia badawcze w nowej geografii kultury [w:] Geografia a przemiany współczesnego świata (red.): W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz: 203-211.
Czyżewska A., Kostarczyk A., 1989: Problematyka ochrony i kształtowania środowi- ska kulturowego Polski w planie przestrzennego zagospodarowania kraju [w:] Przestrzeń kulturowa w planowaniu przestrzennym (materiały dyskusyjne) (red.): T. Parteka. Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 142, Warszawa: 57-75.
Dobrowolska M., 1948: Dynamika krajobrazu kulturalnego. Przegląd Geograficzny, T. XXI, z. 3-4: 151–205.
Dziewoński K., 1967: Teoria regionu ekonomicznego. Przegląd Geograficzny, T. 39, z.1: 18-28.
Jacobson H.K., Price M.F., 1990: A framework for research on the human dimension of global environmental change. International Social Science Council.
Jałowiecki B., 1988: Percepcja, waloryzacja i przyswajanie przestrzeni (szkic z socjologii przestrzeni) [w:] Percepcja, scenariusze i przedsiębiorczość (red.): B. Jałowiecki, Wyd. Uniw. Warszaw, Warszawa.
Jałowiecki B., 2009: Magia miejsc [w:] Tożsamość miejsca w kontekście historycznym i współczesnym. Wyd. A. Grzegoryczyk, Warszawa: 9-13.
Jałowiecki B., Szczepański M.S., 2002: Miasto i przestrzeń w perspektywie socjolo- gicznej. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Jędrzejczyk D., 2004: Geografia humanistyczna miasta. Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa: 322s.
Golledge R.G., 2002: The nature of geographic knowledge, Annales of the Associa- tion of American Geographers, 92(1): 1-14.
Harrison S., 2005: What kind of science is physical geography? [in:] Questioning geography. Fundamental debates (eds.): N. Castree, A. Rogers, D. Sherman, Blackwell Publishing Ltd Malden-Oxford: 80-95.
Kondracki J., Geografia regionalna Polski (wyd. czwarte), wyd. PWN, Warszawa 2002.
Kondracki J., 1960: Typy krajobrazu naturalnego (środowiska geograficznego) w Pol- sce. Przegląd Geograficzny, t. 32: 1-2.
Kondracki J., 1982. Znaczenie geomorfologii w regionalizacji fizycznogeograficznej i typologii krajobrazów. Univerzita Karlova, Praha, Geomorfologicka Konference – Geomorphological Conference.
Kondracki J., Podstawy regionalizacji fizycznogeograficznej, wyd. PWN, Warszawa 1998.
Kondracki J., Richling A., 1983. Próba uporządkowania terminologii w zakresie geografii fizycznej kompleksowej. Przegl. Geogr. t. 55, z. 1.
Kostrowicki A.S., 1992: System człowiek-środowisko w świetle teorii ocen. Prace geograficzne IGiPZ PAN, 156.
Kostrowicki A.S. 1997: Przestrzeń – jej istota i zróżnicowanie, Rzeki t. 6: 125-139.,
Leszczycki S., 1972: Pojęcie czynnika przestrzeni i jego rola we współczesnej gospodarce. W: K. Secomski (red.): Elementy teorii planowania przestrzennego, PWN, Warszawa: 5-32.
Lineweaver Ch.H., Davis T.M., 2005: Misconceptions about the Big Bang, Scientific
American, No. 3 (http://www.scientificamerican.com/article/misconceptions-about-the-2005-03/, dostęp, 7.08.2014).
Lisowski A., 2003: Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka. Uniwersytet
Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa: 198. Lisowski A., 2005: Geografia jako nauka chorologiczna [w:] Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie. Podstawowe idee i koncepcje w geografii T. 1 (red.): W. Maik, Rembowska K., Suliborski A., Łódź: 25-50
Lisowski A., 2007: Przedmiot badań, funkcje i tożsamość geografii na początku XXI w. W: Geografia a przemiany współczesnego świata. Podstawowe idee i koncepcje w geografii T. 3., Bydgoszcz: 17-30.
Liszewski S., 1995: Przestrzeń turystyczna, Turyzm 5,2: 7-19.
Liszewski S., 2004: Stan dyskusji polskich geografów na temat jedności i zakresu pojęciowego współczesnej geografii (na początku XXI w.) [w:] Geografia u progu XXI w. (red.): A. Jackowski. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków: 11-26.
Maik W., 2004: Główne problemy i pojęcia w geografii [w:] Geografia u progu XXI w. (red.): A. Jackowski. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków: 27-46.
Maik W., 2005: Człowiek – przestrzeń – sacrum. Refleksje na temat turystyki i migracji pielgrzymkowych we współczesnym świecie [w:] Geografia i Sacrum (red.): B. Domański, S. Skiba, IGiGP UJ, Kraków: 307-313.
Maik W., 2007: Geografia a współczesność w świetle tradycji myśli geograficznej. [w:] Podstawowe idee i koncepcje w geografii T.3. Geografia a przemiany współczesnego świata, Wyd. Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz: 25-39.
Maik W., Rembowska K., Suliborski A. (red.), 2005: Podstawowe koncepcje w geografii T.1. Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie. Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, ss. 226.
Maik W., Rembowska K., Suliborski A. (red.), 2006: Podstawowe koncepcje w geografii T.2 Człowiek w badaniach geograficznych. Wyd. Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Maik W., Rembowska K., Suliborski A. (red.), 2007: Podstawowe koncepcje w geografii T.3. Geografia a przemiany współczesnego świata. Wyd. Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Myga-Piątek U., 1999: Rola gospodarki wodnej w przemianach krajobrazu zlewni górnej Wiercicy. Maszynopis pracy doktorskiej. WNoZ UŚ, Sosnowiec.
Myga-Piątek U., 2001: Spór o pojęcie krajobrazu w geografii i dziedzinach pokrewnych. Przegląd Geograficzny, T. 73, z. 1-2.
Myga-Piątek U., 2005: Krajobraz kulturowy w badaniach geograficznych. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 4, Sosnowiec: 40-53.
Myga-Piątek U., 2008a: Between tradition and modernity of the cultural landscape research. Discussion on methodology. Dissertations Commission of Cultural Landscape PGS, no. 9: 75-92.
Myga-Piątek U., 2012: Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i typologiczne. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Myga-Piątek U., 2014: Natural, anthropogenic and cultural landscape and attempt to define mutual relations and the scope of notion. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, nr 23: 39-56.
Ostaszewska K., 2002: Geografia krajobrazu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Ostaszewska K., 2005: Krajobraz - środowisko geograficzne – środowisko przyrodnicze [w:] Podstawowe idee i koncepcje w geografii, t.1. Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie (red.): W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski, Wyd. UMK, UŁ, ŁTN, Łódź: 162-171.
Pietras M., Myga-Piątek U., 2005: Przestrzeń prywatna – przestrzeń publiczna. O relacjach człowieka z miejscem. Prace Komisje Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 4: 78-89.
Pawłowska K., 1994: O percepcji własnego miejsca i jej skutkach czyli o swojskości architektury [w:] J. Bogdanowski (red.): O percepcji środowiska. Instytut Ekologii PAN, Zeszyty naukowe 9: 77-109.
Pawłowska K., 2001: Idea swojskości miasta. Politechnika Krakowska, Kraków. Pirveli M., 2000: Miasto polskie – zmiany zachodzące w fizjonomii w latach 90. Przestrzeń – Magazyn Planowania Przestrzennego, 11, 2: 23–29.
Pirveli M., 2008: Miasto – przestrzeń semantyczna, Zapol, Szczecin.
Plit F., 2010: Pięć nurtów badań krajobrazowych w Polsce – czy jest w nich miejsce dla krajobrazów rekreacyjnych. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 27. 327-332. Plit F., 2011a: Krajobraz kulturowy, czym jest. Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, ss. 112.
Plit F., 2011b: O niektórych nieporozumieniach związanych z badaniem krajobrazu. [w:] Koncepcje i problemy badawcze geografów (red.): K. Marciniak, K. Sikora, D. Sokołowska, Wyższa Szkoła Gospodarki Bydgoszcz.
Rembowska K., 2002: Kultura w tradycji i we współczesnych nurtach badań geograficznych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa
Richling A., 1992a: Kompleksowa geografia fizyczna. PWN, Warszawa.
Richling A., 1992b: Krajobraz w ujęciu nauk geograficznych [w:] Wybrane problemy
ekologii krajobrazu (red.): L. Ryszkowski S. Bałazy Poznań: 27-39.
Richling A., 1996: Ekologia krajobrazu jako dyscyplina jednocząca przyrodników.
Przegląd Geograficzny, t. 68, z. 1: 231-239.
Richling A., 2001: Krajobraz jako przedmiot badań ekologii krajobrazu [w:] Krajobraz
kulturowy – idee. Problemy wyzwania (red.): U. Myga-Piątek, WNoZ UŚ,
Oddz. Katowicki PTG, Sosnowiec: 138-141.
Richling A., Solon J., 2011: Ekologia krajobrazu. Wyd. 5, PWN, Warszawa.
Solon J., 2008: Typy krajobrazu kulturowego Polski. Problemy Ekologii Krajobrazu,
t. 20: 109-115.
Richling A., 1976. Analiza struktury środowiska geograficznego i nowa metoda regionalizacji fizycznogeograficznej. Rozprawy UW nr 104.
Richling A., 1985. Typologia mikroregionów fizycznogeograficznych w granicach województwa suwalskiego. Przegl. Geogr. t. 57, z. 1–2.
Richling A., 1992. Podstawy metodyczne oceny wizualnej atrakcyjności krajobrazu [w:] Metody oceny środowiska przyrodniczego. GEA 2, Warszawa – Płock – Murzynowo.
Richling A., 2006. Założenia typologii krajobrazu naturalnego Polski, [w:] A. Richling, K. Ostaszewska (red), Geografia fizyczna Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sandner J., 2019, Wybrane problemy w procesie projektowania strategii zrównoważonego rozwoju gmin, Studia Ecologiae et Bioethicae, 17, 3: 53-62, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.
Standard RWPG – Ochrona Przyrody, Krajobrazy – klasyfikacja, St. RWPG, Grupa T 58. Standard RWPG – Ochrona Przyrody, Krajobrazy – terminy i definicje, St. RWPG 5303–85, Grupa T 00.
Szlawski W., Delimitacja przestrzeni kosmicznej, http://www.stosunki.pl/?q=taxonomy/term/104, dostęp, 7.08.2014. www.fai.org/icare-records/100km-altitude-boundary-for-astronautics, dostęp 7.08.2014).
Schama S., 1995: Landscape and Memory. Knopf: 672 p.
Szponar A., 2003. Fizjografia urbanistyczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Sztumski W., 2011: Ekologia przestrzeni. Problemy ekorozwoju – Problems of sustainable development, vol. 6, no 1: 117-138.
Susskind L., 2011: Kosmiczny krajobraz. Dalej niż teoria strun, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Trojan P., 1980: Ekologia ogólna. PWN, Warszawa, wyd. 4: ss. 419.
Wilczyński W., 2003: Autonomia i jedność geografii. Studium metodologiczne, Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Wilczyński W., 2005: Ewolucja poglądów geograficznych na środowisko [w:] Geografia, jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie (red.): W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski, Zakład Geografii społecznej i Turystyki, UMK, Zakład Badań Społecznych i Regionalnych UŁ, Łódzkie Towarzystwo Nauko- we, Łódź: 73-103.
Wilczyński W., 2007: Uwagi na temat przemian współczesnego świata w świetle koncepcji geograficznego biegu dziejów i jedności geografii [w]: Geografia a przemiany współczesnego świata. Podstawowe idee i koncepcje w geografii, T. 3., Bydgoszcz: 39-55.
Włodarczyk B., 2007: Przestrzeń turystyczna, pojęcie, cechy, wymiary. Turyzm, 17/1–2: 145-158.
Włodarczyk B., 2009: Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcja, determinanty rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Wojciechowski K.H., 1986: Problemy percepcji i oceny estetycznej krajobrazu. Rozprawy Wydz. Biologii i WNoZ, UMCS, Lublin.
Wojciechowski K.H., 1994: O przydatności badań percepcji krajobrazu [w:] O percepcji środowiska, Instytut Ekologii, Oficyna Wydawnicza Zeszyt Naukowy nr 9: 109-125.
Zimmerer K., 1994: Human geography and the new ecology: the prospect and promise of integration, Annales of the Association of American Geographers 84: 108- 125.
Zioło Z., 2014: The concept of geographical space. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Folia 155. Studia Geographica V: 6-22.
W cyklu 2021/22_Z:
Balon J., Porządki przestrzenne: syntetyczna wizja krajobrazu, "Problemy Ekologii Krajobrazu" 2009, t. 23, s. 61-70. |
W cyklu 2022/23_Z:
Balon J., Porządki przestrzenne: syntetyczna wizja krajobrazu, "Problemy Ekologii Krajobrazu" 2009, t. 23, s. 61-70. |
W cyklu 2023/24_Z:
Balon J., Porządki przestrzenne: syntetyczna wizja krajobrazu, "Problemy Ekologii Krajobrazu" 2009, t. 23, s. 61-70. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagana jest podstawowa wiedza z nauk o Ziemi oraz umiejętność pozyskiwania danych przyrodniczych z Internetu. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagana jest podstawowa wiedza z nauk o Ziemi oraz umiejętność pozyskiwania danych przyrodniczych z Internetu. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagana jest podstawowa wiedza z nauk o Ziemi oraz umiejętność pozyskiwania danych przyrodniczych z platform dostępnych w internecie. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: