Metody molekularne w ekologii i ochronie przyrody WF-OB-MOL
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania metod molekularnych do zrozumienia ekologii i ewolucji dzikich gatunków oraz ich ochrony.
Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu ekologii molekularnej, zaprezentowanie metod pobierania i przechowywania prób do badań molekularnych; przedstawienie najważniejszych markerów molekularnych i ich zastosowania w badaniach ekologicznych i dotyczących ochrony przyrody.
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z wybranymi technikami i urządzeniami stosowanymi w ekologii molekularnej.
W cyklu 2023/24_L:
Wykład: Ćwiczenia |
W cyklu 2024/25_L:
Prezentuje metody pobierania i przechowywania prób do badań molekularnych. Przedstawia najważniejsze markery molekularne i ich zastosowanie w badaniach ekologicznych i dotyczących ochrony przyrody. Zapoznaje z podstawowymi technikami stosowanymi w ekologii molekularnej. Wykład: Ćwiczenia: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w wykładzie - 30
Udział w ćwiczeniach - 15
Przygotowanie do egzaminu - 30
Przygotowanie prezentacji - 15
Suma godzin 90 [90/30= 3]
Liczba ECTS 3
| W cyklu 2023/24_L: Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w wykładzie - 30
Udział w ćwiczeniach - 15
Przygotowanie do egzaminu - 30
Przygotowanie prezentacji - 15
Suma godzin 90 [90/30= 3]
Liczba ECTS 3
| W cyklu 2024/25_L: Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w wykładzie - 30
Udział w ćwiczeniach - 15
Przygotowanie do egzaminu - 30
Przygotowanie prezentacji - 15
Suma godzin 90 [90/30= 3]
Liczba ECTS 3
| W cyklu 2025/26_L: Kontakt z prowadzącym Liczba godzin
bezpośredni
- udział w zajęciach
wykład - 30 godzin
ćwiczenia - 15 godzin
- udział w zaliczeniach
poza zajęciami (egzamin) - 2 godziny
Praca własna
- przygotowanie do zajęć
przygotowanie prezentacji na wykład - 15 godzin
przygotowanie do wejściówek na ćwiczenia - 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia
(przygotowanie do egzaminu) - 20 godzin
Razem liczba godzin / ECTS 92 / 3
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW_01 (OB2_W01) - student/ka przedstawia zależności między zmianami w środowisku, zmianami w populacji a parametrami molekularnymi badanych organizmów (wykład 4-6)
EW_02 (OB2_W02) - student/ka wymienia i opisuje metody badawcze z ekologii molekularnej i ich zastosowanie w ekologii i ochronie przyrody, opisuje i identyfikuje rodzaje technik molekularnych i markerów; definiuje pojęcia z zakresu podstaw genetyki i ekologii molekularnej (wykład 1-6)
EU_01 (OB2_U06) - student/ka wykorzystuje różnorodne techniki do wykonania ćwiczeń z zakresu ekologii molekularnej według instrukcji, posługuje się różnorodnymi urządzeniami
(ćwiczenia 2-6)
Kryteria oceniania
Wykład:
Ocena końcowa stanowi średnią z dwóch ocen: z prezentacji i z testu końcowego
4,75 - 5,49 = bdb
4,50 - 4,74 = db+
3,75 - 4,49 = db
3,49 - 3,74 = dst+
2,75 - 3,49 = dst
Ocena z prezentacji artykułu związanego z tematem (oceniana będzie treść prezentacji, sposób prezentacji, umiejętność wyszukania dodatkowego materiału do prezentacji):
Ocena bdb (5) – prezentacja przygotowana wyczerpująco, zawiera wszystkie elementy publikacji i najważniejsze treści, uzupełniona zdjęciami i wykresami, mówiona
Ocena db (4) – prezentacja przygotowana poprawnie merytorycznie, brak równowagi między tekstem a oprawą graficzną, większość tekstu czytana
Ocena dst (3) – błędy merytoryczne, brak niektórych ważnych informacji z publikacji, przeczytana
Ocena z testu wiedzy:
Test wiedzy - głównie pytania wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, kilka pytań otwartych oraz kilka pytań dotyczących zagadnień z prezentacji
Suma punktów z testu powyżej 51 % zalicza test.
od 51,1-55,0% - 2,5
od 55,1-60,0% - 2,75
od 60,1-65,0% - 3
od 65,1-70,0% - 3,5
od 70,1-75,0% - 3,75
od 75,1-80,0% - 4
od 80,1- 85,0% - 4,5
od 85,1-90% - 4,75
>90,1% - 5
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń, wygłoszenie i zaliczenie prezentacji artykułu oraz obecność na przynajmniej połowie wykładów.
Obecność na wykładzie będzie sprawdzana.
Ćwiczenia:
Ocena końcowa: średnia ocena z trzech wejściówek/testów wiedzy z ćwiczeń
4,75 - 5,49 = bdb
4,50 - 4,74 = db+
3,75 - 4,49 = db
3,49 - 3,74 = dst+
2,75 - 3,49 = dst
ocena z wejściówki dotyczącej ćwiczeń (5 pytań wielokrotnego wyboru/otwartych).
3 prawidłowe odpowiedzi – 3
4 prawidłowe odpowiedzi - 4
5 prawidłowych odpowiedzi - 5
Istotne będzie stosowania się do zasad BHP podczas zajęć. Dopuszczalna 1 nieobecność na zajęciach (usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona). Zaliczenie ćwiczeń dopuszcza do egzaminu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Freeland J. R. 2021. Ekologia molekularna. PWN, Warszawa (lub starsze) – wybrane rozdziały
2. M. Pilot, R. Rutkowski, A. Malewska, T. Malewski 2005. Zastosowanie metod molekularnych w badaniach ekologicznych. Muzeum i Instytut Zoologii PAN, Warszawa (skany wybranych rozdziałów umieszczone w Moodle) oraz instrukcje przygotowane przez wykładowcę
3. Artykuły w języku angielskim z zakresu ekologii molekularnej (zastosowanie metod w ekologii i ochronie przyrody) – wysłane przez wykładowcę w formie pdf w zależności od wylosowanego zagadnienia na prezentację
Literatura uzupełniająca:
Bukacińska M., Bukaciński D., Epplen J.T., Sauer K.P., Lubjuhn T. 1998. Low frequency of extra-pair paternity in Common Gulls (Larus canus) as revealed by DNA fingerprinting. J. Ornithol. 139: 413-420
Bukaciński D., Bukacińska M., Lubjuhn T. 2000. Adoption of chicks and the level of relatedness in common gull, Larus canus colonies: DNA fingerprinting analyses. Anim. Behav. 59: 289-299
Bukaciński D., Bukacińska M., Buczyński A. 2020. Offspring Sex Ratio in the First and Replacement Clutches of the Mew Gulls (Larus canus): Breeding Tactics in the Riverine Population of a Sexually Size-dimorphic Bird. Waterbirds 43 (2): 174-185
Winter P. C., G.I. Hickey, H.L. Fletcher 2006. Krótkie wykłady. Genetyka. PWN, Warszawa
Turner P. C., A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White 2007. Krótkie wykłady. Biologia molekularna. PWN, Warszawa
Avise J. C. 2004. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Futuyma D. J. 2005. Ewolucja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
W cyklu 2023/24_L:
1. J. R. Freeland 2008. Ekologia molekularna. PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca: Artykuły w języku angielskim z zakresu ekologii molekularnej (zastosowanie metod w ekologii i ochronie przyrody) – podane przez wykładowcę w trakcie wykładu |
W cyklu 2024/25_L:
Wybrane rozdziały z: Literatura uzupełniająca: Artykuły w języku angielskim z zakresu ekologii molekularnej (zastosowanie metod w ekologii i ochronie przyrody) – podane przez wykładowcę w trakcie wykładu |
W cyklu 2025/26_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: