Pracownia licencjacka: fauna środowisk wodnych i błotnych WF-OB-LFS
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40345 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40347 (w cyklu 2023/24_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=46032 (w cyklu 2024/25_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=45978 (w cyklu 2024/25_L)
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych
Przedstawienie podstawowych zasad przygotowania prac dyplomowych
Zasady prezentacji wyników naukowych: plakat, prezentacja multimadialna, manuskrypt
Zakres tematyki:
Krajowe bezkręgowce wodne rzek, stawów i jezior
Krajowe bezkręgowce wodne mokrych łąk, torfowisk
Typy środowisk w dolinach rzek: grąd, ols, starorzecze, urwiste brzegi, wyspy w korycie
Krajowe ryby wód stojących i wolno-płynących
Krajowe ryby potoków, rzek, wód słonawych i słonych
Znaczenie dolin i koryt rzek jako miejsc rozrodu, odpoczynku, żerowania i szlaku wędrówki. Funkcja korytarza ekologicznego
Fauna nizinnych, roztokowych rzek i starorzeczy
Fauna nadrzecznych olsów i łęgów
Fauna wód stojących i wolno-płynących: znaczenie siedliska jako miejsca rozrodu, wędrówki, odpoczynku i żerowania dla krajowych gatunków rzadkich i zagrożonych wyginięciem
Płazy krajowe
Zagrożone bezkręgowce wodne i błotne świata
Zagrożone gatunki ryb i płazów świata
Gady, ptaki, ssaki: przegląd krajowych gatunków pospolitych i zagrożonych
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych Zakres tematów - semestr zimowy: |
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych Przedstawienie podstawowych zasad przygotowania prac dyplomowych Przedstawienie podstawowych zasad przygotowania prac dyplomowych |
W cyklu 2024/25_L:
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych Przedstawienie podstawowych zasad przygotowania prac dyplomowych Przedstawienie podstawowych zasad przygotowania prac dyplomowych |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w seminarium 30
Przygotowanie prezentacji 10
przygotowanie do quizów 40
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2023/24_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 10
przygotowanie do quizów 40
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2024/25_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w seminarium 30
Przygotowanie prezentacji 10
przygotowanie do quizów 40
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2024/25_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 10
przygotowanie do quizów 40
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza.
EK 1 - student rozumie i wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za rozmieszczenie i różnorodność fauny wodnej i błotnej; interpretuje znaczenie różnych czynników wpływających na status wybranych gatunków; rozpoznaje i charakteryzuje faunę wybranych typów obszarów wodnych i błotnych; identyfikuje, klasyfikuje i analizuje zakłócenia i zagrożenia wpływające na rozmieszczenie fauny wodno-błotnej i jej różnorodność; student prezentuje formy działań ochronnych dla ginących kręgowców i bezkręgowców wodnych i błotnych
EK2 - student zna narzędzia statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych
Umiejętności:
EK 3 – student korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł
EK 4 – w pracy badawczej (terenowej) student interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski
EK 5 - student stawia hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń dla fauny
Kompetencje:
EK 6 - student zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
EK 7 - student wykazuje ostrożność i krytycyzm w trakcie studiowania i przekazywania informacji z zakresu ekologii zwierząt terenów wodnych i błotnych, zasięgniętych z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach
EK 8 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne w języku polskim i angielskim
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
Oceny z prezentacji multimedialnych związanych z (1) tematem przedmiotu i (2) pracą dyplomową. Oceniane są: forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji, umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji
Oceny z quizów z rozpoznawania fauny wodnej i błotnej różnych gromad zwierząt. Sposób oceniania: < 51% pkt z quizu – ocena 2; 51,1-55,0% - ocena 2+; 55,1-60,0% - ocena 3-; 60,1-65,0% - ocena 3; 65,1-70,0% - ocena 3+; 70,1-74,9% - ocena 4-; 75,0-80,0% - ocena 4; 80,1-85,0% - ocena 4+; 85,1-90% - ocena 5-; > 90% - ocena 5
w semestrze letnim jest średnią arytmetyczną ocen z prezentacji i średniej z ocen z quizów. Do zaliczenia konieczne jest zaliczenie przynajmniej na ocenę dostateczną zarówno quizów, jak i prezentacji
Nieobecność na zajęciach obniża ocenę końcową zgodnie z zasadą: za trzecią i każdą kolejną nieobecność ocena semestralna obniżana jest o 0,5 stopnia; 6 i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie seminarium.
Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji).
Liczba nieobecności i spóźnień.
Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć.
Literatura
Literatura problemowa:
Dobrowolski K.A., Lewandowski K. (red.) Ochrona środowisk wodnych i błotnych w Polsce IE PAN, Dziekanów Leśny 1988
Dombrowski A., Głowacki Z., Jakubowski W. i in. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Bugu. Stan – Zagrożenia- Ochrona. IUCN, Warszawa 2002
Gacka-Grzesikiewiecz E. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Wisły. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995
Głowaciński Z. (red.) Polska czerwona księga zwierząt PWRiL Warszawa 2001
Jankowski W., Świerkosz K. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Odry. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995
Kot H. i Dombrowski A.(red.) Strategia ochrony Fauny na Nizinie Mazowieckiej. MTOF, Siedlce 201
Krogulec J. (red.) Ptaki łąk i mokradeł Polski. Stan populacji, zagrożenia i perspektywy ochrony. IUCN, Warszawa 1998
Nowicki M., Sitnicki S. Ochrona środowiska w praktyce. EkoFundusz, Warszawa 2007
Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny (tomy 1-6) http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php
Sidło P.O., Błaszkowska B., Chylarecki P. Ostoje ptaków o randze europejskiej w Polsce. OTOP, Warszawa 2004
Bukaciński D. 2015. Strategia czynnej ochrony zagrożonej awifauny wysp środkowej Wisły: podręcznik najlepszych praktyk. OTOP, Marki, 57 s.
Bukaciński D., Keller M., Buczyński A., Bukacińska M. 2017. Awifauna lęgowa koryta środkowej Wisły w roku 2009 - zmiany liczebności i rozmieszczenia w ciągu ostatnich 36 lat. W: Keller M., Kot H., Dombrowski A., Rowiński P., Chmielewski S., Bukaciński D (red) Ptaki środkowej Wisły, M-STO, Pionki, ss.97-127
Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych:
Blab J., Vogel H. Płazy i gady Europy Środkowej. Multico. Warszawa 1999
Dzwonkowski R. Poznajemy owady. MULTICO. Warszawa. 2007
Gerstmeier R., Romig T. Przewodnik. Słodkowodne ryby Europy. Multico. Warszawa 2002
Hecker F., Hecker H. Atlas Ptaków. Poradnik Obserwatora.RM 2011
Hereczek A. Gorczyca J. Płazy i gady Polski. Wyd. Kubiak. Warszawa 2004
Hutchinson M. Gady i Płazy. Mały przewodnik. Arkady 2007
Jonsson L. Ptaki Europy i Obszaru Śródziemnomorskiego. Wyd. Muza. Warszawa 2006
Polska. Gady, Płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010
Polska. Owady i inne bezkręgowce. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010
Polska. Ssaki. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010
Rudnicki A. Atlas. Ryby wód polskich. Warszawa 1989
Sielezniew, M., Dziekańska, I. Motyle dzienne. MULTICO. Warszawa. 2010
Stichmann w., Kretzschmar E. Spotkania z przyrodą. Zwierzęta. Multico. Warszawa 2006
Trepka A.Ilustrowana Encyklopedia Gadów. Wyd. Arystoteles. Warszawa 2007
Trepka A. Ilustrowana Encyklopedia Płazów. Wyd. Arystoteles. Warszawa 2007
Zahradnik J. Przewodnik owady. Multico. Warszawa 1996
Wąsik S. Ssaki Polski od Ado Ż. MULTICO. Warszawa. 2011
Wąsowski R., Penkowski A. Ślimaki i małże Polski. MULTICO. Warszawa. 2003
oraz sprawdzone źródła internetowe
Źródła dodatkowe:
Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii oraz ochrony przyrody w zależności od wybranego tematu pracy licencjackiej - dostępne w bibliotece internetowej
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura problemowa: Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych: Źródła dodatkowe: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura problemowa: Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych: Źródła dodatkowe: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura problemowa: Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych: Źródła dodatkowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: