Pracownia licencjacka: fauna środowisk wodnych i błotnych WF-OB-LFS
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40345 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40347 (w cyklu 2023/24_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=46032 (w cyklu 2024/25_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=45978 (w cyklu 2024/25_L)
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych
Zakres tematów - semestr zimowy:
1-3. Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie podstawowych zasad przygotowania prac dyplomowych
4-8. Gady, ptaki, ssaki: przegląd krajowych gatunków pospolitych i zagrożonych, quizy sprawdzające
9-15. Poszukiwanie i gromadzenie literatury do pracy dyplomowej; multimedialna prezentacja konspektów prac dyplomowej oraz konsultacje szczegółowe dotyczące prac
Zakres tematów - semestr letni
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie zasad, wymagań i oczekiwań; Wybór tematyki planowanej pracy dyplomowej
2. Zasady prezentacji wyników naukowych: plakat, prezentacja multimadialna, manuskrypt
3. Krajowe bezkręgowce wodne rzek, stawów i jezior
4. Krajowe bezkręgowce wodne mokrych łąk, torfowisk
5. Typy środowisk w dolinach rzek: grąd, ols, starorzecze, urwiste brzegi, wyspy w korycie
6. Krajowe ryby wód stojących i wolno-płynących
7. Krajowe ryby potoków, rzek, wód słonawych i słonych
8. Znaczenie dolin i koryt rzek jako miejsc rozrodu, odpoczynku, żerowania i szlaku wędrówki. Funkcja korytarza ekologicznego
9. Fauna nizinnych, roztokowych rzek i starorzeczy
10. Fauna nadrzecznych olsów i łęgów
11. Fauna wód stojących i wolno-płynących: znaczenie siedliska jako miejsca rozrodu, wędrówki, odpoczynku i żerowania dla krajowych gatunków rzadkich i zagrożonych wyginięciem
12. Płazy krajowe
13. Zagrożone bezkręgowce wodne i błotne świata
14. Zagrożone gatunki ryb i płazów świata
15. Podsumowanie dotychczasowych zajęć, quizy poprawkowe
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych Zakres tematów - semestr zimowy: |
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych Zakres tematów - semestr zimowy: |
W cyklu 2024/25_L:
Przedmiot umożliwia poznanie wartości przyrodniczej siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w seminarium 30
Przygotowanie prezentacji 10
przygotowanie do quizów 40
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2023/24_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 10
przygotowanie do quizów 40
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2024/25_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w seminarium 30
Przygotowanie prezentacji 10
przygotowanie do quizów 40
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2024/25_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 10
przygotowanie do quizów 40
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza.
EK 1 - student rozumie i wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za rozmieszczenie i różnorodność fauny wodnej i błotnej; interpretuje znaczenie różnych czynników wpływających na status wybranych gatunków
EK 2 – student rozpoznaje i charakteryzuje faunę wybranych typów obszarów wodnych i błotnych
EK 3 - student identyfikuje, klasyfikuje i analizuje zakłócenia i zagrożenia wpływające na rozmieszczenie fauny wodno-błotnej i jej różnorodność; student prezentuje formy działań ochronnych dla ginących kręgowców i bezkręgowców wodnych i błotnych
Umiejętności:
EK 4 – student użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji
EK 5 - student korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł
EK 6 – student stawia hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń
EK 7 – student potrafi przygotować ustną prezentację szczegółowych zagadnień z zakresu ekologii zwierząt obszarów wodno-błotnych oraz uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego
Kompetencje:
EK 8 - student zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
EK 9 - student wykazuje ostrożność i krytycyzm w trakcie studiowania i przekazywania informacji z zakresu ekologii zwierząt terenów wodnych i błotnych, zasięgniętych z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach
EK 10 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne w języku polskim i angielskim
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
na ocenę 2 (ndst.)
EK 1 - student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić znaczenia czynników odpowiedzialnych za rozmieszczenie i różnorodność fauny wodnej i błotnej; nie potrafi zinterpretować znaczenia różnych czynników wpływających na status wybranych gatunków
EK 2 – student ma problem z rozpoznaniem i charakteryzowaniem fauny wybranych typów obszarów wodnych i błotnych
EK 3 - student nie potrafi poprawnie zidentyfikować, sklasyfikować i przeanalizować zakłóceń i zagrożeń wpływających na rozmieszczenie fauny wodnej i błotnej i jej różnorodność; student nie potrafi zaprezentować form działań ochronnych dla ginących kręgowców i bezkręgowców wodnych i błotnych
na ocenę 3 (dst.)
EK1 - student poprawnie rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie niektórych czynników odpowiedzialnych za rozmieszczenie i różnorodność fauny wodnej i błotnej; poprawnie interpretuje znaczenie niektórych czynników wpływających na status wybranych gatunków.
EK2 – student poprawnie rozpoznaje i charakteryzuje faunę wybranych typów obszarów wodnych i błotnych
EK3 – student poprawnie identyfikuje i klasyfikuje niektóre zakłócenia i zagrożenia wpływające na rozmieszczenie fauny wodnej i błotnej i jej różnorodność, ale ma problemy z poprawną analizą przyczyn ich występowania i nie wie jak można im zapobiegać; student potrafi wymienić jedynie w podstawowym zakresie formy działań ochronnych dla ginących kręgowców i bezkręgowców wodnych i błotnych
na ocenę 4 (db.)
EK1 - student rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie większości czynników odpowiedzialnych za rozmieszczenie i różnorodność fauny wodnej i błotnej; dobrze interpretuje znaczenie różnych czynników wpływających na status wybranych gatunków
EK2 – student poprawnie rozpoznaje i charakteryzuje większość gatunków fauny wybranych typów obszarów wodnych i błotnych
EK3 - student identyfikuje, klasyfikuje i prawidłowo analizuje zakłócenia i zagrożenia wpływające na rozmieszczenie fauny wodnej i błotnej i jej różnorodność, zna niektóre sposoby zapobiegania tym zakłóceniom; student potrafi wymienić większość form działań ochronnych dla ginących kręgowców i bezkręgowców wodnych i błotnych
na ocenę 5 (bdb.)
EK1 - student doskonale rozumie i wyczerpująco wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za rozmieszczenie i różnorodność fauny wodnej i błotnej; wyczerpująco interpretuje znaczenie różnych czynników wpływających na status wybranych gatunków
EK2 – student bardzo dobrze rozpoznaje i charakteryzuje większość gatunków fauny wybranych typów obszarów wodnych i błotnych
EK3 - student trafnie identyfikuje, klasyfikuje i wyczerpująco analizuje zakłócenia i zagrożenia wpływające na rozmieszczenie fauny wodnej i błotnej i jej różnorodność i wie jak im zapobiegać; student wymienia i omawia wyczerpująco formy działań ochronnych dla ginących kręgowców i bezkręgowców wodnych i błotnych
Umiejętności (EK 4-7)
na ocenę 2 (ndst.):
EK4 – student nie potrafi korzystać z komputera i stosownego oprogramowania w zakresie koniecznym do wyszukiwania ważnych informacji i sporządzania prezentacji, potrafi komunikować się za pomocą komputera
EK5 - student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe), nie potrafi prowadzić analizy, syntezy, podsumowania, krytycznej oceny i poprawnego wnioskowania na podstawie źródeł
EK6 – student nie potrafi postawić poprawnej hipotezy dotyczącej przyczyn zaistniałych zagrożeń
EK7 – student nie potrafi przygotować w poprawny sposób ustnej prezentacji dotyczącej zagadnień z zakresu biologii, ekologii i ochrony fauny wodnej i błotnej; student nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego
na ocenę 3 (dst.):
EK4 – student zazwyczaj poprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji
EK5 - student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi podsumowania, ma jednak problem z poprawną analizą, a zwłaszcza wnioskowaniem na podstawie źródeł
EK6 – student próbuje stawiać hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, zazwyczaj jednak budzą one wątpliwości logiczne i merytoryczne (związki przyczynowo-skutkowe)
EK7 – student potrafi przygotować poprawną ustną prezentację dotyczącą biologii, ekologii i ochrony fauny wodnej i błotnej, nie uczestniczy jednak w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego, posługuje się językiem potocznym i nieprecyzyjnym
na ocenę 4 (db.):
EK4 – student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji, choć nie zawsze właściwie dobiera źródła
EK5 - student potrafi korzystać z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim w zakresie podstawowym (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł
EK6 – student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń
EK7 – student potrafi przygotować samodzielnie ustną prezentację dotyczącą biologii, ekologii i ochrony fauny wodnej i błotnej oraz stara się uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji. Brakuje mu biegłości w wykorzystaniu języka naukowego.
na ocenę 5 (bdb.):
EK4 – student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania właściwych informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji
EK5 - student swobodnie korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) doskonale prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny ; prowadzone przez studenta wnioskowania na podstawie znalezionych źródeł jest wnikliwe i kreatywne
EK6 – student stawia prawidłowe hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, potrafi znaleźć potencjalne rozwiązania
EK7 – student potrafi przygotować samodzielną ustną prezentację dotyczącą biologii, ekologii i ochrony fauny wodnej i błotnej; student aktywnie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego
Kompetencje (EK 8-10)
na ocenę 2 (ndst.):
EK 8 - student nie zna zakresu posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się.
EK 9 - student nie wykazuje ostrożności i krytycyzmu w trakcie studiowania i przekazywania informacji z zakresu ekologii zwierząt terenów wodnych i błotnych, zasięgniętych z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach; student nie docenia uwag i komentarzy kolegów, brak mu otwartości i kreatywności w wyrażaniu własnych opinii, często się spóźnia i/lub nagminnie opuszcza zajęcia
EK 10 - student nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych, w efekcie nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł. Ma trudności z czytaniem ze zrozumieniem tekstów ogólnych i specjalistycznych w języku polskim i angielskim
na ocenę 3 (dst.):
EK 8 - student nie zawsze zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, często nie widzi potrzeby ciągłego dokształcania się
EK 9 - Student nie dba aktywnie o rzetelność i wiarygodność w trakcie studiowania i przekazywania informacji z zakresu ekologii zwierząt terenów wodnych i błotnych, zasięgniętych z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, często jest bezkrytyczny w stosunku do informacji uzyskiwanych z literatury i Internetu, zazwyczaj nie bierze udziału w dyskusji; studentowi trudno jest docenić uwagi i komentarze kolegów; nie przestrzega punktualności, jest mało sumienny
EK 10 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych, ale aktywnie nie pracuje w tym kierunku - w efekcie ma problem z samodzielnym wykorzystywaniem w tym celu dostępnych mu źródeł. Zazwyczaj potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne, ale jedynie w języku polskim.
na ocenę 4 (db.):
EK 8 - student zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
EK 9 - student zazwyczaj wykazuje ostrożność i krytycyzm w trakcie studiowania i przekazywania informacji z zakresu ekologii zwierząt terenów wodnych i błotnych, zasięgniętych z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach; student docenia uwagi i komentarze kolegów; stara się dyskutować w sposób otwarty i kreatywny; jest punktualny, a zajęcia opuszcza rzadko.
EK 10 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła; student zazwyczaj nie ma problemów z czytaniem ze zrozumieniem tekstów ogólnych i specjalistycznych tak w języku polskim jak i angielskim.
na ocenę 5 (bdb.):
EK 8 - student bardzo dobrze zna zakres i wartość posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; student z entuzjazmem podejmuje się wykonania zadań zaplanowanych na zajęciach
EK 9 - student zawsze wykazuje ostrożność i krytycyzm w trakcie studiowania i przekazywania informacji z zakresu ekologii zwierząt terenów wodnych i błotnych, zasięgniętych z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach; student potrafi w pełni docenić uwagi i komentarze kolegów, korzystając z nich przy kolejnych działaniach. Jest otwarty, wnikliwy i kreatywny w wyrażaniu własnych opinii, jest sumienny i odpowiedzialny.
EK 10 - student ustawicznie aktywnie pogłębia swoje umiejętności językowe oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła; student nie ma żadnych problemów z czytaniem ze zrozumieniem tekstów ogólnych i specjalistycznych tak w języku polskim jak i angielskim.
Literatura
Literatura problemowa:
Dobrowolski K.A., Lewandowski K. (red.) Ochrona środowisk wodnych i błotnych w Polsce IE PAN, Dziekanów Leśny 1988
Dombrowski A., Głowacki Z., Jakubowski W. i in. (red.)Korytarz ekologiczny doliny Bugu. Stan – Zagrożenia- Ochrona. IUCN, Warszawa 2002
Gacka-Grzesikiewiecz E. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Wisły. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995
Głowaciński Z. (red.) Polska czerwona księga zwierząt PWRiL Warszawa 2001
Jankowski W., Świerkosz K. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Odry. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995
Kot H. i Dombrowski A.(red.) Strategia ochrony Fauny na Nizinie Mazowieckiej. MTOF, Siedlce 201
Krogulec J. (red.) Ptaki łąk i mokradeł Polski. Stan populacji, zagrożenia i perspektywy ochrony. IUCN, Warszawa 1998
Nowicki M., Sitnicki S. Ochrona środowiska w praktyce. EkoFundusz, Warszawa 2007
Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny (tomy 1-6) http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php
Sidło P.O., Błaszkowska B., Chylarecki P. Ostoje ptaków o randze europejskiej w Polsce. OTOP, Warszawa 2004
Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych:
Blab J., Vogel H. Płazy i gady Europy Środkowej. Multico. Warszawa 1999
Dzwonkowski R. Poznajemy owady. MULTICO. Warszawa. 2007
Gerstmeier R., Romig T. Przewodnik. Słodkowodne ryby Europy. Multico. Warszawa 2002
Hecker F., Hecker H. Atlas Ptaków. Poradnik Obserwatora.RM 2011
Hereczek A. Gorczyca J. Płazy i gady Polski. Wyd. Kubiak. Warszawa 2004
Hutchinson M. Gady i Płazy. Mały przewodnik. Arkady 2007
Jonsson L. Ptaki Europy i Obszaru Śródziemnomorskiego. Wyd. Muza. Warszawa 2006
Polska. Gady, Płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010
Polska. Owady i inne bezkręgowce. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010
Polska. Ssaki. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010
Rudnicki A. Atlas. Ryby wód polskich. Warszawa 1989
Sielezniew, M., Dziekańska, I. Motyle dzienne. MULTICO. Warszawa. 2010
Stichmann w., Kretzschmar E. Spotkania z przyrodą. Zwierzęta. Multico. Warszawa 2006
Trepka A.Ilustrowana Encyklopedia Gadów. Wyd. Arystoteles. Warszawa 2007
Trepka A. Ilustrowana Encyklopedia Płazów. Wyd. Arystoteles. Warszawa 2007
Zahradnik J. Przewodnik owady. Multico. Warszawa 1996
Wąsik S. Ssaki Polski od Ado Ż. MULTICO. Warszawa. 2011
Wąsowski R., Penkowski A. Ślimaki i małże Polski. MULTICO. Warszawa. 2003
Źródła dodatkowe:
Czasopisma naukowe i popularnonaukowe w języku polskim i angielskim z zakresu biologii, zoologii, ekologii i ochrony: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Conservation Biology
W cyklu 2023/24_L:
Literatura problemowa: Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych: Źródła dodatkowe: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura problemowa: Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych: Źródła dodatkowe: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura problemowa: Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych: Źródła dodatkowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: