Pracownia licencjacka: biogeografia ekologiczna WF-OB-LBE
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. Mogą być prowadzone badania terenowe na wyspach wiślanych (stacja terenowa we Wróblach)
|
W cyklu 2023/24_Z:
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. 1-2. Zajęcia organizacyjne. Rodzaje publikacji naukowych: artykuł naukowy, materiałowy i przeglądowy, artykuły popularnonaukowe |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. Mogą być prowadzone badania terenowe na wyspach wiślanych (stacja terenowa we Wróblach) |
W cyklu 2024/25_L:
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. Mogą być prowadzone badania terenowe na wyspach wiślanych (stacja terenowa we Wróblach) |
W cyklu 2025/26_Z:
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. Mogą być prowadzone badania terenowe na wyspach wiślanych (stacja terenowa we Wróblach) |
W cyklu 2025/26_L:
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. Mogą być prowadzone badania terenowe na wyspach wiślanych (stacja terenowa we Wróblach) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 20
Gromadzenie literatury
i przygotowanie konspektu 30
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4 | W cyklu 2023/24_Z: b) Opis ECTS
Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 20
Gromadzenie literatury
i przygotowanie konspektu 30
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2024/25_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 20
Gromadzenie literatury
i przygotowanie konspektu 30
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4 | W cyklu 2024/25_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 20
Gromadzenie literatury
i przygotowanie konspektu 30
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2025/26_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 20
Gromadzenie literatury
i przygotowanie konspektu 30
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza.
EK1 - student rozumie i wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historyczne, jak i współczesne; interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student identyfikuje, klasyfikuje i analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność.
EK2 – student zna narzędzia statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych
2. Umiejętności:
EK3 - student korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł
EK4 – w pracy badawczej (terenowej) student interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski
3. Kompetencje:
EK5 - Zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
EK6 - student pogłębia swoje umiejętności językowe oraz samodzielnie wykorzystuje w tym celu dostępne mu źródła i narzędzia; czyta ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
Kryteria oceniania
W zależności od semestru ocena końcowa zależy od:
Semestr pierwszy (letni 2 roku): prezentacja na temat związany z pracą licencjacką Oceniana jest forma i sposób przedstawienia oraz treść prezentacji dotyczącej tematu pracy licencjackiej
Ocena bardzo dobra – prezentacja przygotowana wyczerpująco, zawiera wszystkie elementy publikacji i najważniejsze treści, uzupełniona zdjęciami i wykresami, mówiona
Ocena dobra – prezentacja przygotowana poprawnie merytorycznie, brak równowagi między tekstem a oprawą graficzną, większość tekstu czytana
Ocena dostateczna – błędy merytoryczne, brak niektórych ważnych informacji z publikacji, przeczytana
Semestr drugi (zimowy 3 roku): ocena konspektu pracy, postęp opracowania wyników, (ewentualnie zebranie bibliografii)
Oceniana jest zawartość konspektu pracy i jego zgodność z tytułem pracy; oceniana jest forma przedstawiania wyników i prawidłowość zastosowania narzędzi matematycznych i statystycznych (średnia z ocen)
Semestr trzeci (letni 3 roku): pierwsza wersja pracy dyplomowej – oceniana jest zgodność pracy z tytułem, zawartość merytoryczna, właściwa kolejność rozdziałów, zastosowanie się do zasad pisania pracy naukowej przyrodniczej, właściwe cytowanie, zawartość i forma bibliografii
Literatura
Weiner J., Wejner J.3. 2018 (lub starsze) Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. PWN Warszawa
Dostępna w bibliotece UKSW lub w otwartym dostępie literatura naukowa w zależności od tematu pracy licencjackiej
Literatura uzupełniająca:
Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Kluczowe gatunki ptaków siewkowych na środkowej Wiśle: biologia, ekologia, ochrona i występowanie. Monografie. STOP, Warszawa [6 monografii gatunkowych]
Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody dostępne w bibliotece np.: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology i inne
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura: Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology i inne |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura: |
W cyklu 2025/26_L:
Weiner J., Wejner J.3. 2018 (lub starsze) Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. PWN Warszawa Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: