Fizykochemiczne i biochemiczne metody oceny jakości gleby WF-OB-FBCH
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranymi fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student potrafi zdefiniować co to jest gleba oraz zna jej funkcja, potrafi wymienić i opisać podstawowe czynniki glebotwórcze.
2. Student potrafi wymienić i scharakteryzować główne właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby oraz podstawowe metody analityczne stosowane w badaniu właściwości fizyko-chemicznych i biologicznych gleby.
3.Student potrafi zna wpływ mikroorganizmów glebowych na żyzność gleby i ich znaczenie w procesach glebotwórczych oraz wpływ i wykorzystanie w ocenie stanu środowiska glebowego.
Umiejętności:
4. student potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym i wykonywać podstawowe czynności laboratoryjne związane z pobieraniem prób glebowych, przygotowaniem do analiz i analizami.
5. student potrafi opisać wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.
Kompetencje:
6. student dba o rzetelność i wiarygodność swoje pracy
7. Student ma świadomość ochrony jakości gleb.
ECTS:
- udział w ćwiczeniach - 15
- przygotowanie sprawozdania pisemnego z ćwiczeń i prezentacji wyników - 10
- przygotowanie do ćwiczeń (zapoznanie z instrukcjami i materiałami teoretycznymi na e-learningu) - 5
- przygotowanie do kolokwium końcowego - 10
- konsultacje - 2
SUMA GODZIN 42 [42:15 ≈ 3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
ćwiczenia laboratoryjne przeprowadzane w zespołach 2-3 osobowych lub indywidualnie według instrukcji przygotowanych przez prowadzącego ćwiczenia.
Weryfikacja:
- pisemne sprawozdanie z przeprowadzonych analiz otrzymanej próbki gleby (do wypełnienia karta pracy z przeprowadzonych analiz); oraz krótka prezentacja wyników z analizy badanej próbki gleby i ich przedstawienie innym uczestnikom zajęć (zawierająca cel przeprowadzonych analiz, zastosowane metody, otrzymane wyniki w postaci tabel i wykresów i wnioski)
- kolokwium końcowe (test jednokrotnego wyboru);
- Warunkiem koniecznym do zaliczenia ćwiczeń jest oddanie w formie pisemnej (elektronicznej) sprawozdania (karty pracy) z przeprowadzonych analiz badanej próbki gleby oraz prezentacja wyników w PowerPoint na ocenę
- Kolokwium końcowe –
Do kolokwium końcowego dopuszczone będą tylko te osoby, które oddadzą sprawozdanie i przedstawią prezentację
Punktacja i oceny za kolokwium końcowe:
30-29– 5
28-27 – 4+
26-25 – 4
24-22 – 3+
21-19 – 3
18 (60%) i mniej - 2
- Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z kolokwium (co najmniej 3) oraz z prezentacji.
Literatura
1) Mocek A. 2014. Gleboznawstwo. PWN, Warszawa.
2) Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2011. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa.
3) Karczewska A. 2008. Ochrona i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. UP, Wrocław.
4) Burges A., Raw F. 1971. Biologia gleby. PWRiL, Warszawa.
5) Błaszczyk M.K. 2014. Mikrobiologia środowisk. PWN, Warszawa.
6) Paul E.A., Clark F.E. 2000. Mikrobiologia i biochemia gleb. Wyd. UMCS, Lublin.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: