Fizykochemiczne i biochemiczne metody oceny jakości gleby WF-OB-FBCH
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranymi fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student potrafi zdefiniować co to jest gleba oraz zna jej funkcja, potrafi wymienić i opisać podstawowe czynniki glebotwórcze.
2. Student potrafi wymienić i scharakteryzować główne właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby oraz zna podstawowe metody analityczne stosowane w badaniu właściwości fizyko-chemicznych i biologicznych gleby.
3.Student zna wpływ mikroorganizmów glebowych na żyzność gleby i ich znaczenie w procesach glebotwórczych.
Umiejętności:
4. student potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym i wykonywać podstawowe czynności laboratoryjne związane z pobieraniem prób glebowych, przygotowaniem do analiz i analizami.
5. student potrafi opisać wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.
Kompetencje:
6. student dba o rzetelność i wiarygodność swoje pracy
ECTS:
- udział w ćwiczeniach - 15
- przygotowanie sprawozdania pisemnego z ćwiczeń i prezentacji wyników - 10
- przygotowanie do ćwiczeń (zapoznanie z instrukcjami i materiałami teoretycznymi na e-learningu) - 5
- przygotowanie do kolokwium końcowego - 10
- konsultacje - 2
SUMA GODZIN 42 [42:15 ≈ 3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
ćwiczenia laboratoryjne przeprowadzane w zespołach 2-3 osobowych lub indywidualnie według instrukcji przygotowanych przez prowadzącego ćwiczenia.
Weryfikacja:
- pisemne sprawozdanie z przeprowadzonych analiz otrzymanej próbki gleby (do wypełnienia karta pracy z przeprowadzonych analiz); oraz krótka prezentacja wyników z analizy badanej próbki gleby i ich przedstawienie innym uczestnikom zajęć (zawierająca cel przeprowadzonych analiz, zastosowane metody, otrzymane wyniki w postaci tabel i wykresów i wnioski)
- kolokwium końcowe (test jednokrotnego wyboru);
- Warunkiem koniecznym do zaliczenia ćwiczeń jest oddanie w formie pisemnej lub elektronicznej karty pracy z przeprowadzonych analiz badanej próbki gleby oraz prezentacja wyników w PowerPoint na ocenę
- prezentacja wyników w PowerPoint na ocenę
- Kolokwium końcowe –
Do kolokwium końcowego dopuszczone będą tylko te osoby, które oddadzą kartę pracy i przedstawią prezentację
Punktacja i oceny za kolokwium końcowe:
30-28 – 5
27-25 – 4+
24-22 – 4
21-19 – 3+
18-16 – 3
15 i mniej - 2
- Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z kolokwium (co najmniej 3) oraz z prezentacji.
Literatura
Podręczniki - wybrane rozdziały
1) Mocek A. 2014. Gleboznawstwo. PWN, Warszawa.
2) Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2011. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa.
3) Burges A., Raw F. 1971. Biologia gleby. PWRiL, Warszawa.
4) Paul E.A., Clark F.E. 2000. Mikrobiologia i biochemia gleb. Wyd. UMCS, Lublin.
Artykuły przeglądowe i naukowe w kursie na platformie Moodle
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: