Fizykochemiczne i biochemiczne metody oceny jakości gleby WF-OB-FBCH
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranymi fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego.
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
OB2_W01
Student/ka:
- definiuje co to jest gleba oraz zna jej funkcja, wymienia i opisuje podstawowe czynniki glebotwórcze.
- wymienia i scharakteryzuje główne właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby i opisuje zależności między nimi.
- opisuje wpływ mikroorganizmów na żyzność gleby i ich znaczenie w procesach glebotwórczych (Tematy 1,3).
Weryfikacja: Test wiedzy
OB2_W02
Student/ka:
- wymienia metody analityczne stosowane w badaniu właściwości fizyko-chemicznych i biologicznych gleby (Temat 2).
Weryfikacja: Test wiedzy
OB2_W16
Student/ka:
- opisuje wpływ zanieczyszczenia gleb na jej właściwości fizykochemiczne i biologiczne (Temat 1,3)
Weryfikacja: Test wiedzy
OB2_U06
Student/ka:
- obsługuje sprzęt i aparaturę badawczą i wykonuje podstawowe czynności laboratoryjne związane z pobieraniem prób glebowych, przygotowaniem do analiz i analizami (Tematy 4, 5, 6, 7, 8).
- analizuje i interpretuje wyniki badań laboratoryjnych, ocenia jakość i żyzność gleby oraz przewiduje potencjalne skutki dla produkcji rolnej i zrównoważonego rozwoju. (Tematy 4, 5, 6, 7, 8)
Weryfikacja: obserwacja , weryfikacja karty pracy, prezentacja wyników
OB2_K08
Student/ka:
- ocenia wpływ działalności człowieka na podsystem glebowy, uzasadnia potrzebę ochrony oraz zrównoważonego użytkowania gleby w kontekście bezpieczeństwa ekologicznego (Temat 8).
Weryfikacja:prezentacja wyników, dyskusja
Literatura
Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2011. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa. (lub nowsze wydania)
Myślińska E. 2016. Laboratoryjne badania gruntów i gleb.Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; (lub nowsze wydania)
Paul E.A., Clark F.E. 2000. Mikrobiologia i biochemia gleb. Wyd. UMCS, Lublin. (lub nowsze wydania)
Artykuły przeglądowe i naukowe w kursie na platformie Moodle
Literatura uzupełniajaca
Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN; (lub nowsze wydania)
Mocek A. 2016. Gleboznawstwo. PWN, Warszawa. (lub nowsze wydania )
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: