Etologia WF-OB-ETA
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7df0f7ef13ff42f0be38c36e3d105ed1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ec6c1b5c-e170-4540-9623-48c065e06078&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7df0f7ef13ff42f0be38c36e3d105ed1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec6c1b5c-e170-4540-9623-48c065e06078&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
Treść wykładu:
1. Geneza i rozwój etologii (2 godz.).
- przedetologiczny stan nauk behawioralnych
- zaczątki etologii
- etologia wyodrębnioną nauką behawioralną
2. Istota żywa jako podmiot (6 godz.).
- istota żywa w "kręgu funkcji"
- Rola zmysłów i bodźców
- prawo heterogenicznego sumowania cech bodźców
- prawo podwójnej kwantyfikacji bodźca wyzwalającego
- rola mechanizmu wyzwalającego
- rodzaje mechanizmów wyzwalających
3. Etologiczna teoria instynktu (6 godz.)
- etologiczne ujęcie popędu
- podział popędów
- emocje jako zjawiska towarzyszące popędom
- rola popędów
- wzajemne stosunki między popędami
- N. Tinbergena i K. Lorenza teoria instynktu
4. Mechanizm zachowania instynktowego (6 godz.).
- struktura zachowania instynktowego
- sztywność i plastyczność instynktu
- działania przerzutowe, ambiwalentne i przemieszczone
5. Zachowania międzyosobnicze (6 godz.).
- terytorializm
- etologiczne znaczenie terytorium
- dystans osobniczy
- rodzaje ochrony przed niebezpieczeństwem
- problematyka agresji
6. Od etologii do socjobiologii (4 godz.).
- charakterystyka zachowań społecznych
- typy społeczności zwierzęcych
- geneza socjobiologii
- tezy socjobiologii
- kontrowersje wokół socjobiologii
W cyklu 2021/22_Z:
1. Geneza i rozwój etologii (2 godz.). |
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych.
Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.
Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami.
Kryteria oceniania
Metody oceny: Kolokwium ustne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie online na platformie Teams - kod dostępu lise1cj oraz lektura.
ECTS:
udział w konwersatorium - 30
przygotowanie do konwersatorium - 10
konsultacje - 5
przygotowanie do kolokwium - 15
SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]
LICZBA ECTS – 2
Literatura
Lorenz K., 1986, Regres człowieczeństwa. tłum. A. D. Tauszyńska. Warszawa.
Lorenz K., 1972, Tak zwane zło. tłum. A. D. Tauszyńska. Warszawa.
Łepko Z., 1991, Antropologia Konrada Lorenza. w: Lubański M., Ślaga Sz. W. (red.), Z zagadnień Filozofii Przyrodoznawstwa i Filozofii Przyrody, ATK, t. XIII, Warszawa 1991, ss. 157-279.
Łepko Z., Filozoficzna relewancja etologii,"Seminare" 20(2004), ss. 221-239.
Sadowski B., 2003, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa.
Wilson E. P., 1988, O naturze ludzkiej. tłum. B. Szacka, Warszawa.
W cyklu 2021/22_Z:
Lorenz K., 1986, Regres człowieczeństwa. tłum. A. D. Tauszyńska. Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagana jest wstępna znajomość biologii, w szczególności zoologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: