Eko-prymatologia WF-OB-EPZOO
1) Taksonomia naczelnych (2g)
2) Czym jest obserwacja w naukach przyrodniczych (2g)
3) Strategie odżywcze naczelnych (4g)
3) Zachowania społeczne naczelnych (4g)
4) Zachowania rozrodcze (4h)
5) Małpy człekokształtne – goryl (4g)
6) Małpy człekokształtne: szympansy (4g)
7) Wzbogacenia społeczne (2g)
8) Wzbogacenia społeczne u wyższych naczelnych (2g)
9) Współczesne formy ochrony wielkich małp człekokształtnych (parki, ogrody zoologiczne) (2g)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi; Posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; Zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność
umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej; Tworzy krytyczne opracowania w zakresie ochrony środowiska, stosuje poprawną analizę dokumentacji; Zna metody zdobywania najnowszych informacji o środowisku i zdrowotnej; Koordynuje pracę zespołu
kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej
ECTS 3 (30h = 1ECTS)
zadanie 1: uczestnictwo w zajęciach - 30h
zadanie 2: przygotowanie dwóch wzbogaceń behawioralnych - 30h
zadanie 3: dwie aktywne obserwacje naczelnych - 30h
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone są w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym oraz Pracowni Antropologii UKSW z wykorzystaniem tablic poglądowych, prezentacji multimedialnych, map oraz odlewów kostnych naczelnych.
Weryfikacja efektów kształcenia poprzez dyskusję i pytanie w trakcie zajęć oraz prowadzenie zeszytu ćwiczeń zeszyt obserwacji.
Literatura
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam.
Fleagle J.G., 1999, Primate adaptation and evolution, Academic Press, San Diego.
Goodall J., 1974, W cieniu człowieka, PWN, Warszawa
Goodall J., 1997, Przez dziurkę od klucza, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Groves C., 2001, Primate taxonomy, Smithsonian Institution Press, Washington
Kappeler P.M., Pereira M.E., 2003, Primate life histories and socioecology, The University of Chicago Press, Chicago.
Kielan-jaworowska Z., 1070, Pochodzenie i ewolucja ssaków, Ossolineum, Wrocław.
Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Simons E.L., 1972, Primate evolution. An introduction to man’s place in nature, The MaCmillan Company, New York.
Strier K.B., 2007, Primate behavioral ecology, Allyn&Bacon, Boston.
Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: