Ekologia i ochrona ptaków WF-OB-EOP
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki.
1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków?
2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie
3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki?
4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie
5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami.
6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania
7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania
8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna)
9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety
10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze
11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna)
12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków
13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków
14. Życie w koloniach mew i rybitw
15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle
W cyklu 2022/23_Z:
1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2020/21_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie prezentacji - 30
Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2]
Liczba ECTS 2
| W cyklu 2024/25_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Praca literaturowa 40
Przygotowanie prezentacji 40
Suma godzin 110 [110/30 (25) = 4]
Liczba ECTS 4 | W cyklu 2022/23_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie prezentacji - 30
Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2]
Liczba ECTS 2
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza: EK1 - student rozumie i wyjaśnia zależności między ekologią, zachowaniem zwierząt a możliwościami i sposobami ochrony ptaków; Student opisuje metody z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; EK2 – student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony ptaków;
2. Umiejętności: EK3 – Student potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych
3. Kompetencje: EK4 – Student rozwija świadomość potrzeby ochrony gatunkowej ptaków, jako elementu bezpieczeństwa ekologicznego; EK 5 Student pogłębia umiejętności językowe oraz samodzielnie wykorzystuje źródła w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
1. Wiedza (EK 1-2):
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać metod badawczych z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków ; Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związków między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związku między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej; Student nie rozpoznaje podstawowych terminów w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków
Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi opisać niektóre metody badawcze z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków ale nie potrafi przedstawić przykładów takich zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, ale nie potrafi przedstawić przykładów wykorzystania ekologii do działań konserwatorskich; Student rozpoznaje niektóre podstawowe terminów w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, ale nie zawsze prawidłowo ich używa.
Na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać wiele metod badawczych z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; potrafi podać przykład takiej zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykład wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student dobrze rozpoznaje podstawowe terminy w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków.
Na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi opisać prezentowane metody badawcze z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student doskonale rozumie i wyjaśnia na przykładach relacje między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii ptaków a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykłady wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student doskonale rozpoznaje podstawowe terminy w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków i wykorzystuje je w przygotowaniu swoich wystąpień
2. Umiejętności (EK 3)
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi zidentyfikować słabych i mocnych strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych
Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi zidentyfikować niektóre słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych
Na ocenę 4 (db.): Student potrafi zidentyfikować wiele słabych i mocnych stron działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych
Na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych
3.Kompetencje (EK 4-5) Oceniana jest samodzielność wykorzystania źródeł w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, w tym literatury obcojęzycznej oraz świadomość ważności ochrony ptaków jako elementu środowiska przyrodniczego
Literatura
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa
2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP
3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.
Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków
W cyklu 2022/23_Z:
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
W cyklu 2024/25_Z:
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: