Ekologia i ochrona ptaków WF-OB-EOP
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki.
1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków?
2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie
3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki?
4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie
5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami.
6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania
7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania
8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna)
9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety
10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze
11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna)
12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków
13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków
14. Życie w koloniach mew i rybitw
15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle
W cyklu 2022/23_Z:
1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? |
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
EK1 Student opisuje podstawowe rodzaje zachowania się ptaków dotyczące wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; Opisuje metody badawcze z zakresu ekologii ptaków
EK2 Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące ekologii rozrodu ptaków; tłumaczy uwarunkowania ekologiczne różnych zachowań ptaków
EK 3 Student rozumie i wyjaśnia związki między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej;
EK4 Student rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków
2. Umiejętności
EK5 Student korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków;
EK6 Student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji oparte na logicznych przesłankach
EK7 Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, oraz uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody;
3. Kompetencje:
EK 8 wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do zagadnień z zakresu ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków
Opis ECTS
Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie prezentacji - 30
Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2]
Liczba ECTS 2
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
1. Wiedza (EK 1-4):
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać podstawowych rodzajów zachowania się ptaków dotyczących wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; nie potrafi opisać metod badawczych z zakresu ekologii ptaków; Student nie zna podstawowych zagadnień dotyczących ekologii rozrodu ptaków; nie potrafi wyjaśnić uwarunkowań ekologicznych różnych zachowań ptaków; Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związków między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związku między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej; Student nie rozpoznaje podstawowych terminów w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków
Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi opisać niektóre rodzaje zachowania się ptaków dotyczące wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; potrafi opisać niektóre metody badawcze z zakresu ekologii ptaków; Student zna niektóre zagadnienia dotyczące ekologii rozrodu ptaków; potrafi wyjaśnić niektóre uwarunkowania ekologiczne różnych zachowań ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków ale nie potrafi przedstawić przykładów takich zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, ale nie potrafi przedstawić przykładów wykorzystania ekologii do działań konserwatorskich; Student rozpoznaje niektóre podstawowe terminów w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, ale nie zawsze prawidłowo ich używa.
Na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać wiele rodzajów zachowania się ptaków dotyczącego wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; potrafi opisać wiele metod badawczych z zakresu ekologii ptaków; Student zna wiele zagadnień dotyczących ekologii rozrodu ptaków, ale nie potrafi podać konkretnych przykładów; potrafi wyjaśnić wiele uwarunkowań ekologicznych różnych zachowań ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; potrafi podać przykład takiej zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykład wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student dobrze rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków.
Na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi opisać wszystkie omawiane rodzaje zachowania się ptaków dotyczące wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; potrafi opisać prezentowane metody badawcze z zakresu ekologii ptaków; Student zna przedstawione na zajęciach zagadnienia dotyczące ekologii rozrodu ptaków, i potrafi podać konkretne przykłady; Student doskonale wyjaśnia uwarunkowania ekologiczne różnych zachowań ptaków; Student doskonale rozumie i wyjaśnia na przykładach relacje między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii ptaków a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykłady wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student doskonale rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków i wykorzystuje je w przygotowaniu swoich wystąpień
2.Umiejętności (EK 5-7)
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi korzystać z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków na poziomie podstawowym; Student nie potrafi stawiać poprawnych hipotez dotyczących przyczyn zaistniałych sytuacji opartych na logicznych przesłankach; Student nie umie przygotować wystąpienia ustnego z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, korzysta z niesprawdzonych źródeł, tekst omawianego artykułu jest niepoprawnie przetłumaczony; nie potrafi uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody;
Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi w ograniczonym zakresie korzystać z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków na poziomie podstawowym; Student potrafi w niektórych przypadkach stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji, oparte na logicznych przesłankach; Student poprawnie przygotowuje wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, ma jednak problemy z tłumaczeniem naukowych tekstów w języku angielskim oraz wybraniem ważnego dla prezentacji materiału; ma problemy z dyskusją z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody – często używa języka potocznego.
Na ocenę 4 (db.): Student potrafi korzystać z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków na poziomie podstawowym - popełnia czasem błędy wynikające z niedostatecznego zrozumienia; Student potrafi w większości wypadków stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji, oparte na logicznych przesłankach; Student dobrze przygotuje wystąpienia ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, prezentacja zawiera jednak błędy lub nie wykorzystuje wszystkich ważnych informacji zawartych w omawianych artykułach; w większości przypadków potrafi uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody;
Na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale korzysta z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków na poziomie podstawowym; Student bez problemu stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji, oparte na logicznych przesłankach; Student przygotowuje spójne i przemyślane wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej. Prezentacja zawiera wszystkie istotne informacje zawarte w przeczytanych artykułach, a artykuły są przetłumaczone bezbłędnie; potrafi uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody.
3.Kompetencje (EK 8) Oceniana jest rzetelność w korzystaniu z informacji oraz stopień krytycyzmu w stosunku do informacji w szczególności dostępnych w Internecie
Metody oceniania:
Ocena z prezentacji multimedialnej, streszczającej artykuł lub zagadnienie związane z tematem zajęć. Oceniana będzie forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji oraz umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji.
Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji)
Ocena końcowa wynika z oceny z prezentacji. Znacząca aktywność na zajęciach może podwyższyć końcową ocenę. Więcej niż 3 nieobecności obniżają ocenę o 1 stopień, mniej niż połowa obecności nie zalicza przedmiotu.
Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć.
Literatura
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa
2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP
3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.
Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: