Ekologia i ochrona ptaków WF-OB-EOP
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki.
Czym się zajmuje ekologia ptaków?
Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie
Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki?
Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie
Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami.
W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania
W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania
Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna)
Metody badania żerowania ptaków i ich diety
Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze
Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna)
Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków
Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków
Życie w koloniach mew i rybitw
Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle
W cyklu 2022/23_Z:
1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2020/21_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie prezentacji - 30
Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2]
Liczba ECTS 2
| W cyklu 2024/25_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Praca literaturowa 40
Przygotowanie prezentacji 40
Suma godzin 110 [110/30 (25) = 4]
Liczba ECTS 4 | W cyklu 2022/23_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie prezentacji - 30
Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2]
Liczba ECTS 2
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza: EK1 - student rozumie i wyjaśnia zależności między ekologią, zachowaniem zwierząt a możliwościami i sposobami ochrony ptaków; opisuje metody z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; EK2 – student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony ptaków;
2. Umiejętności: EK3 – Student potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych
3. Kompetencje: EK 4 - Student pogłębia umiejętności językowe oraz samodzielnie wykorzystuje źródła w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków.
Kryteria oceniania
1. Wiedza (EK 1-2):
Oceniana będzie prezentacja multimedialna wykonana przez studenta na podstawie wylosowanego artykułu z zakresu ekologii lub ochrony ptaków. Oceniana będzie forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji oraz umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji.
2. Umiejętności (EK 3)
Oceniany udział w dyskusji po wykładzie oraz prezentacjach studenckich.
3. Kompetencje (EK 4) Oceniana na podstawie prezentacji multimedialnej umiejętność samodzielnego wykorzystania różnych źródeł w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, w tym literatury obcojęzycznej
Literatura
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa (wybrane rozdziały)
2.Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing (dostępne w internecie - wybrane rozdziały)
Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Mewa siwa Larus canus W: Chylarecki P., Sikora A., Cenian Z., Chodkiewicz T. (red.) Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny. Wydanie 2. GIOŚ, Warszawa, s. 286-292.
Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków (pdf przesłane przez koordynatora przedmiotu)
np.
Gwiazda R., Bukaciński D., Neubauer G., Faber M., Betleja J., Zagalska-Neubauer M., Bukacińska M., Chylarecki P. 2011. Diet composition of the Caspian Gull (Larus cachinanns) in inland Poland: effects of breeding area, breeding stage and sympatric breeding with the Herring Gull (Larus argentatus). Ornis Fennica 88:80-89
Bukaciński D., Bukacińska M., Buczyński A. 2020. Wetland birds of middle Vistula River during breeding season: the impact of human activities on the distribution, abundance and richness of species. Studia Ecologiae et Bioethicae 18: 335-348,
W cyklu 2022/23_Z:
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: