Ekologia naczelnych WF-OB-EN
1) Taksonomia naczelnych (2g) (realizacja efektu: OB1_W05)
2) Czym jest obserwacja w naukach przyrodniczych (2g) (realizacja efektu: OB1_W11)
3) Strategie odżywcze naczelnych (4g)
3) Zachowania społeczne naczelnych (4g)
4) Zachowania rozrodcze (4h)
5) Małpy człekokształtne – goryl (4g)
6) Małpy człekokształtne: szympansy (4g)
7) Wzbogacenia społeczne i obserwacja niższych naczelnych (2g). (realizacja efektu:OB1_U01)
8) Wzbogacenia społeczne i obserwacja wyższych naczelnych (2g) (realizacja efektu:OB1_U01)
9) Współczesne formy ochrony wielkich małp człekokształtnych (parki, ogrody zoologiczne) (2g) (realizacja efektu: OB1_W09)
W cyklu 2021/22_L:
1) Taksonomia naczelnych (2g) |
W cyklu 2023/24_L:
1) Taksonomia naczelnych (2g) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: charakteryzuje poziomy organizacji życia (OB1_W05); student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi (OB1_W02); posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania (OB1_W11); zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność (OB1_W19).
umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo (OB1_U01; OB1_U07); posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej (OB1_U12); tworzy krytyczne opracowania w zakresie ochrony środowiska, stosuje poprawną analizę dokumentacji (OB1_U16).
kompetencje: jest zainteresowany promocją ochrony środowiska (OB1_K2); potrafi pracować w zespole (OB1_K04); wykazuje konieczność kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju (OB1_K08).
ECTS 2 (30h = 1ECTS)
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30h [1ECTS]
zadanie 1: przygotowanie wzbogacenia behawioralnego oraz dwóch obserwacji - 30h [1ECTS]
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone są w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym oraz Pracowni Antropologii UKSW z wykorzystaniem tablic poglądowych, prezentacji multimedialnych, map oraz odlewów kostnych naczelnych.
Weryfikacja efektów kształcenia poprzez dyskusję i pytanie w trakcie zajęć oraz prowadzenie zeszytu ćwiczeń zeszyt obserwacji.
Literatura
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam.
Fleagle J.G., 1999, Primate adaptation and evolution, Academic Press, San Diego.
Goodall J., 1974, W cieniu człowieka, PWN, Warszawa
Goodall J., 1997, Przez dziurkę od klucza, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Groves C., 2001, Primate taxonomy, Smithsonian Institution Press, Washington
Kappeler P.M., Pereira M.E., 2003, Primate life histories and socioecology, The University of Chicago Press, Chicago.
Kielan-jaworowska Z., 1070, Pochodzenie i ewolucja ssaków, Ossolineum, Wrocław.
Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Simons E.L., 1972, Primate evolution. An introduction to man’s place in nature, The MaCmillan Company, New York.
Strier K.B., 2007, Primate behavioral ecology, Allyn&Bacon, Boston.
Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.
W cyklu 2021/22_L:
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam. |
W cyklu 2023/24_L:
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam. |
W cyklu 2024/25_L:
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa wiedza z biologii i ekologii. |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa wiedza z biologii i ekologii. |
W cyklu 2024/25_L:
Podstawowa wiedza z biologii i ekologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: