Edukacja ekologiczna 1 WF-OB-EDUE1
Metody oceny: Obecność na zajęciach i aktywny udział. Zaliczenie dwóch pisemnych testów. Obowiązuje materiał przedstawiony na ćwiczeniach oraz lektura.
Treści programowe:
1. Organizacja zajęć: założenia i koncepcja edukacji ekologicznej pozaszkolnej – 1 godz.
2. Historia Pałacu w Wilanowie - etapy rozbudowy oraz jego mieszkańcy – 1 godz.
3. Historia parku i ogrodów Wilanowa – etapy urządzania parku, style zakładania ogrodów – 1 godz.
4. Hydrologia Wilanowa - prezentacja sieci hydrologicznej dzielnicy Wilanów – 1 godz.
5. Geologia i morfologia terenów wilanowskich - historia kształtowania się rzeźby tarasów wilanowskich i skarpy warszawskiej – 1 godz.
6. Flora Wilanowa – 1 godz.
7. Fauna Wilanowa – 1 godz.
8. Awifauna Wilanowa - ptaki zespołu pałacowo-parowego Wilanowa – 1 godz.
9. Zagrożenia przyrody wilanowskiej - naturalne i antropogeniczne – 1 godz.
10. Działalność edukacyjna Muzeum Pałac w Wilanowie – 2 godz.
11. Formy edukacji ekologicznej – podstawy, cele i teoria – 2 godz.
12. Wnętrza Pałacu Muzeum w Wilanowie – kolekcja, zabytki i perły Pałacu – 1 godz.
13. Omówienie i organizacja zajęć w drugim semestrze – 1 godz.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: EK_1 – identyfikuje podstawowe procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym, EK_2 – charakteryzuje wpływ człowieka na przyrodę na przykładzie Wilanowa, EK_3 – zna podstawowe gatunki roślin i zwierząt
Umiejętności: EK_4 – tworzy projekty edukacyjne, EK_5 – przedstawia proste zależności między przyrodą a działalnością człowieka
Kompetencje: EK_6 – pracuje w zespole nad projektem edukacyjnym, EK_7 – docenia rolę edukacji ekologicznej jako narzędzia w ochronie przyrody
ECTS:
udział w ćwiczeniach - 15
przygotowanie do ćwiczeń i testów - 10
konsultacje - 5
SUMA GODZIN 30 [30 : 30 (25) =1]
LICZBA ECTS - 1
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Ciołek G., Odbudowa ogrodu, Ochrona Zabytków 3(58) XV, 1962, s. 86-106.
2. Ciołek G., Ogród w Wilanowie. Badania i zagadnienia konserwatorskie, Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 1-2(1947), s. 86-129.
3. Fijałkowski W., Wilanów i zespół pałacowo-ogrodowy, Warszawa, Muzeum Narodowe, 1962.
4. Grochowski W., Flora Wilanowa i okolic, Warszawa, Bibl. Wiad. Farm, 1931.
5. Latawiec M., Praktyczne możliwości edukacji ekologicznej w kontekście programu „badacze przyrody”, Studia Ecologiae et Bioethicae tom 6/2008.
6. Lisowska M., Marconi-Betka A., Wolski P., Studium ochrony krajobrazu zespołu pałacowo-krajobrazowego Wilanowa, Krajobrazy 8(1993).
7. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta stołecznego warszawy (http://www.um.warszawa.pl)
8. Sumiński, St. M., Przewodnik zoologiczny po okolicach Warszawy, Warszawa, Wydaw. M. Arcta, 1921.
9. Światkowski M., Ochrona konserwatorska krajobrazu kulturowego – Rezerwat kulturowy w Wilanowie, Krajobrazy 9(1993).
Literatura uzupełniająca
10. Barczak T., Indykiewicz P., Fauna miasta, Bydgoszcz, Wyd. Uczelniane Art., 1998.
11. Biernacki Z., Środowisko przyrodnicze Warszawy, Warszawa, PWN, 1990.
12. Fijałkowski W., Wilanów, Warszawa, PWN, 1973.
13. Latawiec M. Działania Muzeum Pałac w Wilanowie dla zrównoważonego rozwoju, Studia Ecologiae et Bioethicae tom 6/2008.
14. Lickiewicz J., Wisła w Warszawie, Warszawa, Elipsa, 2000.
15. Luniak M., Kozłowski P., Nowicki W., Plit J., Ptaki Warszawy 1962-2000, Warszawa, PWN, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: