Dylematy ochrony środowiska WF-OB-DOS
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2a96957725046bea9edfd9bd0fb8e21%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1411a5eb-d6ae-4a7a-9941-c4015ce8757f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2a96957725046bea9edfd9bd0fb8e21%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1411a5eb-d6ae-4a7a-9941-c4015ce8757f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2a96957725046bea9edfd9bd0fb8e21%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1411a5eb-d6ae-4a7a-9941-c4015ce8757f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2a96957725046bea9edfd9bd0fb8e21%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1411a5eb-d6ae-4a7a-9941-c4015ce8757f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
Treści programowe uzależnione będą od zainteresowań studentów. Wśród omawianych dylematów poruszone zostaną problemy:
1. Ustalenia priorytetów w ochronie przyrody
2. Wartościowania przyrody
3. Wyboru między ochroną czynną i bierną
4. Ingerencji człowieka w procesy naturalne
5. Ochrony obszarów przekształconych przez człowieka
6. Sposób kształtowania prawa i jego rola w ochronie środowiska
7. Inżynierii genetycznej w ochronie przyrody
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 – student zna podstawowe konsekwencje działań prowadzonych przez człowieka w przyrodzie
EK_2 – student wymienia argumenty za i przeciw podjęciem i zaniechaniem działań ochronnych
Umiejętności:
EK_3 – student ustala kryteria podejmowanych działań ochronnych
Kompetencje:
EK_4 – student ma świadomość znaczenia podejmowanych działań ochronnych,
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
udział w konwersatorium 30 godz.
przygotowanie do zajęć 20 godz.
przygotowanie egzaminu 10 godz.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach wg skali:
15-14 = 5
13 = 4,5
12-11 = 4
10 = 3,5
9-7 = 3
6-0 = 2
(w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru)
2. ocena z egzaminu
Ocena końcowa jest średnią oceny z obecności na zajęciach i oceny z egzaminu końcowego.
Literatura
Grzegorczyk M, (red.), 2007, Integralna ochrona przyrody, Kraków.
Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z., Mirek Z. (red.), 2002, Mówić o ochronie przyrody. Zintegrowana wizja ochrony przyrody. Podręcznik dla studentów. Kraków.
Latawiec Michał, 2015, Próby uzasadnienia idei ochrony zwierząt, w: Filozofia wobec świata zwierząt, Warszawa: wyd. UKSW, ISBN 978-83-65224-85-9.
Latawiec Michał, 2016, Rozpoznawanie granic ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze, Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, 77-97.
Wohlleben P., 2016, Sekretne życie drzew, Wyd. Otwarte
http://dzikiezycie.pl
http://leopold.wilderness.net
http://www.conservationmagazine.org
http://www.nature.com/
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
W cyklu 2022/23_L:
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
W cyklu 2024/25_L:
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: