Czynna ochrona ptaków - metody i przegląd działań w terenie WF-OB-CZOG
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=20266 (w cyklu 2022/23_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=45988 (w cyklu 2024/25_L)
1. Organizacja zajęć. Co to jest aktywna ochrona gatunku? Dlaczego chronimy w Polsce gatunki ptaków gnieżdżących się na ziemi?
2. Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne
3. Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie
4. W jaki sposób planujemy aktywne działania ochronne
5. Przykłady aktywnych działań ochronnych na różnych gatunkach
6. Sposoby finansowania działań aktywnej ochrony gatunku – skąd wziąć fundusze
7. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zagrożenia środowiskowe, populacyjne i związane z działalnością człowieka
8. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody redukcji liczebności i aktywności norki amerykańskiej i lisa
9. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – neutralizacja ssaków drapieżnych jako forma ochrony lęgowisk
10. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – po co stosujemy inkubatory i drewniane atrapy jaj
11. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zwiększanie różnorodności genetycznej w koloniach
12. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – jak poprawić siedlisko gniazdowania – wypas kontrolowany i selektywna wycinka podrostu na wyspach
13. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody neutralizowania masowego wyroju meszek
14. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – na czym polega ocena bieżących efektów ekologicznych działań
15. Podsumowanie zajęć
W cyklu 2022/23_L:
1. Organizacja zajęć. Co to jest aktywna ochrona gatunku? Dlaczego chronimy w Polsce gatunki ptaków gnieżdżących się na ziemi? |
W cyklu 2024/25_L:
1. Organizacja zajęć. Co to jest aktywna ochrona gatunku? Dlaczego chronimy w Polsce gatunki ptaków gnieżdżących się na ziemi? |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
EK 1 - Student rozumie i wyjaśnia związki między ekologią, zachowaniem się zwierząt i metodami czynnej ochrony gatunków i siedlisk; potrafi wyjaśnić znaczenie i uwarunkowania aktywnych zabiegów ochronnych dla statusu gatunku i długoterminowej strategii planowania jego ochrony; student zna zasady etyczne i regulacje dotyczące prawnej i czynnej ochrony przyrody w Polsce
EK 2 - Student zna główne kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru nauk przyrodniczych, w szczególności ochrony przyrody; zna metody czynnej ochrony gatunkowej zwierząt, zwłaszcza te dotyczące lęgowych ptaków siewkowych;
EK 3 - Student identyfikuje i analizuje realne i potencjalne zagrożenia dla zwierząt mających podlegać czynnej ochronie
2. Umiejętności
EK 4 - Student korzysta z literatury, Internetu i innych informacji źródłowych w sposób krytyczny; sporządza proste raporty na podstawia zebranych danych; student użytkuje komputer w zakresie koniecznym do przygotowania analiz i prezentacji uzyskanych wyników; Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej; student interpretuje tekst naukowy; potrafi pracować w zespole, posiada umiejętność krytycznej i kreatywnej oceny oraz weryfikacji przedstawianych prezentacji
EK 5 - Student wykonuje i opisuje proste zadania badawcze w terenie indywidualnie i zespołowo; student potrafi określić zagrożenia środowiskowe,
EK 6 - Student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn obserwowanych zjawisk; student potrafi wybrać i zastosować poznane techniki czynnej ochrony do ochrony wybranego gatunku
3. Kompetencje:
EK 7 - Student doskonali swoje umiejętności zawodowe w pracy terenowej; dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy; student jest odpowiedzialny, w sposób etyczny podchodzi do chronionego gatunku, stosuje się do zasad obowiązujących na zajęciach również w zakresie bezpieczeństwa pracy w terenie
EK 8 - Student podejmując pracę w terenie a także przygotowanie prezentacji multimedialnej wykazuje inicjatywę i samodzielność; efektywnie pracuje w zespole
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3)
Na ocenę 2 (ndst.)
EK 1 - Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związków między ekologią, zachowaniem się zwierząt oraz możliwościami i formami czynnej ochrony gatunków i siedlisk ; nie potrafi wyjaśnić znaczenia czynnej ochrony dla zmian statusu gatunku, w kontekście planowania jego ochrony; student nie zna zasad etycznych i regulacji dotyczących prawnej i czynnej ochrony przyrody w Polsce;
EK 2 - Student nie zna głównych kategorii pojęciowych i terminologii z obszaru nauk przyrodniczych, w szczególności ochrony przyrody; Student nie zna metod czynnej ochrony zwierząt i ich siedlisk;
EK 3 student nie identyfikuje oraz nie analizuje realnych i potencjalnych zagrożeń dla zwierząt mających podlegać czynnej ochronie
Na ocenę 3 (dst.)
EK 1 – Student wie, że istnieje związek między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony, ale nie potrafi podać przykładów; nie potrafi wyjaśnić znaczenia i uwarunkowań czynnych działań ochronnych dla statusu gatunku w kontekście planowania jego ochrony; student zna jedynie fragmentarycznie zasady etyczne i regulacje dotyczące prawnej i czynnej ochrony przyrody w Polsce;
EK 2 - Student zna niektóre metody czynnej ochrony gatunkowej i siedlisk; nie potrafi przytoczyć przykładów ich zastosowania;
EK 3 - Student ma trudności z identyfikacją i analizą realnych i potencjalnych zagrożeń dla zwierząt mających podlegać czynnej ochronie.
Na ocenę 4 (db.)
EK 1 - Student wie, że istnieje związek między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz uwarunkowaniami metod ochrony; potrafi wyjaśnić znaczenie działań ochronnych dla zmian statutu gatunku w kontekście planowania strategii jego ochrony, ale nie potrafi podać przykładów takich zależności z literatury; student zna zasady etyczne i większość regulacji dotyczących prawnej i czynnej ochrony przyrody w Polsce
EK 2 – Student zna większość kategorii pojęciowych i terminologię z obszaru nauk przyrodniczych; Student zna większość metod czynnej ochrony gatunkowej wybranych grup zwierząt i potrafi przytoczyć przykłady ich zastosowania;
EK 3 - Student zazwyczaj nie ma trudności z identyfikacją i analizą realnych i potencjalnych zagrożeń dla zwierząt mających podlegać czynnej ochronie
Na ocenę 5 (bdb.)
EK 1 – Student doskonale rozumie i wyjaśnia relacje między ekologią, zachowaniem się zwierząt oraz możliwościami i uwarunkowaniami metod czynnej ochrony; potrafi wnikliwie wyjaśnić znaczenie działań ochronnych dla zmian statusu gatunku w kontekście planowania strategii jego ochrony oraz podać przykłady z literatury takich relacji; student bardzo dobrze zna zasady etyczne i regulacje dotyczące prawnej i czynnej ochrony przyrody w Polsce;
EK 2 - Student zna kategorie pojęciowych i terminologię z obszaru nauk przyrodniczych, w szczególności ochrony przyrody; Student bardzo dobrze zna metody czynnych zabiegów ochronnych dla wybranych grup zwierząt; potrafi podać wiele przykładów;
EK 3 - Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje realne i potencjalne zagrożenia dla zwierząt mających podlegać czynnej ochronie
Umiejętności (EK 4-6)
Na ocenę 2 (ndst.):
EK 4 – Student bezkrytycznie korzysta z literatury, Internetu i innych informacji źródłowych na zadany temat; student nie potrafi wykorzystać komputera w zakresie koniecznym do przygotowania analiz i prezentacji uzyskanych wyników; nie potrafi sporządzić prostego raportu na podstawie zebranych danych; Student nie umie przygotować wystąpienia ustnego z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, korzysta z niesprawdzonych źródeł, tekst omawianego artykułu jest niepoprawnie przetłumaczony; student nie potrafi właściwie zinterpretować tekstu naukowego, nie potrafi pracować w zespole, nie posiada umiejętności krytycznej i kreatywnej oceny oaz weryfikacji przedstawianych prezentacji;
EK 5 - Student nie potrafi wykonać i opisać prostych zadań badawczych indywidualnie (zespołowo); nie potrafi określić zagrożeń środowiskowych,
EK 6 – Student nie potrafi stawiać poprawnych hipotez dotyczących przyczyn obserwowanych zjawisk; student nie potrafi wybrać i zastosować właściwych zabiegów czynnej ochrony do ochrony wybranego gatunku
Na ocenę 3 (dst.):
EK 4 – Student często bezkrytycznie korzysta z literatury, Internetu i innych informacji źródłowych na zadany temat; ma trudności z wykorzystaniem komputera w zakresie koniecznym do przygotowania analiz i prezentacji uzyskanych wyników; Student poprawnie sporządza proste raporty na podstawia zebranych danych, nie potrafi jednak wyciągnąć prawidłowych wniosków, a strona graficzna raportu pozostawia wiele do życzenia; Student poprawnie przygotowuje wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, ma jednak problemy z tłumaczeniem naukowych tekstów w języku angielskim oraz wybraniem ważnego dla prezentacji materiału; student ma trudności z poprawną interpretacją tekstu naukowego, nie posiada umiejętności krytycznej i kreatywnej oceny oaz weryfikacji przedstawianych prezentacji, nie zawsze dobrze współpracuje w zespole
EK 5 - Student potrafi poprawnie wykonać indywidualnie i zespołowo proste zadania badawcze, ale ma problem z prawidłowym ich opisaniem; student ma trudności z realną oceną zagrożeń środowiskowych
EK 6 – Student ma problem z postawieniem poprawnych hipotez dotyczących przyczyn obserwowanych zjawisk; student w większości sytuacji nie potrafi wybrać i zastosować właściwych zabiegów czynnej ochrony do ochrony wybranego gatunku
Na ocenę 4 (db.):
EK 4 – Student czasami bezkrytycznie korzysta z literatury, Internetu i innych informacji źródłowych na zadany temat; nie wykorzystuje w pełni komputera w do przygotowania analiz i prezentacji uzyskanych wyników; Student sporządza proste raporty na podstawia zebranych danych; wyciąga prawidłowe wnioski, ale strona graficzna raportu jest uboga; Student dobrze przygotuje wystąpienia ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, prezentacja zawiera jednak błędy lub nie wykorzystuje wszystkich ważnych informacji zawartych w omawianych artykułach; student zazwyczaj nie ma trudności z poprawną interpretacją tekstu naukowego, nie zawsze jednak jest w stanie dokonać kreatywnej oceny i weryfikacji przedstawianych prezentacji
EK 5 - Student dobrze wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie (zespołowo); student potrafi określić zagrożenia środowiskowe
EK 6 – Student zazwyczaj stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn obserwowanych zjawisk, ale nie zawsze potrafi wybrać i zastosować poznane techniki czynnej ochrony do ochrony wybranego gatunku
Na ocenę 5 (bdb.):
EK 4 - Student korzysta zawsze w sposób krytyczny z literatury, Internetu i innych informacji źródłowych; w pełni wykorzystuje komputer do przygotowania analiz i prezentacji uzyskanych wyników; Student sporządza proste raporty na podstawia zebranych danych; kreatywnie interpretuje wyniki i wyciąga prawidłowe wnioski , w pełni wykorzystując stronę graficzną (tabele i ryciny) do przedstawiania wyników; Student przygotowuje spójne i dobrze zaplanowane wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej. Prezentacja zawiera wszystkie istotne informacje zawarte w przeczytanych artykułach, a artykuły są przetłumaczone bezbłędnie; nie ma żadnych trudności z poprawną interpretacją tekstu naukowego, potrafi tez dokonać kreatywnej oceny prezentacji przedstawianych przez inne osoby.
EK 5 - Student doskonale wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; student bez problemów definiuje zagrożenia środowiskowe;
EK 6 - Student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn obserwowanych zjawisk, zawsze potrafi wybrać i zastosować poznane techniki czynnej ochrony do ochrony wybranego gatunku
Kompetencje (EK 7-8)
Na ocenę 2 (ndst.)
EK 7 - Student nie dba o rzetelność w pracy w terenie oraz wiarygodność uzyskanych wyników, jest bezkrytyczny w stosunku do informacji uzyskiwanych z literatury i Internetu, nie bierze udziału w dyskusji; student jest nieodpowiedzialny, w sposób nieetyczny podchodzi do chronionego gatunku, nie stosuje się do zasad obowiązujących na zajęciach również w zakresie bezpieczeństwa pracy w terenie
EK 8 - Student podczas pracy w terenie a także w trakcie przygotowanie prezentacji multimedialnej nie wykazuje inicjatywy i samodzielności; nie potrafi pracować w zespole;
Na ocenę 3 (dst.):
EK 7 - Student jedynie w niewielkim stopniu dba o rzetelność w pracy w terenie oraz wiarygodność uzyskanych wyników, często jest bezkrytyczny w stosunku do informacji uzyskiwanych z literatury i Internetu, zazwyczaj nie bierze udziału w dyskusji; etyczne podejście do chronionego gatunku nie jest dla studenta priorytetowe, regularnie nie stosuje się do zasad obowiązujących na zajęciach również w zakresie bezpieczeństwa pracy w terenie
EK 8 - Student podczas pracy w terenie a także w trakcie przygotowanie prezentacji multimedialnej stara się wykazywać inicjatywę i samodzielność; nie potrafi pracować w zespole
Na ocenę 4 (db.):
EK 7 - Student stara się cały czas doskonalić swoje umiejętności zawodowe w pracy terenowej; dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy; student zazwyczaj zachowuje krytycyzm w stosunku do informacji uzyskiwanych z literatury i Internetu, nie zawsze jednak jest kreatywny w poszukiwaniu literatury do zadanego tematu; student jest odpowiedzialny, w sposób etyczny podchodzi do chronionego gatunku, zazwyczaj stosuje się do zasad obowiązujących na zajęciach również w zakresie bezpieczeństwa pracy w terenie
EK 8 - Student w pracy w terenie a także w trakcie przygotowanie prezentacji multimedialnej zazwyczaj wykazuje się samodzielnością i inicjatywą, stara się pracować zespołowo jeśli to konieczne;
Na ocenę 5 (bdb.):
EK 7 - Student aktywnie doskonali swoje umiejętności zawodowe w pracy terenowej; jest rzetelny i wiarygodny w swojej pracy terenowej; student zawsze zachowuje krytycyzm w stosunku do informacji uzyskiwanych z literatury i Internetu, kreatywnie poszukuje literatury do zadanego tematu; student jest odpowiedzialny, zawsze w sposób etyczny podchodzi do chronionego gatunku i stosuje się do wszystkich zasad obowiązujących na zajęciach, nie wyłączając dotyczących bezpieczeństwa pracy w terenie
EK 8 - Student poprzez pracę w terenie a także przygotowanie prezentacji multimedialnej wykazuje się samodzielnością i inicjatywą, potrafi pracować w zespole;
Literatura
Literatura:
1 Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.
2. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press.
3. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP
Literatura uzupełniająca:
Artykuły w języku angielskim dotyczące czynnej ochrony gatunkowej, w tym stosowanych metod, efektywności i uwarunkowań prowadzonych działań
W cyklu 2024/25_L:
Literatura: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: