Człowiek w globalnym kryzysie WF-OB-CGK
1. Postępująca degradacja środowiska od neolitu do współczesności (4h)
2. Wybrane procesy demograficzne (4h)
3. Choroby cywilizacyjne (WHO) (4h)
4. Wielkie wymierania fauny i flory (4h)
5. „Małpio-ludzka” strona człowieka (2h)
6. Kim jest człowiek filozofa? (4h)
7. Kim jest człowiek przyrodnika? (4h)
8. Kultura i jej wpływ na postrzeganie świata (4h)
|
W cyklu 2025/26_L:
1. Postępująca degradacja środowiska od neolitu do współczesności (4h) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1: zna i ruzumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka oraz związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturę i uwarunkowania prawno-ekonomiczne. Temat zajęć:1, 2, 3, 4. (OB1_W6)
W2: Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, zagrożeń cywilizacyjnyuch w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. Temat zajęć: 5, 6, 7, 8. (OB1_W08)
U1: Potrafi korzystać z informacji źródłowych w języku polskim i obcym oraz prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł. Temat zajęć:1-8. (OB1_U04)
U2: Potrafi identyfikować i określać zagrożenia zdrowitne i środowiskowe. Temat zajęć: 1-8. (OB1_U14)
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: test (jednorazowego wyboru, 90% pytania zamknięte, 10% pytania otwarte)
Punktacja:
96%-100% bdb
80%-95% db
51%%-79% dst
0%-50% ndst
udział w zajęciach 30h=1ECTS
przygotowanie do zajęć – indywidualne powtórzenie materiału, lektura wskazanych pozycji (15h) oraz przygotowanie do zaliczenia (15h) 30h =1ECTS
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Diamond J., 2000, Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, tłum. M. Konarzewski, Prószyński i S-ka: Warszawa.
Campbell B. G., 1995, Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych. PWN
Hałaczek B., 2004. Globalizm ewolucjonizmu. Studia Philosophiae Christianae 40/2, 153-171.
Na indywidualną prośbę studenta prowadzący udostępni inną literaturę.
Literatura uzupełniająca:
Sadowski R. F. 2012, Neolithic Revolution, w: Paul B. Thompson, David M. Kaplan (red.), Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics.
Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: