Biologia środowiskowa WF-OB-BS
Powstanie życia na Ziemi: teoria Oparina, Crick’a, cieplice podmorskie. Rola UV i tlenu. Rewolucja tlenowa. Wyjście życia na ląd. Fermentacja i oddychanie tlenowe. Skład chemiczny organizmów żywych. Teoria katastrof. Rozwój form życia: Archea - Prokaryotae – Fungi – Vegetales i Prokaryotae – Protozoa – Animalium (Acelomata, Protostomia, Deuterostomia). Ekosfera. Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych. Ochrona środowiska. Relacje ochrona środowiska – ekologia. Osobnik – populacja – gatunek. Konkurencja. Konkurencja wewnątrzpopulacyjna i międzygatunkowa, konkurencja o zasoby środowiska, sukces reprodukcyjny, hierarchia wewnątrzpopulacyjna, sperm competition). Biocenoza. Zespoły populacji, oddziaływania miedzy populacjami (neutralizm, konkurencja, drapieżnictwo, pasożytnictwo, protokooperacja, symbioza). Cechy biocenozy (struktura, przepływ energii, krążenie materii). Bioróżnorodność – definicje - rola w stabilizacji biocenoz. Do czego potrzebna jest nam bioróżnorodność. Miary bioróżnorodności. Ekosystem. Ekotony – efekt styku. Łańcuchy i sieci troficzne, piramida troficzna. Produkcja pierwotna i efekt cieplarniany. Krążenie pierwiastków w przyrodzie. Cykl wody, węgla, azotu. Sukcesja ekologiczna – fakt czy artefakt. Teoria klimaksu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: student definiuje i rozróżnia pojęcia biologia, ekologia, ochrona środowiska; charakteryzuje teorie powstania życia na Ziemi; wyjaśnia funkcjonowanie ekosystemu; charakteryzuje procesy produkcji pierwotnej i dekompozycji, wylicza i objaśnia funkcjonowanie poziomów troficznych; definiuje i objaśnia podstawowe terminy ekologiczne (gatunek, populacja, biotop, biocenoza, ekosystem, piramida troficzna, konkurencja etc.), formułuje mechanizmy funkcjonowania układow ekologicznych (ekosystem, przepływ energii, krążenie materii etc.)
Umiejętności: student klasyfikuje obserwowane procesy w przyrodzie (produkcja, konkurencja, ożywianie); przewiduje skutki procesów naturalnych i amtropogenicznych w środowisku, wyprowadza wnioski na podstawie obserwowanych (lub omawianych) zjawisk przyrodniczych, rozpoznaje ich przyczyny i skutki dla środowiska, sprawnie posługuje się terminologią z zakresu ekologii, ochrony środowiska i biologii; przeprowadza obserwacje przyrodnicze w środowisku i proste doswiadczenia terenowe i laboratoryjne, interpretuje ich wyniki.
Kompetencje: student ma świadomość ekologiczną, jest zdolny do opisu i analizy obserwowanych zjawisk przyrodniczych , postrzega relacje miedzy poszczególnymi elementami ekoststemu (ekosfery) i dąży do ich zrozumienia i wyjaśnienia innym, dyskutuje na te tematy; zachowuje krytycyzm w stosunku do informacji z szarej literatury i niesprawdzonych informacji.
ECTS
Udział w wykładzie - 30
Konsultacje -5
Przygotowanie pracy zaliczeniowej -20
Suma godzin -55 (55:25-30 = 2)
Liczba ECTS -2
Literatura
Literatura:
Kalinowska A. 1992 – Ekologia – wybór przyszłości – Editions-Spotkania,
Warszawa, 374 pp
Krebs C.J. 1996 – Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności –
Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 735 pp
Odum E.P. 1982 – Podstawy ekologii – Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne,
Warszawa, 660 pp (wydanie III. Równie dobre są wydania I i II)
Solomon E.P., Berg L.R., Martin D., Ville C.A. 1996 – Biologia – Multico Oficyna
Wydawnicza, Warszawa, 1302 pp
Pawelczyk-Szpilowa M. 1997 – Biologia i ekologia – Oficyna Wydawnicza
Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 387 pp
Umiński T. 1995 Ekologia, środowisko, przyroda – Wydawnictwa Szkolne i
Pedagogiczne, Warszawa, 415 pp
Weiner J. 1999 – Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej –
Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 591 pp
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: