Biologia i ochrona gleby WF-OB-BOG
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AiuSPQop31Mr3YER6kcrcEp-gbtvAUP18hYY7zez4UYA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2fbdf16b-5c94-4ed4-bce8-34a7e4924dbe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQG3R-LNtydaZl2QHB3KtyEx-YlqCJyqfwFP92DoXWZY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5bdd9882-c1c3-4d86-b2c1-18ba48893052&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AiuSPQop31Mr3YER6kcrcEp-gbtvAUP18hYY7zez4UYA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2fbdf16b-5c94-4ed4-bce8-34a7e4924dbe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze.
2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej.
3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski.
4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy.
5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu (OB2_W12).
6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych.
7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej.
8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny.
9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej.
10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie.
11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera.
12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych.
13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej.
14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych (OB2_U13).
15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb (OB2_K07).
W cyklu 2021/22_L:
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. |
W cyklu 2022/23_L:
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. |
W cyklu 2023/24_L:
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. |
W cyklu 2024/25_L:
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: 1 ECTS [1 ECTS=30h]
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w wykładzie 30
konsultacje 15
Przygotowanie dwóch pisemnych raportów 45
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS 90 godz./30 godz = 3 | W cyklu 2022/23_L: 1 ECTS [1 ECTS=30h]
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w wykładzie 30
konsultacje 15
Przygotowanie dwóch pisemnych raportów 45
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS 90 godz./30 godz = 3 | W cyklu 2024/25_L: 1 ECTS [1 ECTS=30h]
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w wykładzie 30
konsultacje 15
Przygotowanie i zreferowanie dwóch tematów 45
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS 90 godz./30 godz = 3 | W cyklu 2023/24_L: 1 ECTS [1 ECTS=30h]
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w wykładzie 30
konsultacje 15
Przygotowanie i zreferowanie dwóch pisemnych raportów 45
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS 90 godz./30 godz = 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Studenci poznają wielorakie związki pomiędzy abiotycznymi i biotycznymi komponentami gleby
- Podczas zajęć studenci poznają terminologię polska i angielską związaną z biologią i ochroną gleby.
Umiejętności
- Podczas tworzenia raportów studenci uczą się wykonywać zadania badawcze.
- Studenci zaznajamiają się z metodami i technikami ochrony gleb
- Studenci utrwalają metodologię przygotowywania i pisania pracy naukowej
Kompetencje
- Studenci poznają prawidłowe postawy i działania w zakresie ochrony gleb
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, tematyczne prezentacje studenckie połączone z dyskusją, wykład powiązany z demonstracją, film dokumentalny.
Na początku semestru studenci otrzymują możliwość wybrania jednego z dwóch sposobów zaliczenia wykładu:
1. Przygotowanie 1 raportu na wskazany przez prowadzącego temat, oraz zaliczenie końcowego testu obejmującego całość tematyki zajęć.
2. Przygotowanie 2 raportów na wskazany przez prowadzącego temat i aktywne uczestnictwo w wykładach.
W ocenie raportu uwzględnia się klarowność jego przedstawienia, zgodność z tematem, odpowiednie proporcje tekstu i ilustracji, umiejętność korzystania ze źródeł, referowanie a nie czytanie tekstu.
Ocena testu. Poprawne odpowiedzi na
51-60% pytań w teście sprawdzającym - ocena dst,
61-70% - ocena dobra,
71-100% - ocena bdb,
0 - 50% odpowiedzi poprawnych - ocena ndst.
Obecność na wykładach jest nagradzana. Studenci posiadający 100% obecności otrzymują dodatkowe 0,5 stopnia do oceny końcowej.
Literatura
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego).
2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515.
3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325.
4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310.
5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482.
6.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str.
7. Uvarov, A.V.; Ilieva-Makulec, K.; Karaban, K.; Yakovenko, N.S.; Uchmański, J., 2019, Effects of Intra- and Interspecific Interactions in Earthworm Assemblages: A Comparative Study, DOI: 10.1134/S106235901905011X
8. Krassimira Ilieva-Makulec; Anna Augustyniuk-Kram; Kamil Karaban; Jacek Kołodziej; Jerzy Mańkowski, 2024, Assessing the Effectiveness of Rotation Growing of Industrial Hemp and Alfalfa in Post-Mining Agricultural Reclamation: Using Soil Fauna as an Indicator, DOI: 10.3390/agriculture14091621
9. Uvarov, A.V.; Karaban, K., 2015, Do alterations in mesofauna community affect earthworms?, DOI: 10.1007/s00442-015-3383-6
W cyklu 2021/22_L:
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). |
W cyklu 2022/23_L:
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: