Biomonitoring WF-OB-BMON
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_pq0Ch8_yQ40Um2uo20TKkFKdco6N_uyiYpK59BdPy01%40thread.tacv2/conversations?groupId=4401a988-5acc-401b-868f-80a1dbd6fec3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_pq0Ch8_yQ40Um2uo20TKkFKdco6N_uyiYpK59BdPy01%40thread.tacv2/conversations?groupId=4401a988-5acc-401b-868f-80a1dbd6fec3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_pq0Ch8_yQ40Um2uo20TKkFKdco6N_uyiYpK59BdPy01%40thread.tacv2/conversations?groupId=4401a988-5acc-401b-868f-80a1dbd6fec3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2025/26_L)
Celem zajęć jest praktyczne wykorzystanie bioindykacji do oceny stopnia degradacji środowiska.
Student pozna formy i zasady prowadzenia biomonitoringu poprzez zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentów laboratoryjnych.
Student samodzielnie lub w zespole zrealizuje badania/obserwacje mające na celu wykorzystania żywych organizmów do oceny jakości (stopnia zanieczyszczenia) wody i powietrza oraz degradacji gleby.
|
W cyklu 2023/24_L:
Gleba jako żywy system zawierający zespoły organizmów, zróżnicowane zarówno pod względem taksonomicznym, jak i funkcjonalnym. Rola zwierząt glebowych w przebiegu procesów glebotwórczych, w procesach przekształceń materii organicznej (mineralizacja i humifikacja) w utrzymaniu żyzności gleby, oraz w zachowaniu równowagi ekologicznej w glebie (2h). |
W cyklu 2024/25_L:
Wykorzystanie bioindykacji do oceny stopnia degradacji środowiska. Zasady prowadzenia biomonitoringu. Rodzaje biomonitoringu (2 h) (EK1 i EK2) Degradacja gleb, wpływ chemizacji (środków ochrony roślin, nawożenia, zasolenia, zakwaszenia) i intensyfikacji rolnictwa na środowisko glebowe. Zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu laboratoryjnego w którym zwierzęta glebowe są wykorzystane jako indykatorów stanu środowiska glebowego (2h) (EK3, EK4)). Monitoring fauny glebowej w różnych siedliskach (zaburzonych i naturalnych). Metody pobierania prób w terenie (częstotliwość pobierania próbek, liczba oraz przechowywanie próbek). Ilościowe i jakościowe metody oceny liczebności organizmów glebowych (m.in. nicieni, wazonkowców, skoczogonków, roztoczy, dżdżownic) (2h) (EK4) Metody pozyskiwania zwierząt z gleby, konserwacji prób, przygotowania preparatów mikroskopowych. Techniki mikroskopowania, tworzenia dokumentacji fotograficznej (4h). (EK4) Analiza liczebności (zagęszczenia) różnych grup fauny glebowej w eksperymentach laboratoryjnych (4h) (EK6) Analiza taksonomiczna fauny glebowej w zebranym materiale – skład gatunkowy, grupy ekologiczne oraz wskaźniki zespołów (4h) (EK6). Analiza statystyczna wyników, podsumowanie i interpretacja wyników badań - multimedialne prezentacje (2h) (EK5, EK6, EK7, EK8, EK9, E10). Metody bioindykacyjne w monitoringu jakości wód - eksperymenty laboratoryjne (6 h) (EK3, EK4, EK5, EK6). Wykorzystanie porostów do oceny stopnia zanieczyszczenia powietrza (2h) (EK3, EK4, EK5, EK6) Dyskusja nad wykorzystaniem żywych organizmów w bioindykacji – możliwości i ograniczenia (2h) (EK6, EK7, EK9, E10) |
W cyklu 2025/26_L:
Celem zajęć jest praktyczne wykorzystanie bioindykacji do oceny stopnia degradacji środowiska. Student pozna formy i zasady prowadzenia biomonitoringu poprzez zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentów laboratoryjnych. Student samodzielnie lub w zespole zrealizuje badania/obserwacje mające na celu wykorzystania żywych organizmów do oceny jakości (stopnia zanieczyszczenia) wody i powietrza oraz degradacji gleby. |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 student analizuje relacje między organizmami żywymi a środowiskiem nieożywionym (zajęcie 1)
W_02 student omawia formy (aktywną i pasywną) prowadzenia biomonitoringu (zajęcie 1, 2, 8-9)
W_03 student dobiera odpowiednich bioindykatorów i parametrów i uzasadnia ich zastosowania do oceny stanu środowiska w konkretnej sytuacji (zajęcia 2-10)
W-04 student wymienia przyczyny zanieczyszczenia wody i powietrza oraz degradacji gleby i ilustruje (przedstawia) ich skutki na podstawie wyników z prowadzonych samodzielnie eksperymentów (zajęcia 2-10)
U_01 Do oceny jakości badanego środowiska student wybiera i stosuje odpowiednią metodę (aktywną czy pasywną) bioindykacyjną: obserwacje morfologiczne i behawioralne lub podejścia na poziomie populacji czy zespołu (zajęcia 2-9)
U_02 Student pobiera próbek środowiskowych i przeprowadza obserwacje oraz analizy danych zgodnie z zasadami warsztatu pracy naukowej (zajęcia 3)
U_03 Student analizuje reakcji biowskaźników na różne rodzaje antropopresji, interpretuje uzyskane dane i wyciąga wnioski na temat stanu środowiska oraz oceny ryzyka związanego z konkretnym zanieczyszczeniem (zajęcia 7-10).
U_04 W prowadzonych samodzielnie eksperymentach student weryfikuje przydatność różnych organizmów jako bioindykatorów w warunkach symulowanych lub rzeczywistych (zajęcia 2-10)
K_01 Student wykazuje się aktywnością badawczą w poszukiwaniu bioindykatorów pozwalających na wczesne wykrywanie negatywnych zmian w ekosystemach (zajęcia 7-10).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Dopuszczalna jest tylko 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
Ocena końcowa na podstawie:
- oceny 30 minutowej prezentacji na podstawie wyników eksperymentu przeprowadzonego przez studenta (wliczana do oceny końcowej z 50% wagą)
- oceny raportów z prowadzonych eksperymentów i obserwacji (wliczane do oceny końcowej z wagą 10 lub 20% (w sumie waga wszystkich raportów stanowy 50% oceny końcowej)
Co powinna zawierać prezentacja: • tytuł • wprowadzenie: przedstawienie problemu, informacja na temat zastosowanego czynnika, przedstawienie właściwości bioindykacyjnych fauny glebowej • cel eksperymentu, hipoteza badawcza • materiał i metody • wyniki prezentowane głównie w formie wykresów, tabel i zdjęć • interpretacja wyników • wnioski
Kryteria oceniania prezentacji to: • poprawność merytoryczna (0-10 pkt), • struktura i klarowność prezentacji (0-10 pkt), • sposób prezentacji (0-5 pkt) oraz • udział w dyskusji (student odpowiada na pytania i sam zadaje pytania) - 0-5 pkt.
Ocena i punktacja (prezentacja). Maksymalna liczba punktów: 30
Bardzo dobry (5,0) – 28-30 pkt
Dobry plus (4,5) – 25-27 pkt
Dobry (4,0) – 21-24 pkt
Dostateczny plus (3,5) – 18-20 pkt
Dostateczny (3,0) – 15-17 pkt
Kryteria oceniania raportu:
• poprawność merytoryczna i logiczna prezentowanych informacji (0-5 pkt), • głębokość analizy i interpretacji (0-3 pkt), • wnioski i rekomendacje wynikające z analizy (0-2 pkt).
Ocena i punktacja (raportu):
Bardzo dobry (5,0) – 9-10 pkt
Dobry plus (4,5) – 7-8 pkt
Dobry (4,0) – 5-6 pkt
Dostateczny plus (3,5) – 3-4 pkt
Dostateczny (3,0) – 1-2 pkt
Literatura
Bis B. 2013. Przewodnik do oceny stanu ekologicznego rzek na podstawie makrobezkręgowców bentosowych / red. nauk. Barbara Bis, Artur Mikulec; Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa
Ciecierska H., Dynowska M. (red.) 2013. Biologiczne metody oceny stanu środowiska, Tom II, Ekosystemy wodne Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. https://docer.pl/doc/xcnen0n
Dynowska M., Ciecierska H., (red.) 2013. Biologiczne metody oceny stanu środowiska, Tom I, Ekosystemy lądowe Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, https://docer.pl/doc/18enxc1
|
W cyklu 2023/24_L:
Zimny H. Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring. ARW Grzegorczyk, Warszawa, 2006. |
W cyklu 2024/25_L:
Zimny H. Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring. ARW Grzegorczyk, Warszawa, 2006. |
W cyklu 2025/26_L:
Bis B. 2013. Przewodnik do oceny stanu ekologicznego rzek na podstawie makrobezkręgowców bentosowych / red. nauk. Barbara Bis, Artur Mikulec; Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_L:
student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych |
W cyklu 2024/25_L:
student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych |
W cyklu 2025/26_L:
student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: