Biologia i Ekologia Bałtyku WF-OB-BIEB
1. Wszechocean, morza szelfowe, wody słonawe, estuaria. Woda słona i słodka – skład rozpuszczonych soli.
2. Czy Bałtyk jest morzem: głębokość, zasolenie, połączenie ze Wszechoceanem, pływy.
3. Bogactwa naturalne Bałtyku: ryby, piasek, fale, bursztyn, wiatr, turystyka.
4. Strefy biotyczne w Bałtyku: psmmon i litoral, neuston i pleuston, plankton i nekton
5. Bentos – po co formy larwalne. Bentos – typy dna i ich fauna.
6. Wpływ zasolenia na wielkość zwierząt. Świecenie morza – dlaczego Bałtyk nie świeci?
7. Historia geologiczna Bałtyku i jego fauny
8. Wlewy i ich fauna i flora. Formy reliktowe. Fauna słodkowodna w Bałtyku.
9. Gatunki inwazyjne.
10. Zagrożenia antropogeniczne Bałtyku. Eutrofizacja.
11. Chemizacja rolnictwa. Rurociągi i katastrofy morskie. Pozostałości wojny
12. Jak chronić Bałtyk: spływ rzekami. Ochrona wybrzeży – czy ma sens?
13. Kwoty połowowe, foki i delfiny.
14. Zalew Wiślany- po co przekopywać Mierzeję?
15. Wody terytorialne i strefy ekonomiczne na Bałtyku.
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna historię geologiczna Bałtyku oraz podstawowe grupy flory i fauny, definiuje i wyjaśnia pochodzenie gatunków reliktowych, inwazyjnych i wlewowych, różnice pomiędzy woda słoną a słonawą; charakteryzuje strefy biotyczne Bałtyku i ich mieszkańców; wylicza i opisuje przystosowania organizmów do życia w wodzie słonawej, objaśnia źródła zanieczyszczeń wód Bałtyku i sposoby ich ochrony; charakteryzuje zasoby biologiczne Bałtyku i możliwości ich wykorzystania.
Umiejetności: student klasyfikuje typy mórz i porównuje florę i faunę; analizuje pochodzenie poszczególne elementy flory i fauny Bałtyku, i ocenia różnice ilościowe i jakościowe miedzy światem żywym Bałtyku i światem żywym mórz pełnosłonyh, wyprowadza wnioski na temat możliwości eksploatacji poszczególnych zasobów Bałtyku; poprawnie posługuje się terminologią hydrologiczną i oceanograficzną; przewiduje i ocenia skutki naturalnych i antropogenicznych procesów w środowisku morskim (eutrofizacja, przełowienie, zatrucia, katastrofy morskie, wydobycie ropy i gazu), analizuje korzyści Polski z posiadania dostępu do morza.
Kompetencje: student jest zdolny do dyskusji na temat eksploatacji bogactw Bałtyku, metod jego ochrony, zagrożeń (Nord Stream, amunicja, rtęć, przekopanie Mierzeii Wiślanej); zachowuje krytycyzm w stosunku do nowych pomysłów wykorzystania morza i jego zasobów farmy wiatrowe); docenia korzyści wypływające z posiadania dostępu do morza i ograniczenia wynikające z umów międzynarodowych, jest zdolny do przygotowania prostych prezentacji, wykładów itp. na tematy związane z biologią, ekologia i ochroną Baltyku
ECTS
Udział w wykładzie - 30
Konsultacje – 10
Przygotowania do egzaminu -40
Suma godzin – 80 (80:30 = 2,7)
Liczba ECTS –3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: napisanie eseju na wybrany temat (spośród przedstawionych przez prowadzącego)
Utrzymanie się z zadanej objętości, zamieszczenie oryginalnych rysunków, tabel itp. materiałóów faktograficznych, kozystanie z wielu źródeł, poprawna bibliografia: 5;
Jak wyżej, ale bez materiały faktograficznego (lub kserokopie): 4,5 - 4;
Korzystanie wyłącznie ze źródeł internetowych: 4 - 3,5;
Ubóstwo merytoryczne, zbyt obfite przepisywanie ze źródeł ( a nie własna ich interpretacja, brak krytycyzmu w stosunku do źródeł): 3- 2;
Brak bibliografii -2.
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Andrulewicz E., Wielgat M. 1995 – Ochrona przyrody środowiska morskiego. W: M. Przewoźniak (red.) Ochrona przyrody w regionie gdańskim – Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 153-158
Demel K. 1974 – Życie morza – Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 431 pp (wszystkie wydania)
Halba R. 1998 - Bałtyk i wybrzeże Bałtyku. W: K.A. Dobrowolski, Lewandowski K. (red.) Ochrona środowisk wodnych i błotnych w Polsce – Oficyna Wydawnicza Instytutu Ekologii PAN , Dziekanów, 135-151
Łomniewski K., Mańkowski W., Zaleski J. 1975 – Morze Bałtyckie – PWN, Warszawa, 508 pp
Szymelfenig M., Urbański J. 1998 - Morze Bałtyckie. O tym warto wiedzieć – Polski Klub Ekologiczny, Gdańsk, 128 pp (Zeszyty Zielonej Akademii 7)
Żmudziński L. 1990 – Świat zwierzęcy Bałtyku. Atlas makrofauny – Wydawnictawa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 196 pp
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: