Bioetyka ogólna WF-OB-BET1
Treści programowe:
1. Historyczne tło powstania bioetyki
2. Ekologiczne afiliacje bioetyki
3. Bioetyka jako wiedza etyczna w dziedzinie biomedycyny
4. Interdyscyplinarny charakter bioetyki
5. Główne sposoby uprawiania bioetyki
6. Biocentryczne uzasadnianie norm bioetycznych
7. Utylitarystyczne uzasadnianie norm bioetycznych
8. Personalistyczne uzasadnianie norm bioetycznych
9. Prawa człowieka w bioetyce
10. Uzasadnianie praw człowieka
11. Bioetyka amerykańska
12. Bioetyka europejska
13. Specyfika bioetyki polskiej
14. Instytucjonalizacja bioetyki i prawo bioetyczne
15. Krytyka niektórych koncepcji bioetyki
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki, w tym wybranych przedstawicieli. Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki.
Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. Student potrafi uzasadnić konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania.
Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 10
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4]
LICZBA ECTS - 4
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (nast..): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień
- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie
Umiejętności
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce.
na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.
- na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić
Kompetencje:
Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.
Literatura
LEKTURA:
1. Bołoz W., 2007, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa, s. 17-127.
2. Ślipko T., 1994, Granice życia, Kraków, s. 11-68.
BIBLIOGRAFIA:
1. Beauchamp L., Childress J.F., 1995, Zasady etyki medycznej. Warszawa.
2. Biesaga T. (red.), 2004, Bioetyka polska, Kraków.
3. Bołoz W., Wojnicz-Pawłowska. E. (red.), 2004, Życie i zdrowie człowieka w tradycji i kulturze polskiej, Warszawa.
4. Gałuszko M., Szewczyk K. (red.), 1996, Wstęp do bioetyki kulturowej. Warszawa.
5. Jan Paweł II, 1995, Evangelium Vitae.
6. Jonsen A.R., 1998, The Birth of Bioethics, New York.
7. Mazurek F.J., 2001, Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin.
8. Piechowiak M., 1999, Filozofia praw człowieka, Lublin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: