Podstawy ekologii behawioralnej ptaków wodnych WF-OB-BEPW
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zagadnieniami ekologii behawioralnej i jej znaczenia dla planowania działań ochrony gatunkowej. W szczególności omawiane są takie zagadnienia jak: wybór siedlisk i miejsca na gniazdo, strategie żerowiskowe - żerowanie indywidualne i w grupie, kleptoparazytyzm, konkurencja o zasoby - terytorializm, zagadnienia dotyczące zycia w grupie – noclegowiska, dystans indywidualny, wybór partnera, zaloty, dymorfizm płciowy, różne systemy opieki rodzicielskiej, stosunek płci w lęgu, konflikt między rodzicami oraz konflikt rodzice-młode, alternatywne strategie rozrodcze, zachowania altruistyczne, dyspersja polęgowa, prospecting.
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiot na przykładzie ptaków wodnych wprowadza w zagadnienia ekologii behawioralnej. Przedstawia metody badawcze i testowane hipotez dotyczących adaptacyjnego zachowania się ptaków. Wyjaśnia znaczenie różnych zachowań dla przeżycia i rozmnażania się osobników (adaptacyjne znaczenie zachowania), co ma duże znaczenie dla zarządzania ochroną gatunkową |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
EK1 Student opisuje podstawowe rodzaje zachowania ptaków dotyczące wyboru siedliska, współzawodnictwa o zasoby, systemów kojarzenia, opieki rodzicielskiej, itp. i ich znaczenia adaptacyjnego; Student opisuje metody z zakresu ekologii behawioralnej ptaków wodnych (2-14)
EK 2 Student rozumie i wyjaśnia związki między ekologią, ewolucją a zachowaniem się ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii behawioralnej a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej ptaków wodnych (1,15);
EK3 Student rozpoznaje specjalistyczne terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków (2-15)
2. Umiejętności
EK4 Student potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w ochronie ptaków wodnych w związku z aspektami ich zróżnicowanego zachowania się (15)
3. Kompetencje:
EK 5 Student rozwija świadomość potrzeby ochrony gatunkowej ptaków, jako elementu bezpieczeństwa ekologicznego (15)
EK 6 Student pogłębia umiejętności językowe oraz samodzielnie wykorzystuje źródła w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków (2-14)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
Ocena z prezentacji multimedialnej przedstawionej przez studenta na podstawie wylosowanego artykułu z zakresu ekologii lub ochrony ptaków. Oceniana będzie forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji oraz umiejętność wyszukania dodatkowego materiału do prezentacji.
Ocena bardzo dobra – prezentacja przygotowana wyczerpująco, zawiera wszystkie elementy publikacji i najważniejsze treści, uzupełniona zdjęciami i wykresami, mówiona
Ocena dobra – prezentacja przygotowana poprawnie merytorycznie, brak równowagi między tekstem a oprawą graficzną, większość tekstu czytana
Ocena dostateczna – błędy merytoryczne, brak niektórych ważnych informacji z publikacji, przeczytana
Więcej niż 3 nieobecności obniżają ocenę o 0,5 stopnia, mniej niż połowa obecności nie zalicza przedmiotu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Krebs J.R., Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN, Warszawa (wybrane rozdziały)
Aktualne artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii behawioralnej ptaków (pdf przesłane przez koordynatora przedmiotu)
Literatura uzupełniająca:
Bukacińska M., D. Bukaciński. 1993. The effect of habitat structure and nest density on territory size and territorial behaviour in the black headed gull (Larus ridibundus). Ethology 94: 306 316
Bukacińska M., Bukaciński D. 1994. Seasonal and diurnal changes in aggression and territory size in the black headed gull (Larus ridibundus) on the islands of the middle reaches of the Vistula river. Ethology 97: 329 339
Bukaciński D., Bukacińska M. 1993. Colony site and nest site selection in the Black headed Gull (Larus ridibundus) at the middle course of the Vistula River. Ring 15: 208-215
Bukacińska M., Bukaciński D., Spaans A.L. 1996. Attendance and diet in relation to breeding success in Herring Gulls (Larus argentatus). Auk 113: 300-309
Bukaciński D., Bukacińska M., Lubjuhn T. 2000. Adoption of chicks and the level of relatedness in common gull, Larus canus colonies: DNA fingerprinting analyses. Anim. Behav. 59: 289-299
Bukaciński D., Bukacińska M., Grabowska M. 2018. Does the vicinity of the Black-Headed Gull colony (Chroicocephalus ridibundus) increase the breeding success of the Common Tern (Sterna hirundo) on the islands of the middle Vistula?. Studia Ecologiae et Bioethicae 16: 43-50
Bukaciński D., Bukacińska M., Chylarecki P. 2020. Effect of food availability on offspring sex ratios in replacement clutches of Mew Gulls (Larus canus) and Black-headed Gulls (Chroicocephalus ridibundus) in the highly unstable environment of the Vistula River. Journal of Ornithology 161:829-847
Bukaciński D., Bukacińska M. 1996. Uwarunkowania agresji u mew i rybitw w okresie lęgowym. Not. orn. 37: 97-111.
Bukacińska M., Bukaciński D. 1996. Funkcje i i sposoby wyrażania agresji u mew i rybitw. Kosmos 45: 511-521.
W cyklu 2023/24_Z:
1.Krebs J.R., Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN, Warszawa. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii behawioralnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: