Badania ekologii i behawioru ptaków w celu ochrony gatunkowej – metody terenowe WF-OB-BEBP
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z wykorzystaniem różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Prezentuje metody badań terenowych w zakresie biologii i ekologii rozrodu, wyboru siedliska gniazdowania, wykorzystania zasobów pokarmowych, systemów kojarzenia, zachowania się, wędrówek, itp. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych na gatunku. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy.
Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW w Kobylnicy k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem.
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Prezentuje metody badań terenowych w zakresie biologii i ekologii rozrodu, wyboru siedliska gniazdowania, wykorzystania zasobów pokarmowych, systemów kojarzenia, zachowania się, wędrówek, itp. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych na gatunku. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy. Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW w Kobylnicy k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem. 1. Organizacja zajęć. Czym zajmuje się ekologia rozrodu. Podstawy pojęć z zakresu ekologii i behawioru ptaków |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: Kontakt z prowadzącym Liczba godzin
bezpośredni
- udział w zajęciach - 30 godz.
Praca własna
- przygotowanie do zajęć
(tłumaczenie i czytanie publikacji) - 10 godz.
- przygotowanie do zaliczenia
(prezentacja na podstawie
wylosowanego artykułu w języku angielskim) - 20 godz.
Razem liczba godzin / ECTS 60 / 2
| W cyklu 2023/24_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w części audytoryjnej 5
Przygotowanie do części terenowej 10
Udział w części terenowej 30
Studiowanie literatury do części audytoryjnej 15
Studiowanie literatury do części terenowej 10
Przygotowanie prezentacji 30
Przygotowanie raportu 20
Suma godzin 120 [120/30 = 4]
Liczba ECTS 4 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Wiedza:
EK1 Student omawia poziomy organizacji życia, bioróżnorodności biologicznej i wzajemne oddziaływania organizmów na środowisko na przykładzie wysp na Wiśle i zamieszkujących je ptaków;
EK2 Student wymienia metody badawcze z zakresu ekologii i zachowania się zwierząt;
EK3 Student rozumie i wyjaśnia związki między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony; rozumie zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania środowiska; potrafi wyjaśnić znaczenie badań terenowych dla planowania ochrony gatunku
2.Umiejętności
EK4 Student przygotowuje wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej
EK5 Student wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo;
EK6 Student interpretuje obserwacje terenowe i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski;
EK7 Student pracując w zespole i wykorzystując doświadczenia ekspertów podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody
3.Kompetencje:
EK8 Student doskonali swoje umiejętności zawodowe w pracy terenowej; dba o powierzony sprzęt oraz pracę własną i innych
EK9 Student podejmuje pracę w terenie, wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach; efektywnie współdziała w pracy zespołowej
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej jest ocena z prezentacji multimedialnej, streszczającej artykuł naukowy angielskojęzyczny związany z tematem zajęć (wygłoszonej w czasie pobytu w bazie terenowej).
Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint a także umiejętność wyszukania dodatkowego materiału do prezentacji.
Ocena bardzo dobra – prezentacja przygotowana wyczerpująco, zawiera wszystkie elementy publikacji i najważniejsze treści, uzupełniona zdjęciami i wykresami, mówiona (nie czytana z slajdów)
Ocena dobra – prezentacja przygotowana poprawnie merytorycznie, brak równowagi między tekstem a oprawą graficzną, większość tekstu czytana
Ocena dostateczna – błędy merytoryczne, brak niektórych ważnych informacji z publikacji, przeczytana
Obecność na wyjeździe terenowym jest obowiązkowa.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Krebs Ch.J. Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN (wybrane rozdziały)
2. Aktualne artykuły w języku angielskim dotyczące ekologii rozrodu i/lub zachowania się ptaków – udostępnione studentom w formie pdf do przygotowania prezentacji
Literatura uzupełniająca:
Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Kluczowe gatunki ptaków siewkowych na środkowej Wiśle: biologia, ekologia, ochrona i występowanie. Monografie. STOP, Warszawa [6 monografii gatunkowych]
Bukacińska M., Bukaciński D. 1996. Funkcje i sposoby wyrażania agresji u mew i rybitw. Kosmos 45: 511-521.
Bukaciński D., Bukacińska M. 1994. Czynniki wpływające na zmiany liczebności i rozmieszczenie mew, rybitw i sieweczek na Wiśle środkowej. Not. orn. 35: 79 97.
Gwiazda R., Bukaciński D., Neubauer G., Faber M., Betleja J., Zagalska-Neubauer M., Bukacińska M., Chylarecki P. 2011. Diet composition of the Caspian Gull (Larus cachinanns) in inland Poland: effects of breeding area, breeding stage and sympatric
breeding with the Herring Gull (Larus argentatus). Ornis Fennica 88:80-89.
Inne publikacje dostępne w bibliotece internetowej UKSW w zakresie tematycznym
W cyklu 2023/24_L:
1. Krebs Ch. J., Davies N.B. 1997. Behavioural Ecology: An Evolutionary Approach, Blackwell Scientific Publ. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: