Antropopresja i bioróżnorodność WF-OB-ANTB
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40074 (w cyklu 2023/24_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=45287 (w cyklu 2024/25_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=53812 (w cyklu 2025/26_L)
Przedmiot umożliwia poznanie współczesnych problemów na styku człowiek - przyroda, umożliwia poznanie blasków i cieni rozwoju cywilizacji, w tym wpływu antropopresji na bioróżnorodność. Pozwala też poznać charakterystyczną faunę wybranych środowisk miejskich i wiejskich. Formuła prowadzenia przedmiotu umożliwia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji.
|
W cyklu 2023/24_L:
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie zasad, wymagań i oczekiwań |
W cyklu 2024/25_L:
Przedmiot umożliwia poznanie współczesnych problemów na styku człowiek -przyroda, umożliwia poznanie blasków i cieni rozwoju cywilizacji, w tym wpływu antropopresji na bioróżnorodność. Pozwala też poznać charakterystyczną faunę wybranych środowisk miejskich i wiejskich. Formuła prowadzenia przedmiotu umożliwia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji. Tematyka: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: udział w zajęciach - 30
przygotowanie prezentacji multimedialnej i lektura źródeł - 30
przygotowanie raportu, w tym lektura źródeł - 30
Suma godzin 90 [90/30(25) = 3]
Liczba ECTS - 3 | W cyklu 2023/24_L: udział w zajęciach - 30
przygotowanie prezentacji multimedialnej i lektura źródeł - 30
przygotowanie raportu, w tym lektura źródeł - 30
Suma godzin 90 [90/30(25) = 3]
Liczba ECTS - 3 | W cyklu 2024/25_L: udział w zajęciach - 30
przygotowanie prezentacji multimedialnej i lektura źródeł - 30
przygotowanie raportu, w tym lektura źródeł - 30
Suma godzin 90 [90/30(25) = 3]
Liczba ECTS - 3 | W cyklu 2025/26_L: Kontakt z prowadzącym Liczba godzin
bezpośredni udział w zajęciach 30
praca własna:
przygotowanie do zaliczenia:
- lektura źródeł i przygotowanie raportu 15
- lektura źródeł i przygotowanie prezentacji 15
Razem liczba godzin / ECTS 60 / 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW1 (OB2_W01) - student/ka omawia różnorodność fauny i flory w różnych środowiskach (2-15)
EW2 (OB2_W02) - student/ka przedstawia różne sposoby monitorowania bioróżnorodności (2-12)
EW3 (OB2_W016) - student/ka prezentuje wpływ różnorodnej działalności człowieka na bioróżnorodność (2-15)
EU1 (OB2_U05) - student/ka analizuje i ocenia wpływ antropopresji (urbanizacji) różnego stopnia na awifaunę (2-15)
EU2 (OB2_U06) - student/ka wykorzystuje monitoring awifauny do oceny stopnia antropopresji (13, 15)
EU3 (OB2_U07) - student/ka identyfikuje słabe i mocne strony działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych związanych z działalnością człowieka (2-12)
EK1 (OB2_K08) - student/ka rozwija świadomość potrzeby bezpieczeństwa ekologicznego w obliczu wzrastającej antropopresji (2-12)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie średnią z prezentacji multimedialnej i raportu z części terenowej
Ocena prezentacji multimedialnej na wylosowany temat:
oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny; sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się każdego studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint. Niezależnie od oceny wystawianej bezpośrednio po wygłoszeniu, prezentacja będzie też oceniana relatywnie na tle wszystkich przedstawionych na zajęciach. Ocena relatywna będzie mogła podwyższyć (jedna lub dwie najlepsze, w zależności od liczby prezentacji na zajęciach) lub obniżyć ocenę indywidualną (podobnie – jedna lub dwie najsłabsze, w zależności od liczby prezentacji) o 0,5 stopnia
Ocena bardzo dobra – prezentacja przygotowana wyczerpująco, zawiera wszystkie elementy publikacji i najważniejsze treści, uzupełniona zdjęciami i wykresami, mówiona
Ocena dobra – prezentacja przygotowana poprawnie merytorycznie, brak równowagi między tekstem a oprawą graficzną, większość tekstu czytana
Ocena dostateczna – błędy merytoryczne, brak niektórych ważnych informacji z publikacji, przeczytana
Ocena raportu z zajęć terenowych:
oceniana będzie jego forma i treść, ze szczególnym uwzględnieniem kreatywności i wiedzy w każdym wymiarze, w tym przy ocenie przyczyn zaobserwowanych różnic między środowiskami.
Znacząca aktywność na zajęciach podwyższa ocenę z prezentacji zgodnie ze wzorem: ocena z prezentacji + (0,125 x liczba zajęć na których student był aktywny).
Nieobecność i spóźnienia na zajęcia obniżają ocenę końcową zgodnie z zasadą: za trzecią i każdą kolejną nieobecność ocena końcowa obniżana jest o 0,5 x liczba kolejnych nieobecności; każde spóźnienie na zajęcia więcej niż 10 min = 0,5 nieobecności
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bukaciński D., Bukacińska M., Mastalerz E. 2015. Presja człowieka na przyrodę środkowej Wisły: liczba i rozmieszczenie ludzi oraz formy ich aktywności na rzece w okresie rozrodu ptaków. Studia Ecologiae et Bioethicae 13 (4): 143-177
2. Bukaciński D., Bukacińska M., Buczyński A. 2013. The impact of hydrotechnical facilities on island avifauna: a case study of the middle Vistula River. Studia Ecologiae et Bioethicae 11: 93-109
3. Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Kluczowe gatunki ptaków siewkowych na środkowej Wiśle: biologia, ekologia, ochrona i występowanie. Monografie. STOP, Warszawa. [6 monografii gatunkowych]
Literatura uzupełniająca:
Przykładowe pozycje literaturowe dostępne w Internecie, które mogą zostać wykorzystane do prezentacji:
1. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny (tomy 1-6) http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php
2. Gacka-Grzesikiewiecz E. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Wisły. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995 (dostęp w Internecie)
3. Bukacińska M., Bukaciński D., Cygan J.P., Dobrowolski K.A., Kaczmarek W. 1995. Przyrodniczo-ekonomiczna waloryzacja stawów rybnych w Polsce. (K.A. Dobrowolski, red.). Fundacja IUCN Poland, Warszawa (https://portals.iucn.org/library/node/7194)
4. Jankowski W., Świerkosz K. (red.) 1995. Korytarz ekologiczny doliny Odry. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa (https://portals.iucn.org/library/node/7195)
5. Krogulec J. (red.) 1998. Ptaki łąk i mokradeł Polski. Stan populacji, zagrożenia i perspektywy ochrony. IUCN, Warszawa (https://portals.iucn.org/library/node/8063)
6. Dombrowski A., Głowacki Z., Jakubowski W. i in. (red.) 2002. Korytarz ekologiczny doliny Bugu. Stan – Zagrożenia- Ochrona. IUCN, Warszawa (https://portals.iucn.org/library/node/8315)
Inne pozycje literaturowe dostępne w Internecie w zależności od wylosowanego tematu prezentacji
|
W cyklu 2023/24_L:
Anderwald D. (red.) Ochrona drapieżnych zwierząt a rozwój cywilizacyjny społeczeństw ludzkich. Rogów 2009 |
W cyklu 2024/25_L:
Wybrane propozycje w zależności wylosowanego tematu prezentacji: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: