Aktywna ochrona gatunkowa WF-OB-AKOG
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40292 (w cyklu 2023/24_L)
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie w celu aktywnej ochrony na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem na MSTeams.
|
W cyklu 2023/24_L:
1. Organizacja zajęć. Co to jest aktywna ochrona gatunku? Dlaczego chronimy w Polsce gatunki ptaków gnieżdżących się na ziemi? |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: Kontakt z prowadzącym Liczba godzin
bezpośredni udział w zajęciach 30
praca własna
przygotowanie do zajęć
- tłumaczenie i czytanie publikacji 10
przygotowanie do zaliczenia
– prezentacja na podstawie wylosowanego artykułu
dotyczącego działań ochronnych/ekologii ptaków 20
Razem liczba godzin / ECTS 60 / 2 | W cyklu 2023/24_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w części audytoryjnej 5
Przygotowanie do części terenowej 10
Udział w części terenowej 30
Studiowanie literatury do części audytoryjnej 15
Studiowanie literatury do części terenowej 10
Przygotowanie prezentacji 25
Przygotowanie raportu 25
Suma godzin 120 [120/30 = 4]
Liczba ECTS 4 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2025/26_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: fakultatywny ograniczonego wyboru |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
EK 1 - Student rozumie i wyjaśnia związki między ekologią, zachowaniem się zwierząt i metodami czynnej ochrony gatunków i siedlisk; potrafi wyjaśnić znaczenie i uwarunkowania aktywnych zabiegów ochronnych dla statusu gatunku i długoterminowej strategii planowania jego ochrony; student zna zasady etyczne i regulacje dotyczące prawnej i czynnej ochrony przyrody w Polsce
EK 2 - Student zna główne kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru nauk przyrodniczych, w szczególności ochrony przyrody; zna metody czynnej ochrony gatunkowej zwierząt, zwłaszcza te dotyczące lęgowych ptaków siewkowych;
EK 3 - Student identyfikuje i analizuje realne i potencjalne zagrożenia dla zwierząt mających podlegać czynnej ochronie
2. Umiejętności
EK 4 - Student student korzysta z literatury, Internetu i innych informacji źródłowych w sposób krytyczny; sporządza proste raporty na podstawia zebranych danych; student użytkuje komputer w zakresie koniecznym do przygotowania analiz i prezentacji uzyskanych wyników; Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej; student interpretuje tekst naukowy; potrafi pracować w zespole, posiada umiejętność krytycznej i kreatywnej oceny oraz weryfikacji przedstawianych prezentacji
EK 5 - Student wykonuje i opisuje proste zadania badawcze w terenie indywidualnie i zespołowo; student potrafi określić zagrożenia środowiskowe,
EK 6 - Student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn obserwowanych zjawisk; student potrafi wybrać i zastosować poznane techniki czynnej ochrony do ochrony wybranego gatunku
3. Kompetencje:
EK 7 - Student doskonali swoje umiejętności zawodowe w pracy terenowej; dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy; student jest odpowiedzialny, w sposób etyczny podchodzi do chronionego gatunku, stosuje się do zasad obowiązujących na zajęciach również w zakresie bezpieczeństwa pracy w terenie
EK 8 - Student podejmując pracę w terenie a także przygotowując prezentację multimedialną wykazuje inicjatywę i samodzielność; efektywnie pracuje w zespole
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej jest ocena z prezentacji multimedialnej, streszczającej artykuł naukowy angielskojęzyczny związany z tematem zajęć (wygłoszonej w czasie pobytu w bazie terenowej).
Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint a także umiejętność wyszukania dodatkowego materiału do prezentacji.
Ocena bardzo dobra – prezentacja przygotowana wyczerpująco, zawiera wszystkie elementy publikacji i najważniejsze treści, uzupełniona zdjęciami i wykresami, mówiona
Ocena dobra – prezentacja przygotowana poprawnie merytorycznie, brak równowagi między tekstem a oprawą graficzną, większość tekstu czytana
Ocena dostateczna – błędy merytoryczne, brak niektórych ważnych informacji z publikacji, przeczytana
Obecność na wyjeździe terenowym jest obowiązkowa.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bukaciński D. 2015. Strategia czynnej ochrony zagrożonej awifauny wysp środkowej Wisły: podręcznik najlepszych praktyk. OTOP, Marki, 57 s.
2. Aktualne artykuły w języku angielskim dotyczące czynnej ochrony gatunkowej, w tym stosowanych metod, efektywności i uwarunkowań prowadzonych działań – udostępnione studentom w formie pdf do przygotowania prezentacji
Literatura uzupełniająca:
1. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.
https://www.researchgate.net/publication/268214226_Bird_Conservation_-_evidence_for_the_effects_of_interventions
2. Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Kluczowe gatunki ptaków siewkowych na środkowej Wiśle: biologia, ekologia, ochrona i
występowanie. Monografie. STOP, Warszawa [6 monografii gatunkowych]
3. Bukaciński D., Bukacińska M., Buczyński A. 2018. Threats and the active protection of birds in a riverbed: postulates for the strategy of the
preservation of the middle Vistula River avifauna. Studia Ecologiae et Bioethicae 16: 5-23
|
W cyklu 2023/24_L:
1 Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: