WO: Filozoficzne modele życia w starożytności i średniowieczu WF-FI-ZEMBRZ-WO19
Problematyka wykładu dotyczy wybranych koncepcji filozoficznych, które można odczytać jako metateoretyczne odpowiedzi na pytanie, czym jest filozofia. W wykładzie zaprezentowane zostaną odpowiedzi zaczerpnięte ze starożytności i średniowiecza, które ukazują filozofię jako propozycję przyjęcia pewnego stylu życia. Do tych propozycji będą należały: życie teoretyczne Pitagorasa (z matematycznym nastawieniem), życie Sokratejskie (z pytaniami otwartymi), życie obywatelskie i polityczne (Arystotelesa i Platona), życie stoickie (z ideałem mędrca), życie „z przyjemnością” (według Epikura), życie ascetyczne (ćwiczenia duchowe w okresie patrystycznym), życie monastyczne (benedyktyńska praca i modlitwa), życie intelektualisty średniowiecznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie główne modele filozoficzne życia w starożytności i średniowieczu; student ma podstawową wiedzę na temat uzasadnienia odpowiednich propozycji przyjmowania perspektywy życiowej, zna konsekwencje wynikające przyjęcia odpowiednich celów życiowych.
Umiejętności: student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; student w stopniu podstawowym potrafi odkryć rolę filozoficznych modeli życiowych w kształtowaniu wyborów i decyzji.
Kompetencje: student jest otwarty na odkrywanie nowych modeli życiowych i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu wyboru (prawda / fałsz). Na egzaminie obowiązuje materiał zaprezentowany na wykładzie.
Przewiduje się następującą skalę ocen wobec wielkości prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe:
5,0 - 100 - 91% prawidłowych odpowiedzi
4,5 - 90 - 81% prawidłowych odpowiedzi
4,0 - 80 - 71% prawidłowych odpowiedzi
3,5 - 70 - 61% prawidłowych odpowiedzi
3,0 - 60 - 51% prawidłowych odpowiedzi
2,0 - 0 - 50 % prawidłowych odpowiedzi
Literatura
1. Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992.
2. Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000.
3. Paczkowski P., Filozoficzne modele życia w klasycznym antyku, Rzeszów 2005.
4. Le Goff J., Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa 1966.
5. Kijewska A. (red.), Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, Kraków 2012.
6. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Kraków-Wrocław-Warszawa 2000.
7. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996.
8. Tugwell S., Drogi niedoskonałości, Poznań 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: