Thematic seminar: Lvov-Warsaw School. History, Program, Members WF-FI-SWIETO18-WO
Spis tematów:
1-3 - Teoretyczne odstawy szkoły lwowsko-warszawskiej: filozofia F. Brentano i jej recepcja dokonana przez K. Twardowskiego;
4-7 - Program LWS: metody filozofii naukowej (analiza, logika, metodologia), jej podstawy (psychologia opisowa, semiotyka)
8.-9 - Dziedziny aktywności: logika i metodologia nauk, historia filozofii i lingwistyka, ontologia, filozofia Boga, etyka, psychologia
10 - 13 - Osiągnięcia wybranych członków LWS:
- logika i ontologia: J. Łukasiewicz, S. Leśniewski;
- metodologia i prakseologia: K. Ajdukiewicz, T. Kotarbiński
- filozofia Boga: J. Bocheński, J. Salamucha
14-15 - Osiągnięcia formalne II generacji szkoły - elementy metalogiki: Lindenbaum, Tarski.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: Studenci poznają współczesną tradycję głównego nurtu filozofii analitycznej, który aktualnie jest wiodący także na arenie międzynarodowej. Poznają również zasadnicze problemy analitycznej tradycji filozoficznej, w szczególności problem związków psychologii z logiką, ugruntowania metodologicznego podejmowanych zagadnień filozoficznych, współczesnego ugruntowania teorii prawdy na gruncie metalogiki. Zrozumieją podobieństwa i różnice pomiędzy filozofią nieanalityczną a współczesną filozofią logiczną.
Umiejętności: Studenci będą się doskonalić w umiejętności syntetycznego prezentowania materiału historycznego i teoretycznego.
Postawy: Studenci zdobywają podstawy do systematycznej pracy naukowej - przez stosunkowo długi czas będą skupieni na pogłębianiu jednego tematu ucząc się zabiegów teoretycznych, w perspektywie dokonywania określonej tytułem wykłady syntezy.
Kryteria oceniania
Studenci powinni uczestniczyć w wykładach (maksymalna ilość nieobecności: 3). Wykład kończy się egzaminem ustnym uzupełnionym o pracę pisemną, która jest w trakcie egzaminu dyskutowana.
Literatura
1. Jadacki, J. J., 2009, Polish Analytical Philosophy, Semper: Warszawa.
2. Jadacki, J. J., Paśniczek, J. (eds.), 2006, The Lvov-Warsaw School — the New Generation, Rodopi: Amsterdam.
3. Kijania-Placek, K. and Woleński, J., 1998, The Lvov-Warsaw School and Contemporary Philosophy, Dordrecht: Kluwer.
4. Krajewski, W. (ed.), 2001, Polish Philosophers of Science and Nature in the 20th Century, Rodopi: Amsterdam.
5. Lapointe, S., Woleński, J., Mathieu, M., Miśkiewicz, W., 2009, The Golden Age of Polish Philosophy. Kazimierz Twardowski's Philosophical Legacy, Dordrecht: Springer.
6. Woleński, J., 1989, Logic and Philosophy in the Lvov-Warsaw School, Dordrecht: Kluwer.
7. Sinisi, V. and Woleński, J. (eds.), 1995, The Heritage of Kazimierz Ajdukiewicz, Amsterdam: Rodopi.
8. Woleński, J. (ed.), 1990, Kotarbiński: Logic, Semantics and Ontology, Dordrecht: Kluwer.
9. Luschei, E., 1963, The Logical Systems of Leśniewski, Amsterdam: North-Holland.
10. Cavallin, J., 1997, Content and Object. Husserl, Twardowski and Psychologism, Dordrecht: Kluwer.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: